شناسایی و رتبه بندی عوامل بازاریابی دیجیتال در صنعت بانکداری: با تاکید بر خدمات مالی و سرمایهگذاری (با استفاده از تئوری داده بنیاد)
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
المیرا امسیا
1
,
جواد جان محمدی
2
1 - گروه حسابداری، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: خدمات مالی, سرمایهگذاری, بازاریابی دیجیتال, بانکداری دیجیتال,
چکیده مقاله :
با رشد روزافزون بازاریابی دیجیتال در حوزه خدمات مالی بانکها میزان آگاهی مشتریان از کیفیت خدمات بانکی افزایش یافته است. در این شرایط مشتریان دیگر پذیرای هر نوع خدمتی از سوی بانکها نیستند و این امر موجب افزایش تعداد رقبا در سیستم بانکداری میشود. بنابراین بانکها باید با شناسایی چالشها و فرصتهای بازاریابی بدنبال تقویت موقعیت و موضع رقابتی خود باشند. به همین منظور، هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی فرصتها و چالشهای بازاریابی دیجیتال در صنعت بانکداری با تاکید بر خدمات مالی و سرمایهگذاری (با استفاده از تئوری داده بنیاد) بانک سپه میباشد. پژوهش در دو مرحله با رویکرد آمیخته انجام گردید. در مرحله نخست پژوهش با رویکرد کیفی به شناسایی فرصت و چالشها از خبرگان و صاحبنظران حوزه بازاریابی دیجیتال در حوزه بانکداری پرداخته شده و در مرحله دوم به منظور نظرسنجی درباره یافتههای بخش کیفی و نیز رتبهبندی فرصتها و چالشها از دیدگاه صاحبنظران، رویکرد کمی و آنتروپی شانون استفاده شد. در مرحله کیفی، دادههای حاصل از 9 مصاحبه نیمه ساختاریافته با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد و در مرحله کمی، با استفاده از روش تجزیه وتحلیل آنتروپی شانون ابعاد و زیرشاخصهای شناسایی شده وزندهی و رتبهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین بعد فرصت بازاریابی دیجیتال در بانک سپه، بعد ترفیع و مهمترین شاخص، تحلیل رفتار مشتریان است و مهمترین بعد چالش بازاریابی دیجیتال در بانک سپه، بعد فنی و مهمترین شاخصها عدم فرهنگ دیجیتال، عدم جذابیت محتوا و خدمات کنونی بازاریابی دیجیتال بانک و نیاز بازاریابی دیجیتال به کارمندان متخصص میباشد.
With the increasing growth of digital marketing in the field of financial services of banks, the level of awareness of customers about the quality of banking services has increased. Therefore, customers no longer accept any kind of services, and this causes an increase in the number of competitors in the bank. Therefore, banks should seek to strengthen their competitive position by identifying marketing challenges and opportunities. The purpose is to identify and rank the opportunities and challenges of digital marketing in the banking industry with an emphasis on financial and investment services (by Grounded Theory) in Sepah Bank. The research was conducted in two parts. First, with a qualitative approach, opportunities and challenges were identified from experts in the field of digital marketing in the bank, and second, in order to survey the findings of the qualitative section and also to rank an opportunities and challenges from the experts' point of view, the approach Quantitative and Shannon entropy were used. In the qualitative part, 9 semi-structured interviews were analyzed using the content analysis method, and in the quantitative part, the identified dimensions and sub-indices were weighted and ranked using the Shannon entropy analysis. The results showed that the most important dimension is the promotion dimension, and the most important indicator is the analysis of customer behavior, and the most important challenge is the technical dimension, and the most important indicators are a lack of digital culture, the lack of attractiveness of content, services and needs to expert employees.
Journal of Business Horizons, 62(1), 83-94.
_||_