مفهوم عشق از دیدگاه روزبهان بقلی
محورهای موضوعی : مسیحیتمحمودرضا اسفندیار 1 , فاطمه سلیمانی کوشالی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: روزبهان بقلی, عبهرالعاشقی, ن عشق, عاشق, معشوق, حُسن, جما لپرستی,
چکیده مقاله :
عشق در تصوف عاشقانه روزبهان بقلی جایگاه ممتازی دارد. این عارف بزرگ قرن ششم قدر ادامه سنّتی که از قرون قبل آغاز شده بود، مفهوم عشق را به شکل برجسته ای در آثارخود، به ویژه در عبهر العاشقی ، ن مطرح کرد. در واقع روزبهان بنای طریقت خویش را درتصوف بر عشق نهاد و گسترۀ این مفهوم در اندیشۀ وی تا بدان جاست که عشق را در تماممراتب هستی، از بالاترین تا نازل ترین مرتبه ساری می داند. از نظر او عشق از صفات حقاست و چون ذات و صفات حق از هم جدا نیستند، پس عشق نیز چون ذات حق قابلتوصیف نیست، و تنها عشق قادر به وصف خود است. عشق را حد و نهایتی نیست و تنهاعشق است که م یتواند رابطۀ میان مخلوق و خالق را به رابطۀ عاشقانه میان عاشق ومعشوق بدل سازد.روزبهان ضمن توجه به انسان به عنوان تجلّی جمال الهی، به حُسن و زیبایی ظاهری درانسان و تأثیر آن در ایجاد عشق در عاشق، عنایت بسیار دارد و میان حُسن و عشق پیوندازلی برقرار می بیند. او عشق انسانی را نردبانی برای رسیدن به عشق ربانی می داند و با ارائۀتقسیم بندی هایی از انواع عشق، چگونگی طی این طریق را بیان داشته است.
Love has a significant place in the mysticism of Rūzbahān Baqlī– theprominent mystic of the 12th century. Dealing with the concept of loveis the continuation of a tradition that dates back to the early generationsof Sufis. This tradition noticeably has been reflected in Rūzbahān’sworks, especially in his Abhar al-‘Āshiqīn. In fact, he constructed hismystical path on the basis of love. He believed that love has floweddown into the whole chain of beings, from the highest level to thelowest one.From his point of view, love is one of the God’s attributes. SinceGod’s attributes are inseparable from His essence, and the essence ofGod is ineffable, so love is ineffable too. Therefore, only love coulddescribe itself. Love has no limitations; so, only love can transform therelationship between the Creator and the creature into a relationshipbetween the lover and the Beloved. Rūzbahān considers human beingas a manifestation of God’s beauty. He admires physical beauty andgoodness as an essential element for falling in love and so he believesin an eternal relation between goodness and love. He considers earthylove as a motivating factor for attaining the divine love. By presentingdifferent categories of love, he shows the way to go through this path.