بررسی میزان آگاهی، نگرش و رفتار دانشجویان کشاورزی درباره توسعه پایدار
محورهای موضوعی :
مدیریت محیط زیست
مسعود رضایی
1
,
مهدی خداییمطلق
2
1 - عضو هیات علمی گروه کشاورزی، بنیاد دانشنامهنگاری، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات)
2 - عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک، اراک، ایران.
تاریخ دریافت : 1393/10/29
تاریخ پذیرش : 1394/08/07
تاریخ انتشار : 1396/01/01
کلید واژه:
آگاهی,
نگرش,
رفتار,
توسعه پایدار,
دانشجو,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی، نگرش و رفتار دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک درباره توسعه پایدار بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و جامعهی آماری آن را دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل دادند که از بین آنان نمونهای به حجم 101 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات مورد نیاز با پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه بهوسیله متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ (برای متغیرهای رفتار محیطزیستی، آگاهی محیطزیستی و نگرش محیطزیستی به ترتیب 78/0، 71/0 و 79/0) تأیید شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان آگاهی 2/77 درصد از دانشجویان درباره توسعه پایدار در حد بالا، 8/20 درصد متوسط و 2 درصد پایین و نگرش 7/33 درصد از دانشجویان درباره توسعه پایدار قوی، 6/36 درصد متوسط و 7/29 درصد ضعیف بود. نتیجهی تحلیل همبستگی نشان داد بین آگاهی و نگرش، بین آگاهی و رفتار و بین نگرش و رفتار دانشجویان و نیز بین معدل دانشجویان با نگرش و رفتار آنان در زمینه توسعه پایدار رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای نگرش و جنسیت 57 درصد از تغییرات رفتار دانشجویان در زمینه توسعه پایدار را تبیین کردند.
نتیجهگیری: آموزش محیطزیستی و تغییر نگرش دانشجویان در زمینه محیطزیست پیشنیاز دستیابی به توسعه پایدار میباشند.
چکیده انگلیسی:
Context and Purpose: The aim of this research was to investigate agricultural students' awareness, attitude and behavior toward sustainable development at Arak University.
Methodology: Survey method was applied in this research. The statistical population of this study was agricultural students at Arak University from which 101 students were selected using simple randomized sampling. A questionnaire was developed to gather data. Validity and reliability of the research instrument were confirmed based on the evaluation of experts and Cronbach’s Alpha coefficient (environmental behavior=0.78, environmental awareness=0.71 and attitude toward environment=0.79) respectively.
Findings: The findings indicated that 77.2% of the students had a high level, 20.8% had a medium level and 2% had a low level of awareness toward sustainable development. Furthermore, 33.7% of the students had a strong, 36.6% had a moderate, and 29.7% had a weak attitude toward sustainable development. The results of correlation analysis revealed that there was a significantly positive relationship between these sets: awareness and attitude, awareness and behavior, and attitude and behavior toward sustainable development. The relationship between students' attitudes and behavior toward sustainable development with G.P.A. were also significant. Stepwise regression analysis indicated that attitude and gender predict 57% of variation in the agricultural students' behavior toward sustainable development.
Conclusion: environmental education and changing students' attitude toward environment are prerequisites for achieving sustainable development.
منابع و مأخذ:
Ugulu I., & Erkol, S., 2013. Environmental attitudes of biology teacher candidates and the assessments in terms of some variables. NWSA-Education Sciences, 8(1), 79-89.
Saka, A., and Sahinturk, A., 2013. Attitudes of prospective forest engineers and primary school teachers toward a sustainable environment. Pol. J. Environ. Stud. 22 (5), 1553-1557.
Pretty, J.N., 1995. Regenerating Agriculture, Policies and Practice for Sustainability and Self-reliance. London: Earth Scan Publication
Tuncer, G., Sungur, S., Tekkaya, C., and Ertepinar, H., 2005. Young attitudes on sustainable development: a case study. H.U. journal of Education, 29, 187-193.
