عیسای تاریخی و پاسخ بولتمان به آن
محورهای موضوعی : مسیحیتمحمد صبائی 1 , فاطمه لاجوردی 2 , طاهره حاج ابراهیمی 3
1 - گروه ادیان و عرفان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات و فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
3 - گروه ادیان و عرفان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: عیسای تاریخی, مسیح ایمان, موعظه, رودوُلف بولتمان, الهیات مسیحی,
چکیده مقاله :
در سده های هجدهم و نوزدهم شماری از اندیشمندان با اتخاذ دیدگاه هایی تاریخی انتقادی، دربارۀ حیات و شخصیت عیسی مسیح تحقیق کردند و از او تصویری به دست دادند که با تصویر الهیات و کتاب مقدس مسیحی بسیار متفاوت بود. در این تحقیقات عیسی مسیح گاه همچون فردی صرفاً بشری با دعاوی مسیحایی و آرمانهایی سیاسی معرفی می شد که به خطا در آرزوی فرارسیدن ملکوت خدا بود و سرانجام نیز ناکام از آنچه طلب می کرد به صلیب کشیده شد. در مقابل، رودوُلف بولتمان با طرح دوگانۀ عیسای تاریخ و مسیح ایمان، مدعی شد پیدایش و پایایی ایمان مسیحی متوقف بر شخصیت تاریخی عیسی و آگاهی از چندوچون حیات او نیست. هدف این پژوهش طرح و بررسی پاسخ بولتمان به تحقیقات تاریخی-انتقادی دربارۀ عیسای تاریخی است. برای این کار، پس از طرح کلیات آن تحقیقات، به آثار بولتمان رجوع می کنیم و نشان می دهیم که از نظر او مسیح ایمان متعلق ایمان مسیحی است و نه عیسای تاریخی. بنابراین، ایمان مسیحی از انتقادات تحقیقات تاریخی-انتقادی دربارۀ عیسی آسیب نمی بیند.
In Eighteenth and nineteenth centuries some of the thinkers with adoption of a historical-critical attitude, research on the life and personality of Jesus Christ and drew a picture of him which was very different with the picture of Christian theology and Bible. In these researches, Jesus Christ sometimes presented as simply human person with messianic claims and political ideals who mistakenly was wishing in coming of kingdom of God and finally failed in his demands, hung on gallows. In contrast, Rudolf Bultmann with present the dual of the Jesus of history and Christ of faith, claimed that appearance and stability of the Christian faith need not to the awareness of historical personality and life of Jesus. Purpose of this research is to survey Bultmann's answer to the historical-critical researches on the historical Jesus. For this, after presentation of the outline of these researches, refer to Bultmann's works and show that according to him it is the Christ of faith that is object of Christian faith and not the historical Jesus. Therefore, Christian faith does not damage from critics of the historical- critical researches on Jesus.
_||_