مدل عددی سه بعدی پیش بینی حرکت لکه نفت ناشی از ریزش اتفاقی در ناحیه بین جزیره خارک و بندر بوشهر - سواحل شمالی خلیج فارس در تابستان
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستشهلا حبیبی واحد زنجانی 1 , علی اکبر بیدختی 2
1 - استادیار گروه پژوهشی مکانیک و فلزشناسی، پژوهشکده برق، مکانیک و ساختمان، پژوهشگاه استاندارد*(مسئول مکاتبات)
2 - استاد موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران.
کلید واژه: مدل عددی, حرکت نفت, اختلاف محدود صریح, جزیره خارک و بندر بوشهر,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف: این مقاله، مدل عددی سه بعدی بر اساس حل معادلات حاکم ناویر استوکس و پیوستگی جهت پیشبینی حرکت لکه نفتی ناشی از حادثه ریزش اتفاقی در ناحیه بین جزیره خارک و بندر بوشهر واقع در سواحل شمالی خلیج فارس را معرفی می کند. روش بررسی: در این مدل با کمک معادله غلظت، مدل سه بعدی حرکت ذرات نفت در ستون آب به دست می آید. در فرمول بندی مدل از تقریب بوسینسک به صورت معادلات لیپس استفاده شده است. برای حل معادله فرا رفت در مدل، الگوریتم بالا سوی وزن دار ترابرد مثبت معین چند بعدی(MPDATA)3 به کار رفته است. اساس این الگوریتم، طرحواره ساده پاد جریانسو است که در آن از مفهوم سرعت پاد پخش برای تعدیل اثر پخش موجود در طرحواره استفاده میشود. در مدل، سرعت باد و ضرایب پخش عمودی و افقی، چگالی جریان آب - نفت متغیر در نظر گرفته شده است. یافته ها: مدل عددی با شبکه به ابعاد 180555 کیلومتر مربع، 11346 نقطه، 3000 ==متر اجرا شده و شکل های توزیع غلظت و جهت ذرات نفت خام در تابستان طی 7/1 ، 7 و 14 ساعت پس از حادثه ریزش اتفاقی در ترازهای 5 ،10 و 15 متر از سطح آب به دست آمده است. نتیجه گیری: مدل نشان میدهد جهت حرکت ذرات در تابستان به طرف بندر بوشهر میباشد که با تجربیات و مطالعات در توافق میباشد.این تحقیق می تواند در پیش بینی و جهت حرکت آلودگی نفت به منظور جمع آوری آلودگی ناشی از ریزش اتفاقی در دریا، جهت جلوگیری از خطر حرکت آن به طرف ساحل، مفید واقع شود.
AbstractIntroduction: This paper presents a three- dimensional numerical model based on 3- D Navier –Stokes and continuity equations. The model is used to simulate the prediction of the movement of oilslicks from spill accident in region between Khark Island and Busher Port in the north coastal ofPersian Gulf.Material and Method: A three – dimensional model is developed based on the mass transportequation to predict the movement of oil particles in the water column. The model uses Boussinesqapproximation as Lipps. For the advection term in the model an upwind weighted, multidimensionalpositive definite advection transport algorithm (MPDATA) is used. Base on this algorithm an explicitfinite difference scheme that uses an anti-diffusive velocity sense for equilibrium diffusion effect isused. Densities of the oil and water, wind speed and horizontal and vertical diffusion coefficients arevariable in the model.Results: The computational domain covers an area of 555180 km2 with 11346 grids andx y 3000 m in spill point, 21 km offshore. The model predicts concentration distribution ofoil particles and current speeds and directions for 1.7, 7 and 14 hours in summer after spill accident in5, 10 and 15 meters levels. Numerical results show that particles spreading are towards Busher Port insummer. There is good agreement with valid theories and experiment of data runs.Discussion: This research can be helpful to predict the movement of oil pollution at sea to collectpollution from spill accident to avoid the risk of moving it to the beach.
- Cekirge H.M., Al-Rabeh A.H., Gunay N., Determining the wind-driven surface currents for prediction of movements of oil slicks in the Persian Gulf Original Research Article Computers & Mathematics with Applications, Vol. 17, Issue 11, pp. 1449-1453, 1989.
- Daniel , P., Poitevin J., A Numerical Study of Movements of an Oil Slick on the Sea Surface in the Persian Gulf From 25 January 1991 to 1 February 1991" , First thematic Conference on Remote Sensing for Marine and Coastal Environments, pp.249-260,1992.
- Price, A.R.G. and Robinson, J.H, Marine Pollution Bulletin, Pergamon Press 1 .td, pp.3-7, 97-98, 1993.
- Di Martino B., Peybernes M., Simulation of an oil slick movement using a shallow water model Original Research Article Mathematics and Computers in Simulation, Vol. 76, Issues 1–3, 12 October, Pp. 155-160,2007
- بدری س.، حسن زاده ا.، حکیم زاده هو.، شبیه سازی عددی حرکت لکه نفت در خلیج فارس تحت تاثیر عوامل جزر و مدی درنزدیکی جزیره خارک و بندرعسلویه، کنفرانس فیزیک ایران، 1391. http://badri.iut.ac.ir/fa/kahesh-fa
- م. صالحی پورباورصاد، ن. حاجی زاده ذاکر، مو. اردستانی، مدلسازی لکه نفتی و مقایسه مسیر حرکت تحت تأثیر بادهای مختلف در خلیج فارس، نخستین همایش ملی مهندسی مخازن هیدروکربوری، علوم و صنایع وابسته ، 1391.