بررسی اثرات کاربری زمین و توسعه شهری بر حمل و نقل سریع همگانی
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمحسن اقدس وطنخواه 1 , فریدون قریب 2
1 - دکتری شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استاد گروه شهرسازی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
کلید واژه: تقاضای سفر, حمل و نقل سریع همگانی, توسعه حمل ونقل مدار, اثرات کاربری زمین و حمل و نقل ,
چکیده مقاله :
سامانه های حمل و نقل سریع همگانی به عنوان یکی از روش های جا به جایی سریع و انبوه مسافر به مجموعه ای از وسایل حمل و نقل در کریدورهای ویژه اطلاق می گردد که مسافران را از مبادی مشخص به مقاصد معینی در حداقل زمان و با امنیت کافی جا به جا می نماید و غالباً ازفن آوری های سطح بالا و عموماً از ریل استفاده می کند. نقش و اثراین سامانه ها در شهرسازی و جهت دهی به توسعه سکونتگاه ها به این دلیل با اهمیت است که این سامانه ها غالباً محدودیت های سایر روش های جا به جایی مسافر را نداشته و فاصله زمانی مکان های اصلی شهر همچون مراکز تجاری یا اداری مرکزی را با نواحی مسکونی عمده به حداقل می رسانند و این عامل تاثیرات متقابلی را بر تقاضای حمل و نقل از یک سو و جهت دهی به توسعه شهری از سوی دیگر می گذارد. تاثیرات کاربری زمین بر افزایش تقاضای حمل و نقل به عنوان هدف این مطالعه در پی یافتن اصول پایداری در طراحی شهری است. در این مقاله که به عنوان بخشی از تحقیقی تحت عنوان بررسی اثرات متقابل حمل و نقل سریع همگانی بر ساختار کالبدی شهرانجام گرفته است، صرفاً به بررسی اثرات کاربری های مختلف و نقش طراحی شهری در کاهش یا افزایش تقاضای حمل و نقل پرداخته شده و سه عامل مهم و تاثیر گذار بر تقاضای حمل و نقل، شامل سازمان فضایی، منطقه بندی تراکمی و طراحی شهری و اثرات آن بر تقاضای حمل و نقل مورد بررسی قرارگرفته است.
A rapid mass transportation system refers to a complex of transportation means in special corridors, which takes travelers from a specified point to a certain destination in the least amount of time and with sufficient safety. Such a system often uses high technologies and usually rails. The role of such systems and their effect on urban planning and residential areas development are important because often they do not have the limitations of other modes of transportation; therefore, they minimize the time of travelling from the city’s main administrative and trade centers to major residential areas. And this factor has mutual effects on travel demands on the one hand and urban development on the other hand. This article is part of a more comprehensive study and only investigates the effects of various land uses and urban design role in decreasing or increasing transportation demands and the three important factors affecting such demands. Theses factors are spatial organization, density zoning, and urban design and its effects on transportation demands.