تحلیل رابطه غیرخطی قدرت مدیرعامل و ساختار سرمایه
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
مریم اصلانی مناره بازاری
1
(
کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشگاه گیلان، دانشکده مدیریت و اقتصاد
)
سید رضا میرعسکری
2
(
استادیار اقتصاد، دانشگاه گیلان، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه اقتصاد
)
غلامرضا محفوظی
3
(
استادیار حسابداری، دانشگاه گیلان، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه حسابداری
)
کلید واژه: برآورد استوار, ساختارسرمایه, تحلیل مولفه های اساسی, تئوری نمایندگی, قدرت مدیرعامل,
چکیده مقاله :
در دنیای تجارت امروز اتخاذ تصمیم درباره ساختار سرمایه، از مسائل بحث برانگیز پیش روی شرکتهاست. پس از انقلاب صنعتی جدایی مالکیت و مدیریت در شرکت ها مطرح گردید این موضوع اهمیت قدرت مدیر را به عنوان منشأ تصمیمات مهم در انتخاب ساختار سرمایه مناسب منعکس می کند. پژوهش حاضر رابطه غیرخطی قدرت مدیرعامل و ساختار سرمایه 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را طی سال های 1390 الی 1394 بر مبنای تئوری نمایندگی مورد بررسی قرار می دهد. شاخص قدرت مدیرعامل از روش تحلیل مولفه های اساسی ساخته شده است. سه بعد قدرت مدیرعامل (قدرت خبرگی، قدرت مالکیت و قدرت وضعیت) برای ساخت متغیر قدرت مدیرعامل در نظر گرفته شده اند. برای آزمون فرضیه پژوهش از رهیافت اقتصادسنجی پانل دیتا با اثرات ثابت و روش برآورد استوار استفاده شد. در نهایت مشاهده شد رابطه قدرت مدیرعامل و ساختار سرمایه به U شکل است و این دو متغیر یک رابطه غیرخطی با یکدیگر دارند.
Nowadays in the world of business, one of the issues that companies are facing is making decision about capital structure. After the Industrial Revolution, separation of owners and management in the companies was raised. This issue reflects the importance of managerial power as the source of important decisions in choosing the appropriate capital structure. This paper investigates the nonlinear power of CEO and capital structure of 100 companies accepted in Tehran Stock Exchange during the period of 2011-2011 based on the agency theory. The power index of the CEO has been constructed through the principle component analysis. The three dimensions of CEO power (Expert Power, Ownership Power and Referent Power) are considered as constructing the variable of executive power. We used econometric approach and panel data models in testing the hypothesis. The result of this paper showed that there is a parabola- shape association between CEO power and leverage; meaning that there is a nonlinearity relationship between these two variables.
_||_