افول یا ظهور شخصیت حقوقی شرکت های تجاری در فرآیند ادغام و تملک با رویکردی تطبیقی در حقوق انگلیس
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
سید حمید رضا میرمحمد
1
(
دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت مالی، گرایش حقوق مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
)
مهدی منتظر
2
(
استادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران .
)
سید نصراله ابراهیمی
3
(
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
)
کلید واژه: ادغام, شرکتهای تجاری, شخصیت حقوقی, تملک,
چکیده مقاله :
هنگامی که خریداران و فروشندگان، کالاها و خدمات فیزیکی یا الکترونیکی را در فضای فیزیکی یا مجازی مبادله میکنند، ممکن است واحدهای اقتصادی که در تولید کالا یا خدمات فعالیت میکنند شرکت های متقاضی ادغام و تملک باشند که دارای شخصیت حقوقی بوده و با رعایت قانون تجارت یا قانون خاص حسب مورد تشکیل می شوند. نظر به ماهیت متفاوت ادغام و تملک، در فرآیند ادغام از یک طرف، اقدامات شرکتهای تجاری بنحوی است که موجد شخصیت حقوقی جدید و واحدی می شوند یا در شخصیت حقوقی دیگری جذب (و محو) می شوند، از طرف دیگر در تملک برخلاف ادغام، اقدامات شرکتها ممکن است منجر به خرید و یا کنترل سهام، سرمایه و دارایی به شخص حقیقی یا حقوقی بشود. در این صورت مسئله تاثیر ادغام و تملک در محو یا بقای شخصیت های حقوقی درگیر فرآیند ادغام و تملک موضوعیت پیدا می کند؛ پژوهش حاضر نشان می دهد که بر خلاف فرآیند ادغام که در اثر آن، شخصیت حقوقی محو یا ضمن محو شخصیت های حقوقی قبلی شخصیت حقوقی جدیدی شکل می گیرد، در فرآیند تملک، شخصیت حقوقی شرکتها محو نمی شود.
When buyers and sellers exchange physical or electronic goods and services in physical or virtual space, the economic units involved in the production of goods or services may seek mergers and acquisitions that have legal personality and formed pursuant to the commercial act or similar act. Due to the different ownership of the merger and acquisition, in the merger process, on the one hand, the actions of the commercial companies are such that they create a new and unified legal personality or disappeared in another legal personality, on the other hand in the acquisition - unlike the merger – the actions of companies may lead to the purchase or control of shares, capital, and assets to a natural person or legal entity. In this situation, the effect of mergers and acquisitions on the disappearance or survival of legal personality involved in the mergers and acquisitions process becomes relevant. The present study illustrates that unlike the merger process - as a result of which the legal personality disappears or a new legal personality is formed while the previous legal personality disappears, but the legal personality of the companies does not disappear in acquisition process.
_||_