استفاده از تحلیل سلسله مراتبی جهت ارزیابی محیط زیستی- فنی کاربرد پسماندهای ساختمانی و صنعتی در لایههای روسازی راه
محورهای موضوعی :
مدیریت محیط زیست
محمد دلنواز
1
,
حسین حسن پور انزابی
2
,
حسین زنگویی
3
1 - استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران *(مسوول مکاتبات).
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
تاریخ دریافت : 1394/04/16
تاریخ پذیرش : 1394/11/12
تاریخ انتشار : 1396/04/01
کلید واژه:
مدیریت پسماند,
سرباره فولادی,
نخالههای ساختمانی,
روسازی راه,
توسعه پایدار,
تحلیل سلسله مراتبی(AHP),
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مدیریت کارآمد پسماند و حفظ محیط زیست از جمله مسایل حایز اهمیت در سایر زمینه های مهندسی از جمله راه سازی محسوب می شود. استفاده فراوان از مصالح طبیعی در ساخت و احیای راه ها، صدمات جبران ناپذیری به محیط طبیعی وارد می آورد. از این رو در این تحقیق استفاده از نخاله های حاصل از گودبرداری و سرباره مازاد کارخانه فولاد جهت به کارگیری در لایه های روسازی راه مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: برای این منظور آزمایش های حد روانی و خمیری، ارزش ماسه ای، سایش لس آنجلس، سلامت سنگ دانه ها، تراکم و [1]CBR انجام پذیرفته و با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[2] میزان قابل اعتماد بودن این مصالح با درنظرگیری عوامل مختلف تعیین گردید.
یافته ها: نخاله های ساختمانی با CBR برابر 2/36 جهت استفاده در لایه زیراساس مناسب می باشند. از طرفی سرباره های فولادی ناشی از کوره قوس الکتریکی به دلیل نداشتن خاصیت چسبندگی به تنهایی قابلیت استفاده در لایه روسازی راه را نداشته و جهت برطرف کردن این مشکل به صورت ترکیبی با مصالح چسبنده مورد استفاده قرار می گیرند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده مطلوب بودن کاربرد نخاله های ساختمانی و نمونه ترکیبی ساخته شده با سرباره های فولادی و نخاله جهت استفاده در راه سازی با درنظرگیری عوامل مختلف موثر از جمله مسایل محیط زیستی می باشد.
4- Analytical Hierachy Process
چکیده انگلیسی:
Background and Objective: The efficient waste management and the environmental protection are important issues in engineering field especially in road construction. Excessive consumption of natural materials for construction and rehabilitation of roads damages the natural environment severely. Therefore, in this research, the use of excavation debris and the steel slag in the road pavement evaluated.
Methods: for this purpose, the experiments consisted of plastic and liquid limit, sand equivalent (SE), Los Angeles abrasion, soundness of aggregate and CBR test were done and the reliability of the materials was determined by several factors using Analytical Hierarchy Process (AHP).
Findings: The result of CBR test on debris was obtained 36.2 that indicated the quality of this debris for sub-base layer. On the other hand, the steel slag arising from electric arc furnace cannot be used alone in the pavement layer of road because of lack of adhesion properties and therefore the steel slag was mixed with adhesive materials.
Discussion and Conclusion: The results showed proper quality of construction debris and steel slag in road pavement by considering different factors especially environmental issues.
منابع و مأخذ:
واثقی. محبوبه، 1386، خواص و مشخصات سرباره فولاد آلیاژی و کاربردهای سرامیکی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مهندسی مواد سرامیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
NSA Steel Slag, 2001. A Premier Construction Aggregate.
Motz., H., & Geiseler, J., 2001. Products of steel slags and opportunity to save natural resources”, Waste Management, vol. 21(3), pp. 285-293.
Wu, S., Xue, Y., Ye, Q. & Chen, Y., 2007. Utilization of steel slag as aggregates for stone mastic asphalt (SMA) mixtures. Building and Environment, vol. 42, July, pp. 2580-2585.
