اصول مطالعه هندوئیسم و ادیان شرقی در اندیشه رنه گنون
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - دانشجوی دکتری ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
کلید واژه: هندوئیسم, رنه گنون, اصول مطالعه, شرق, غرب, مستشرقان,
چکیده مقاله :
در مقاله پیش رو دیدگاه رنه گنون در باب رویکرد صحیح در مطالعات هندویی، مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا نگاه گنون در چارچوب نقد به نگاه علمی و تاریخی مطرح میشود که در مقابل نگاه وی قرار دارد. به نظر گنون تقسیمبندی به دو نگاه غربی و شرقی به طور کلّی توجیهپذیر بوده و نگاه غربی دارای خللهای جدّیست که نمیتواند درک درستی از تعالیم شرقی به خصوص هندویی داشته باشد. از این رو صلاحیت کلّی غرب را در فهم شرق زیر سؤال برده و برای آن دلایلی را ذکر میکند که میتوان به عدم درک روح زبان شرقی و عدم نگاه درون دینی اشاره کرد. در مقابل؛ اصولی لازم برای درک این تعالیم برگرفته از آثار او مورد بررسی خواهد بود؛ 1- داشتن نگاهی ثباتگرا نه تکاملگرا 2- باور به متافیزیک و اثرات آن 3- درک روح زبان هندویی 4- داشتن نگاهی همدلانه و درون دینی 5- داشتن نگاهی رمزوار و نمادین که در این مقاله بدانها پرداخته شده است.
In the following article, René Guenon's view on the correct approach to Hindu studies is discussed. In this regard, Guenon's view is presented in the context of critique of the scientific and historical view, which is opposite to his view. According to Guenon, the division into two views, western and eastern, is generally justifiable, and the western view has serious flaws that it cannot properly understand the teachings of the East, especially Hinduism. therefore, he rejects the general competence of the West in understanding the East, Among the reasons: he mentions lack of understanding of the spirit of the Oriental language and lack of intra-religious views. in return; The necessary principles for understanding these teachings will be explained from his works; 1- Having a stable-oriented view, not evolutionary 2- Believing in metaphysics and its effects 3- Understanding the spirit of Hindu language 4- Having an empathetic and intra-religious view 5- Having a cryptic and symbolic view which is discussed in this article.
- الدمو، کنت، سنتگرایی در پرتو فلسفة جاویدان، ترجمة رضا کورنگ بهشتی، تهران، چاپ سوم، نشر حکمت، 1395.
- راداکریشنان، سروپالی، تاریخ فلسفه شرق و غرب، ترجمة خسرو جهانداری، تهران، چاپ چهارم، نشر علمی و فرهنگی، 1393.
- رودریگز، هیلاری، درآمدی بر دین هندو، ترجمة فیاض قرائی، تهران، چاپ اول، نشر ادیان و مذاهب، 1397.
- گنون، رنه، سیطرة کمّیت و علائم آخر الزمان، ترجمة علیمحمّد کاردان، تهران، چاپ چهارم، نشر دانشگاهی، 1389.
- ------، رنه، سمبلهای بنیادین (زبان جهان شمول علم مقدس)، ترجمة دلآرا قهرمان، تهران، چاپ اول، نشر حکمت، 1398.
- مهن سن، کیشیتی، هندوییسم، ترجمة ع، پاشایی، تهران، نشر نگاه معاصر، 1386.
- Barnett, l.d, Hinduism, London, Archibald constable co ltd, printed at Edinburg University Press, 1906.
- Bipin Chandra, Pal, An Introduction To The Study Of Hinduism, digitallibraryindia; JaiGyan, printing at the lakshmi printing works, 1908.
- Coomaraswamy, Ananda, The Transformation of nature in art, New york, Dover Publication, 1956.
- Guenon, Rene, Introduction To The Study Of The Hindu Doctrines, Translated by Marco pallis, London, Luzac co, 1945.
- O’Flaherty, Wendydoniger, Daniel gold (Editors, translatores), Textual Sources for the study of Hinduism, Chicago, University of Chicago Press, 1990.
- Prasad, Guru, Study of Hinduism, Digital Library of India Item,1893.
- RadhaKrishnan, The Hindu View of Life, London, Unwin books, 1927.
_||_