تاثیر طول آستانه و زاویه در پرتاب کننده های مثلثی بر مسیر کلی پرتابه خروجی
محورهای موضوعی : مدیریت آب در مزرعه با هدف بهبود شاخص های مدیریتی آبیاریمنا امیدوارینیا 1 , سید حبیب موسوی جهرمی 2
1 - دانشجوی دکتری سازههای آبی؛ دانشگاه شهید چمران؛ اهواز؛ ایران
2 - دانشیار و مدیر گروه سازههای آبی؛ دانشگاه شهید چمران؛ اهواز؛ ایران
کلید واژه: پرتاب کننده های مثلثی, تراژکتوری جت, طول آستانه, مدل فیزیکی,
چکیده مقاله :
طراحی و انتخاب بهینه سازه های آبی از جمله سرریزها نقش مهمی در مدیریت منابع آب و بهره برداری آن در بخش کشاورزی دارد. در این تحقیق پرش اسکی در پرتاب کننده های نوع مثلثی که دارای ماهیتی مشابه سرریزهای جامی شکل ولی با هندسه متفاوت است مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا عملکرد هیدرولیکی سرریز با باکت مثلثی شکل به جای باکت دایره ای، از نظر تاثیر روی مسیر پرتابه خروجی مورد بررسی قرار گرفته است.. برای نیل به اهداف این تحقیق یک مدل فیزیکی از سرریز اوجی در آزمایشگاه مدل های فیزیکی هیدرولیکی ساخته شد و در چهار دبی و به دنبال آن عدد فرود مختلف آزمایش ها انجام شد. در این تحقیق مسیر کلی تراژکتوری جت خروجی از فلیپ باکت و بیشترین طول طی شده جت هم برای حد بالایی و هم برای حد پایینی، در هر حالت پرتاب کننده مثلثی با زوایا و طول تقرب های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در حالت کلی 3 فلیپ باکت مورد استفاده قرار گرفت . فلیپ باکت مثلثی با زاویه 45 درجه و طول آستانه 2 سانتی متر ،فلیپ باکت مثلثی با زاویه 45 درجه و طول آستانه 7 سانتی متر و فلیپ باکت مثلثی با زاویه 5/22 درجه و طول آستانه 2 سانتی متر. در نهایت، بیشترین طول طی شده ی جت برای پرتاب کننده 45 درجه با طول آستانه 2 سانتی متر و کمترین برای پرتاب کننده 45 درجه با طول آستانه 2 سانتی متر می باشد. با افزایش زاویه پرتاب کننده ضخامت جت خروجی کاهش پیدا می کند. طول آستانه تاثیر کمی بر کاهش یا افزایش طول جت خروجی از پرتاب کننده دارد. به لحاظ عددی با تغییر عدد فرود جریان از 44/4 به 42/6 به طور کلی و متوسط برای کلیه حالات پرتاب کننده، مقدار نسبت طول طی شده حد بالایی و پایینی به ترتیب 5/72 و 7/77 درصد افزایش یافته است.
Design and optimum selection of the hydraulic structures characteristics, plays very important role in water resources management in agricultural sector. In this study, ski jump of triangular flip bucket is investigated. To process the project, a physical model including a flume and an ogee weir were designed and constructed. Three flip bucket including a flip bucket with 45 degree angle and 2 cm length, flip bucket with 45 degree angle and 7 cm length and a flip bucket with 22.5 degree angle and 2 cm length. Four discharges and their corresponding Froude number were considered. The length of trajectory, upper and lower limits of jet flow were then measured and the required data were collected. The results indicated that increasing of bucket angle causes the thickness of jet trajectory increases. It is shown that Flip bucket with 45 degree angle and 7 cm length of the approaching canal is more effective than the others. It is further shown that the length of approaching canal has no significant role on the jet trajectory. Moreover, it is revealed that the angle of the bucket plays a significant role on the jet trajectory's characteristics. Increasing Froude number from 4.44 to 6.42 lead to upper and inferior of jet trajectory to be increased to 72.5 and 77.7 percents, respectively.