نقش ملائکه و شیاطین در شکلگیری مفهوم شهر خدا در اندیشه آگوستین
محورهای موضوعی : مسیحیت
علی مرادی
1
(
فارغ التحیل کارشناس ارشد
)
مریم سالم
2
(
دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، گروه حکمت و کلام
)
کلید واژه: آگوستین, اهریمن, فرشته, تکبر, شهر خدا,
چکیده مقاله :
طراحی شهر خدا نزد آگوستین کاملاً بر محور فرشتگان و اهریمنان صورت گرفته است. به زعم وی خدا به همة فرشتگان، طبیعتِ خیر عطا کرده است و آنچه که باعث لغزش برخی از آنها میشود عبارتست از روی گردانی از محبتخدا و روی آوردن به جایگاه شخصی خود فرشتگان. در واقع، تکبر اولین گام در ایجاد شکاف بین فرشتگان است که آنها را به دو دسته فرشتگان مقدس و فرشتگان شرور (اهریمنان) تقسیم میکند و دو شهر را شکل میدهد، شهر خدا در مقابل شهر زمینی. این دیدگاه آگوستین باعث طرح مسئله چگونگی انحراف اراده در فرشتگان و شکلگیری مفهوم شهر خدا میشود. به نظر میرسد که آگوستین برای حل این مسئله با تکیه بر آموزههای کتاب مقدس به دو مفهوم تمسک به خدای متعالی و تکبردر ساحت فرشتگان متوسل میشود و انحراف اراده را نیز در تقریر نهایی دیدگاه خویش محفوظ میدارد. در این مقاله با بررسی آثار آگوستین و تحلیل نظرات او، جایگاه اهریمنان و فرشتگان را در شکلگیری مفهوم شهر خدا و شهرزمینی بررسی مینماییم.
Augustine creates his City of God according to ChristianDemonology and Angelology. In his opinion, God has bestowed the good nature upon all the angels but what makes some of them go astray is their negligence of God's love. In fact, arrogance is the first step in creating a gap between the angels, which divides them into two categories holy angels and evildoers, so they form two cities. This Augustine's perspective raises this question: why did the angels fall? Augustine himself relying on the teachings of the Bible answer that autonomous and self-initiated sin of pride caused the angles to divert from God's will. Augustine, in this way, arranges and explains one of the most important concepts of Christian theology on the basis of angelology, in such a way that no one has done this before in the Christian theology.
_||_