وحدت ادیان از دیدگاه مولانا
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: دین فطری, کثرت گرایی, وحدت وجود, نیایش عاشقانه,
چکیده مقاله :
از نظر عرفا رابطة جهان با خدا، در حکم رابطة اشعه نسبت به خورشید است و انبیاء نیز از نوریواحد سرچشمه م یگیرند، اما انسان گرفتار تعینات یکی را موسی می بیند و دیگری را عیسی؛ و بهسبب حیران شدن در درک کنه دین به تفسیرهای مختلف روی م یآورد و متناسب با ذهن خود درآن می اندیشد و با دیگری به نزاع برم یخیزد. مولانا نیز انبیاء الهی را نایبان خداوند بر زمین می داندو با بیان تمثیل هایی از وحدت طریق انبیاء سخن می گوید. از نظر وی، رمز وحدت ادیان با گذرکردن از قشر ظاهری دین و رسیدن به مغز آن آشکار می شود. به باور مولانا، دین فطری، یا همانتوحید راستین، و نیایش عاشقانه مغز و جوهرة ادیان است که توجه به آن انسا نها را از تفرقه ونزاع نجات می دهد.
According to the Sufis the relation between God and the world issimilar to the relation between sun and its rays so all prophets camefrom a single source of light; however lay people who have engaged inmaterial matters could not appreciate this unity, therefore, called theprophets as Moses, Jesus and etc. Since people could not realize theessence of religion, they start interpreting it according to theirunderstanding, and as a result, fighting with each other. Rumi believesthat prophets are the representatives of God on the earth and by usingallegory he tries to explain the unity of the path of prophets. Accordingto Rumi, the mystery of the oneness of religion will be discovered onlyby cutting through the exoteric side of it. From his viewpoint the innateGod-given religion, or the real divine unity, and the devotional prayerare the essence of religion and if people understand this reality, theirconflict will be disappeared.