Ameri, M., & Behnood, A., 2012. Laboratory studies to investigate the properties of CIR mixes containing steel slag as a substitute for virgin aggregates. Construction and Building Materials, January, pp. 475–480.
نادری. حسین، 1388، تاثیر سرباره دانهای کوره بلند ذوب آهن اصفهان بر مقاومت و خصوصیات تورمی خاک رس تثبیت شده با آهک در مجاورت سولفات، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مهندسی عمران، دانشگاه بوعلی سینا.
Behiry, A. E., 2013. Evaluation of steel slag and crushed limestone mixtures as subbase material in flexible pavement. Ain Shams Engineering Journal, vol. 4, March, pp. 43–53.
Nagatak, S., Gokce, A., Saeki, T., & Hisada. M. (2004). Assessment of Recycling Process Induced Damage Sensitivity of Recycled Concrete Aggregate. Cement and Concrete Research, 34, June, 965-971.
بلوری بزاز. جعفر و زنجانی. محمدمهدی، 1389، بررسی مقاومت مصالح حاصل از بازیافت نخالههای ساختمانی جهت استفاده در لایههای روسازی، پژوهشنامه حمل و نقل، (2)7، صص91-81.
مرندی. سید مرتضی و صفاپور. پروین، 1385، تثبیت لایه اساس با استفاده از تکنولوژی نوین سیمان و امولسیون (مطالعه موردی احداث راه اصلی دوغارون - هرات افغانستان)، پژوهشنامه حمل و نقل، 3(2)، صص 138-123.
Nataatmadja, A., & Tan, Y. L., 2000. The performance of recycled crushed concrete aggregates. Proceedings of the 5th. International Symposium on Unbound Aggregates in Road Construction, A. R. Dawson (ed.), Nottingham, U.K.
Leite, F. C., Motta, R. S., Vasconcelos, K. L., & Bernucci, L., 2011. Laboratory evaluation of recycled construction and demolition waste for pavements. Construction and Building Materials, vol. 25, June, pp. 2972–2979.
Bennert, T., Papp, W.J., Maher, A., & Gucunski, N., 2000. Utilization of construction and demolition debris under traffic-type loading in base and subbase application. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, vol. 1714, January, pp. 33-39.
Seggiani, M., 2003. Recovery of silica gel from blast furnace slag, Resources, Conservation and recycling, vol. 40, No. 1, pp. 71-80.
بازیار. محمد حسن و صالح زاده. حسین، «آزمایشگاه مکانیک خاک»، چاپ هفتم، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، 1390.
ASTM C535:2003,Test Method for resistance to Degradation for Largesize coarse Aggregate by Abrasion and Impact in the LosAngeles Machine.
ASTM D 4429 Test Method for CBR (California Bearing Ratios) of Soils in Place.
قدسیپور. سید حسن، «مباحثی در تصمیم گیری چند معیاره»، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه امیر کبیر، 1381.
Saaty, T. L., 1980. The analytic hierarchy process: Planning, Priority setting, resource allocation, 1st Ed., McGraw – Hill, New York.
Lee, A. H. I., Chen, W. C., & Chang, C. J., 2008. A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan. Expert Systems with Applications, vol. 34, January, pp. 96-107.
توفیق. فیروز، 1372، ارزشیابی چندمعیاری در طرحریزی کالبدی، مجله آبادی، شماره 11، صص 40-43.
زبردست. اسفندیار، 1380، کاربرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در برنامهریزی شهری و منطقهای، نشریه هنرهای زیبا، شماره 10، صص 21-13.
Saaty, T. L., 2000. Fundamentals of descision making and priority theory. RWS Publications, England.
آییننامه روسازی آسفالتی راههای ایران، 1381، نشریه 234، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
Bowles, J. E., 1992. Engineering properties of soil and their measurement. Fourth Edition, New York Mc Graw-Hill.