ساخت مبدل کاتالیزوری پایه فلزی
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمرتضی امرونی حسینی 1 , مانی آزادمند 2 , کاوه ارزانی 3
1 - دانشیار، مرکز تحقیقات مواد ساپکو، تهران، ایران
2 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران *(مسئول مکاتبات).
3 - استادیار، گروه سرامیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مبدل کاتالیزوری, خودرو, گازهای آلاینده, مونولیت, فلزات گران بها,
چکیده مقاله :
در این تحقیق در راستای کاهش گازهای آلاینده خروجی از خودرو ، مبدل کاتالیزوری پایه فلزی طراحی و ساخته شد که نمونه های ساخته شده قابلیت نصب و استفاده بر روی خودروهای با حجم موتورهای مختلف را دارا می باشد. به این منظورمراحل زیر برای ساخت این مبدل ها انجام گرفت. در ابتدا آماده سازی ورق 4-α شامل رول کردن و عملیات حرارتی و سپس ساخت مونولیت، در مرحله دوم تهیه واش کوت و آماده سازی فلزات گران بها (کاتالیزور) و پوشش دادن آن بر روی مونولیت واش کوت شده و در آخرین مرحله جلد گیری مبدل کاتالیزوری صورت گرفت. بعد از طی مراحل بالا تست های مورد نیاز شامل : اندازهگیری آلایندههای خروجی از خودرو، پایداری مبدل در خودرو (تست جاده) و در نهایت اندازه گیری میزان مصرف سوخت خودروهای مجهز به مبدل کاتالیزوری صورت گرفت که نتایج تست آلایندگی نشان داد میزان نشر گاز CO خروجی از خودرو متناسب با استاندارد جهانی Euro3 بوده و در مورد نشر گاز NOX خروجی این میزان متناسب با استاندارد Euro4 می باشد و همچنین در مورد نشر NOX + HC استاندارد Euro3 رعایت شده است.
In present research in order to reduce emitted pollutant gases from vehicles, design and production ofmetallic catalyst converter have been studied. The specimens are adjustable on different engines withdifferent capacity. For this purpose the following steps were carried out:The first step is preparation of α- 4 sheet consists of annealing, forming and making monolith. Thesecond step contains providing wash coat and catalyst metals and coating them on washed coatedmonolith. The last step is canning of catalyst converter. After accomplishing above steps, requiredtests have been done as below:Measurement of emitted pollutants from vehicles, stability of catalyst converter in vehicle (road test)and finally measurement of amount of fuel consumption of vehicles with different used catalystconverters in them.Results of these tests showed that emission of CO was equivalent with Euro3 standard and NOXemission was equivalent to Euro4 standard and NOX + HC emission was equivalent with Euro3standard.
- غیاث الدین، منصور، آلودگی هوا. ترجمه تالیف هنری پر کینز، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1380.
- Papers Presented at the International Conference on Metal Supported Automotive Convertors. October 27-28, 1997, Wuppertal،Germany = (MACC 97).
- Bode H, Developmental status of materials for metal Supported automotive Catalysts. Bergische Universitaet Gesamthachschule Wuppertal (Germany), Jul 1999, vol.1, 339 – 346.
- Gobel M, Schmmelpfennig J, Glazkov A، Borchard G, Growth of -alumina Scales on Fe-Cr-Al alloys, Institut Fur Allgemeine Metallurgie, Technische Universitat Clausthal, 1999-06.
- Alumina Carrier for automotive pollution control Catalysis and automotive pollution control, 1987, Aamesterdam 275-300
- قربانی، محمد، پوشش دادن فلزات (جلداول). موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی،1380.
- Sukonnik I.M, Chang S, Jha B, A New Material for Catalytic Converter Substrates. Texas Instruments, Attleboro (USA), may 1999.
- Yamanuka M, Hot-Corrosion Resistance of Fe-Cr-Al Substrate to Alkali Metals for NOx Adsorption. Nippon Steel Technoresearch, Futtsu, Chiba, Y. Okazaki, Nippon Steel، Toukai, Aichi (JAPAN), 1997.
- The control of pore size in alumina catalyst support. Applied catalysis. 1986, vol. 21, no2, pp. 215-238 (47 ref).
- Taniguchi S, Shibata T, Phase Transformation of Alumina Scales Formed on Al- deposit Stainless Steel Foils. Osaka University, Osaka (Japan), Nisshin Steel Co. Osaka (Japan), 1997, vol. 83, no3, pp. 205-210 (22 ref.).