Pandey, K., and Kulshreshtha, A.K., 2012. A study of environmental value and attitude towards sustainable development among pupil teachers. International Journal of Sustainable Development, 3(8), 25-32.
Golja, T., Krstinić Nižić, M., 2010. Corporate social responsibility in tourism – the most popular tourism destinations in Croatia: Comparative analysis. Management, 15(2), 107-121.
Metaxas, T., Tsavdaridou, M., 2012. Corporate social responsibility in Greece: A comparative analysis of the three major energy companies (case study). Management, 17(2), 119-140.
Asian Productivity Organization (APO), 2005. APO study meeting on enhancing food certification systems for better marketing. see information in: http://www.apo-tokyo.org/projreps_acd/12_04-AG-GESEM-15.pdf
Sweetman, C., 2005. Editorial, Gender and development, 13(1), 2-8.
Michalos, A.C., Creech, H., Mc Donald, C., and Hatch Kahlke, P.M., 2009. Measuring knowledge, attitudes and behaviors towards sustainable development: two exploratory studies. International Institute for Sustainable Development (IISD), Manitoba, Canada.
Zachary, L.B., Cooper, A., North, A., Tinta, A., & Saltmarche, E., 2008. Environmental literacy at the University of Toronto. Center for environment. University of Toronto, Canada.
Abdul Aziz, A., Sheikh, S.N.S., Yusof, K.M., Udin, A., Yatim, J.M., & Mohd Nor, F., 2012. Developing a structural model to assess students’ knowledge-attitudes towards sustainability. ICTLHE, RCEE, RHED, 1-12.
Uzun., N, and Saglam, N., 2006. Ortaöðretim ogrencileri icin cevresel tutum olcegi gelistirme ve gecerliligi. Hacettepe Univ Egit Fak Derg, 30, 240-250.
Yener, D., and Kalipci, E., 2007. A survey study on environmental knowledge of education faculty students. J. Int. Environmental Application & Science, 2(3&4), 70-78.
Cortese, A., 2000. Education for sustainability: The university as a model of sustainability. Second Nature. see information in: http://www.secondnature.org/pdf/snwritings/articles/univmodel.pdf.
Calder, W., & Clugston, R., 2003. Progress toward sustainability in higher Education. Environmental Law Reporter, 33, 10003-10023.
Dhar, S., 2007. Environmental awareness among college level students. Journal of Educational Studies, 5(1), 19.
Torbjornsson, T., Molin, L., & Karlberg, M., 2011. Measuring attitudes towards three values that underlie sustainable development. Utbilding and Demokrati, 20(1), 97-121.
Erten, S., 2012. Environmental consciousness among Turkish and Azeri candidate teachers. Educ Sci, 37(166), 88-100.
Ozsoy, S., 2012. A survey of Turkish pre-service science teachers’ attitudes toward the environment. Eurasian J Educ Res, 12, 121-140.
Kose, S., Savran-Gencer, A., Gezer, K., Erol, GH., and Bilen, K., 2011. Investigation of undergraduate students’ environmental attitudes. Int Electron J Environ Educ, 1(2), 85-96.
Jenkins, E.W., & Pell, R.G., 2006. The Relevance of Science Education Project (ROSE) in England: A Summary of Findings. Centre for Studies in Science and Mathematics Education. London: University of Leeds.
Tuncer, G., 2008. University students’ perception on sustainable development: A case study from Turkey. Int Res Geogr Environ Educ, 17(3), 212-226.
Dash. D., Mishra, B., & Sataphy, M.K., 2008. Education for sustainable development: a study of the attitude of secondary school teachers. Indian, Educational Review. 44(1), 97-123
Kahriman-Ozturk, D., Olgan, R., and Tuncer, G., 2012. A qualitative study on Turkish preschool children’s environmental attitudes through ecocentrism and anthropocentrism. Int J Sci Educ, 34(4), 629-650.
