مطالعه شاخص های آلودگی صدا و خصوصیات آکوستیکی بنای مدارس شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیسترستم گلمحمدی 1 , فرشید قربانی 2 , حسین محجوب 3 , زهره دانش مهر 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: آلودگی صدا, آکوستیک, کلاس درس, مدارس تهران,
چکیده مقاله :
صدا یکی از مصادیق آلودگی محیط زیست است که می تواند باعث آزار و ناراحتی شهروندان و محدود نمودن کارایی شاغلان گردد. مدارس به عنوان یکی از اماکن پر اهمیت، ضرورت دارد به لحاظ آلودگی صدا مورد بررسی قرار گیرد. زیرا شرایط آکوستیکی ضعیف می تواند اختلالاتی در محاوره و تمرکز دانش آموزان به وجود آورد و بر یادگیری آن ها تاثیر نامطلوب داشته باشد. در مطالعه حاضر که در سال 1383 انجام یافته است، نمونه ای شامل 90 مدرسه در سطح شهر تهران به صورت تصادفی در سه مقطع تحصیلی انتخاب گردید و در آن ها 103 پارامتر صوتی، سازه ای و غیر سازه ای مؤثر بر آلودگی صدا مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام محاسبات فنی لازم بر روی داده ها، در نهایت 158 داده برای هر مدرسه در محیط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که که میانگین تراز معادل فشار صوت در کلاس درس مدارس مورد مطالعه در ساعت تدریس dB(A)54/6 ± 98/71 بوده است. میانگین سطح موثر جذب صوتی کلاس ها 086/2 ± 55/4 سابین متر مربع و میانگین زمان بازآوایی آن ها 79/0 ± 65/3 ثانیه بوده است. میانگین شاخص افت انتقال صدا برای دیوارهای سمت پنجره (بیرون) dB 37/2 ± 50/26 و برای سمت راهرو و کلاس های مجاور dB 26/2 ± 72/29 بوده است. نتایج همچنین نشان داد که 6/70% از کلاس ها در شرایط غیر مجاز صدای زمینه بوده اند و در 1/61% از کلاس ها نیز تراز فشار صوت از حد مجاز بالاتر بوده است. 99% دیوارهای سمت پنجره و 100% دیوارهای سمت راهرو و کلاس های دیگر فاقد توان عایق سازی صوتی مورد نیاز بوده اند. تحلیل نتایج نشان داد که منابع داخل بنا علت اصلی بالا بودن آلودگی صدا بوده است. اصلاح آکوستیکی بنا برای مدارس موجود شامل: افزایش سطح مؤثر جذب کلاس ها از طریق استفاده از تایل های آکوستیکی در سقف و کنترل نشتی درب ها و پنجره ها و آموزش دانش آموزان از راه های پیشنهادی برای کاهش بار آلودگی صدا برای این مدارس می باشد. برای مدارسی که در آینده احداث خواهند شد نیز مکان یابی و طراحی مبتنی بر کنترل صدا ضروری به نظر می رسد
Noise pollution is one of the important issues of environmental pollutant in metropolitan areas and is almost one of the hazardous agents, which causes discomfort for residents and disturbs the work efficiency. Schools are the most important areas for assessment of noise pollution, because Poor acoustical conditions in classroom directly affect to speech, perception and learning of students. The present study was conducted in Tehran city, during 2004 - 2005. In this study, 90 schools were randomly sampled. Schools consisting of primary, secondary and high school. In each school 103 parameters consist of noise characteristics and acoustic condition inside and outside of schools were measured and estimated. After the base calculation conducted of 158 data record for each sample, the research data was transferred into Excel and SPSS data sheet for statistical analysis. The results showed that the mean of Leq in classroom (in normal condition) were 71.98 ± 6.54 dB (A). The mean absorption index of internal absorbed area surface of classroom was 4.55± 2.07 sabin.m2 and the mean of the reverberation time was 3.65 ± 0.79 sec. The mean values of the transmission loss of the walls between classrooms were estimated 26.50 ± 2.37 dB and for outside were 29.72 ± 2.26 dB. Results showed that 70.6% of background noise index in classroom and 61.1% of Leq was in impermissible condition. Results also showed that 99% of street side walls and 100% of separator walls had a non efficiency to isolation of noise transmission. Analysis of the results showed that, the internal sources were the main cause of noise pollution in studied schools. Improvement acoustic reform by using of tile acoustics, control of opening in doors and windows and education for noise reduction in studied schools, and site selection and acoustic base designing for future construction were proposed.