مزدکیه: یگانه پرستی یا دوگانه گرایی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: مزدک, مزدکیه, مدبر خیر, قباد, انوشیروان,
چکیده مقاله :
مزدک در دورة قباد ظهور کرد، و در همین دوره به تبلیغ آیین خود پرداخت. قباد به دلیل مصالحینخست به آیین او گروید، اما پس از آنکه خلع شد و دوباره به حکومت رسید، توجه چندانی به اینآیین نکرد و ظاهراً به دستور او در سال 529 یا 528 میلادی خسرو انوشیروان بسیاری از مزدکیان رابه قتل رساند. پس از مزدک، پیروان وی که با عنوان مزدکیه شهرت یافتند، به اعتقادات و تعالیم اوپای بند ماندند و تا سال ها پنهانی به نشر آموزه های وی پرداختند. تعالیم مزدک به دلیل مشابهت بابرخی آموزه ها ی مانوی و زرتشتی و حتی زروانی همواره در متون موجود به یکی از این سه کیشنسبت یافته است. آیین مزد ک از یک سو مانند کیش مانی آیینی ثنو ی بود که به وجود دو اصل قدیمکه ازلاً با هم مختلف و مستقل از یکدیگر ند اعتقاد داشت ؛ و از سوی دیگر در این آیین از معبود وخدای متعال، با نام مدبر خیر سخن به میان می آمد.
The appearance of Mazdak and his announcement was in Kawad’s(488-531) time who at first converted to Mazdakism, but after atemporarily overthrow, abandoned Mazdak and his followers. It seemsthat in 528 or 529 C.E. many of Mazdakites were killed by KhosrowAnushiravan under the command of Kawad. After Mazdak hisfollowers, known as Mazdakeans, did not lose their faith in Mazdakand his teachings so tried to spread his teachings in a hidden manner.Teachings of Mazdak, due to their similarities with some doctrines ofManichaeism, Zoroastrianism and even Zurvanism, often were ascribedto these religions. Mazdakism, on the one hand, is a dualistic religionwhich believes in two origins eternally different and independent and,on the other, speaks about an exalted God.