Eilam., E., & Trop., T., 2012. Environmental attitudes and environmental behavior-Which is the horse and which is the cart? Sustainability, 4, 2210-2246.
Olkinuora, V., 2014. Attitudes toward sustainable development. Bachelor's thesis, business information technology, Oulu University of applied science.
Cirnu, C.E., & Kuralt, B., 2013. The impact of employees' personal values on their attitudes toward sustainable development: cases of Slovenia and Romania. Management, 18(2), 1-20.
صالحی. صادق و امامقلی. لقمان، 1391، مطالعه تجربی رابطه آگاهی و رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه مناطق شهری و روستایی شهرستان سنندج)، مسایل اجتماعی ایران، 3(1): صص 121-147.
صالحی. صادق و امامقلی. لقمان، 1391، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه موردی: استان کردستان)، مجله جامعهشناسی ایران، 13(4): صص 90-115.
علویمقدم. سیدمحمدرضا، مکنون. رضا، بابازاده ناصری. عطا، خانمحمدی هزاوه. محمدرضا و افتخاری یگانه. یونس، 1391، ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص محیطزیست، علوم و تکنولوژی محیطزیست، 14(4): صص 147-154.
فاضلی. محمد و جعفرصالحی. سحر، 1392، شکاف نگرش، دانش و رفتار زیستمحیطی گردشگران، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 8(22): صص 137-161.
صالحی. صادق، قدمی. مصطفی و همتی گویمی. زهرا، 1391، بررسی رفتارهای محیطزیستی در بین گردشگران ساحلی (مطالعه موردی: گردشگران ساحلی شهر بوشهر در ایام نوروز)، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 1(1): صص 35-58.
فرهمند. مهناز، شکوهیفر. کاوه و سیارخلج. حامد، 1393، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر رفتارهای زیستمحیطی (مورد مطالعه: شهروندان شهر یزد)، مطالعات جامعهشناختی شهری، 4(10): صص 109-141.
Bartlett, J.E., Kotrlik, J.W., & Higgins, C.C., 2001. Organizational research: Determining appropriation sample size in survey research. Information technology, learning, and performance journal, 19(1), 43-50.
Gangadharappa, H.V., Pramod Kumar, T.M., and Shiva K.H.G., 2007. Gastric floating drug delivery systems: a review. Indian J. Pharm. Educ.Res, 41(4), 295-306.
Pallant, J., 2007. A step-by-step guide to data analysis using SPSS version 15. Mc Graw Hill, USA.
Derevenskaia, O., 2014. Active learning methods in environmental education of students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 131, 101-104
Vaughan, C., Gack, J., Solorazano, H., & Ray, R., 2003. The effect on environmental education on schoolchildren, their parents, and community members: a study of intergenerational and intercommunity learning. The Journal of Environmental Education, 34 (3), 12-21.
Dresner, M., & Blawner J.S., 2006. Approaching civic responsibility using guided contreversies about enivorenmental issues. College Teaching, 54(2), 213-220.
Arbuthnott, K.D., 2009. Education for sustainable development beyond attitude change. International Journal of Sustainability in Higher Education, 10(2), 152 – 163.
Bonnett, M., 2002. Education for sustainability as a frame of mind. Environmental education research, 8(1), 9-20.
Hay, R., 2006. Becoming ecosynchronous: part 2. Sustainable development, 14(1), 1-15.
Hungerford, H.R. and Volk, T.L., 1990. Changing learner behavior through environmental education. J. Environ. Educ, 21, 8–21.
Chawla, L., 2006. Research methods to investigate significant life experiences: review and recommendations. Environ. Educ. Res, 12, 359–374.
Nickerson, R.S., 2003. Psychology and Environmental Change, Erlbaum, Mahwah, NJ.
United Nations., 2014. Gender equality and sustainable development. The Research and Data section of UN Women, UN.
OECD., 2008. Gender and sustainable development: maximizing the economic, social and environmental role of women, Organization for Economic Cooperation and Development, UN.