مطالعه تصویر ذهنی سازمانی کتابداران از کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیمهناز حاجی حسنی 1 , فهیمه بابالحوائجی 2 , نجلا حریری 3
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
کتابدار کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
3 - استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم تحقیقات
کلید واژه: تصویر ذهنی سازمانی, دانشگاه علامه طباطبائی, کتابداران, مدل تصویر سازمانی لیبلانگ,
چکیده مقاله :
هدف:این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از خدمات کتابخانه های دانشگاه انجام شده است. روش پژوهش:پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی- تحلیلی وجامعه آماری آن49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته براساس مدل تصویر ذهنی سازمانی لی بلانگ و نگوین است. روایی پرسشنامه از نوع صوری( روایی محتوا) و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 78 درصد محاسبه شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه ای و با نرم افزار اس. پی. اس. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: میانگین به دست آمده از تصویر ذهنی کتابداران 38/3 است. میانگین بدست آمده در ابعاد هویت، شهرت، کیفیت خدمات، محیط فیزیکی و رفتار کارکنان در مدل تصویر ذهنی سازمانی کتابداران برابر با 38/3، 52/3، 29/3، 26/3، 11/3 و 86/3 است. نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهدکه میزان درک کتابداران از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانه های دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
Purpose: The present study was conducted to investigate the understanding of organizational self image of the librarians of Allameh Tabataba’i University library services. Methodology : This study is an alytical survey. Participants of this study were 49 librarians of Allameh Tabataba’i University (ATU). Data was collected through the researcher-made questionnaire based on Lee Blang & Negvin organizational self image model. The validity of the questionnaire was content validity and its reliability was estimated through using Cronbach’s alpha. The obtained reliability was %78. Results: Data was analyzed using descriptive statistics and one sample T test. SPSS software was used to analyze data. The average self image of librarians was 3.38. The average of librarians self image in respect to identity, fame, service quality, physical environment, and staff behavior are 3.38, 3.52, 3.29, 3.26, 3.86 respectively. Findings showed that the librarian’s understandinf of organizational self image of the university is in a favorable situation.
باقری، مصباحالمهدی و عرفانیفر، اکبر (1389). طراحی مدل مؤلفههای مؤثر بر تصویر سازمانی دانشگاه امام صادق( ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 8، 78-43.
تفت، اسرا (1388). بررسی تاثیر شهرت شرکت و تصویر ذهنی برند بر وفاداری در بازار صنعتی کاغذ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
حسینی، میرزا حسن و فرهادینهاد، رومینا (1391). شناسایی مقیاسهای سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8 (3)، 132-109.
حیدرزاده، کامبیز و ترابی، فاطمه (1392). بررسی تاثیر تصویر ذهنی از نام و نشان تجاری و فعالیتهای روابط عمومی ادراک شده بر وفاداری مشتریان. مدیریت بازاریابی،8 (21). ص. 42-27.
دعایی، حبیب الله؛ صالحنیا، منیره و احمدزادهجزی، سمیه (1391). اثر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی بر شکلگیری تصویر ذهنی آنان از بیمارستان، مدیریت اطلاعات سازمان، 9 (7)، ص. 988-977.
ذاکری مظفری، فاطمه (1395). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تصویر سازمانی دانشگاه الزهرا(س). دانشگاه الزهرا، تهران.
کوکبی آراسته مطلق، پریسا (1394). بررسی تصویر ذهنی سازمانی کاربران و کتابداران از کتابخانههای عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی( ره)، تهران.
قلیپور، آرین؛ پورعزت، علی اصغر و نقوی حسینی، علیرضا (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر تصویر سازمانی پلیس. فصلنامه دانش انتظامی، 1 (4)، ص. 145-143.
نوایی حصار، علی (1393). بررسی تصویر سازمانی کتابخانه مرکزی و کتابخانههای وابسته درون شهری آستان قدس رضوی از دیدگاه کتابداران و مراجعان دانشگاه امام رضا علیهالسلام. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام رضا( ع)، مشهد.
Alvesson, M. (1990). Organization: from substance to image?. Organization studies, 11(3), 373- 394.
Christensen, L.T. and Askegaard, S. (2001). Corporate identity and corporate image revisited: a semiotic perspective. European Journal of Marketing, 35(3/4), 292 315.
Cian, L., & Vervai, Sara. (2014). Under the reputation umbrella: an integrative and multidisciplinary review for corporate image, organizational identity, and organizational culture. Corporate Communications: an International Journal, 19 (2), 182-199.
Frandsen, S. )2017(. Organizational image. The International Encyclopedia of Organizational Communication. 1–10.
Lang, D. (2008). A multidimensional conceptualization of organizational corruption. Academy of Management Review, 33(3), 710-729
LeBlanc, G, and Nguyen , N. (1996). Cues used by customers evaluating corporate image in service firms, an empirical study in financial institution. International Journal of Service Industry Management, 7(2), 44-56.
LeBlanc, Gaston & Nguyen, Nha (1996). Cues used by customers evaluating corporate image in service firms. International Journal of Service Industry Management, Vol. 7.
Men, L.R. & Stacks D.W. (2012). The Impact of leadership style and employee empowerment on perceived organizational reputation. Journal of Communication Management, 17 (2), 171-192.
Tran. M.A. (2015). Exploring the corporate image formatin process. Qualitative Market Research: an International Journal, 18 (1), 86-114.
_||_