ارایه برنامه مدیریت راهبردی توسعه طبیعت گردی جزیره قشم به روش SWOT
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستسحر رضایان 1 , سید علی جوزی 2 , اسماء پیراسته 3
1 - استادیارگروه محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد شاهرود.
2 - دانشیار گروه محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال*(مسئول مکاتبات).
3 - دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاداسلامی واحد بندرعباس
کلید واژه: اکوتوریسم, ظرفیت برد محیط زیست, برنامه ریزی راهبردی, قوت ها و ضعف ها, تهدیدات و فرصت ها, جزیره قشم,
چکیده مقاله :
چکیده این مطالعه از تاریخ 1/11/1384 لغایت 30/5/1386با هدف ارایه برنامه مدیریت راهبردی توسعه طبیعت گردیدربزرگترین جزیره خلیج فارس (قشم)به انجام رسید. بدین منظوردرگام نخست به شناسایی جاذبه های طبیعی، میراث فرهنگی وتاسیسات زیربنایی این جزیره اقدام شد. درادامه با بهره گیری از مدل های اکولوژیک سرزمین ایران کارتعیین پتانسیل و توان اکولوژیک منابع تفرجگاهی منطقه به منظور استقرار کاربری های تفرج گسترده و متمرکز درمقیاس 1:50000 به انجام رسید. با هدف پیش بینی نیازهای منطقه از نظر مراجعین، تعداد 65 عدد پرسشنامه کلاوسون در زمان حداکثرتقاضا (نوروز1385) تکمیل گردید. برنامه راهبردی توسعه صنعت اکوتوریسم به روش SWOT پیشنهاد شد. این روش مبتنی برشناسایی عوامل داخلی (نقاط ضعف وقوت) وعوامل خارجی (فرصت ها وتهدیدات) محیط تحت بررسی است. دراین تحقیق کارشناسایی این عوامل با استفاده از ابزار پرسشنامه و به روش دلفی(انتخاب خبرگان) به انجام رسید. نتایج این مطالعه نشان می دهد علی رغم وجود منابع با لقوه مناسب که می تواند این جزیره را به قطب گردشگری منطقه مبدل نماید، وجود کمبودهایی درتاسیسات زیربنایی و نبود اطلاع رسانی شایسته و بازاریابی مناسب، سبب شده درحال حاضرجزیره از نظر وضعیت راهبردی در شرایط رقابتی(استراتژی ST) قرار گیرد. با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل های به عمل آمــده در قالب جــداول برنامه ریزی راهبردی کمی توسعه طبیعت گردی جزیره قشم(QSPM)، چهار راهبرد مبتنی برشرایط رقابتی پیشنهادگردید. با ملحوظ داشتن شرایط فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درزمان اجرای این مطالعه که در روش SWOT از آن بـه عنــوان نمره جذابیت یـاد می شود، استراتژی " استفاده از ا مکانات اقامتی و خدماتی سازمان توسعه و عمران قشم برای سرویس دهی اولیه به گردشگران منطقه درکوتاه مدت" به عنوان اولین و موثرترین راهبرد به منظور بهبود شرایط حال حاضر پیشنهادگردید.
AbstractThis Study had been Carried out within the period of Feb. 2006 till Sep. 2007 to present the StrategicManagement Plan for Ecotourism Development in the biggest Island of Persian Gulf (Gheshm).In the first Step we started to identify the Natural resorts, Cultural heritage and infrastructure in thisisland which was followed considering Iran's Ecological model. we had tried to determine localpotentials and ecological capability of recreational resources to establish the intensive and extensiverecreation’s land use on the scale of 1/50000. 65 questionnaire had been filled in the highseason(March 2006) to predict the regional demand of local visitors via Klawson method .The strategic management plan of ecotourism development had been suggested via SWOT method.This method is based on external alternatives (Weakness, Strengths points) and internal alternatives(Opportunities and Threats) of the studied environment. The above mentioned items were identifiedusing Delphi method (Expert's Choice). The results showed despite rich resources in this island whichcan transform this island to recreational pole, the lack of infrastructure and advertisement andappropriate marketing, has placed this island in strategic situation. Based on this result and analysisfour strategies had been suggested , considering the technological, economical, social and culturalsituation during the operation time. This was called the Attractiveness mark in SWOT Method, theStrategy of using the settlement Facilities and Services by Gheshm development organization toprovide basic short time services to the local visitors which can be the first and most effective strategyto reach better situation at present.
منابع