سنجش اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی شیراز در فرایند جستجوی اطلاعات
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
کلید واژه: اضطراب اینترنتی, جستجوی اطلاعات, خوداثربخشی اینترنتی رفتار اطلا, هویت اینترنتی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت اظطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی شیراز در فرایند جستجوی اطلاعات انجام شده است. روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است و جامعه پژوهش را 5702 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز تشکیل می دهد که بر پایه فرمول نمونه گیری عمومی کوکران، حجم نمونه به 442 نفر رسید. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای غیر نسبتی و ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای برگرفته از یک پژوهش است که روایی و پایایی آن قبلا سنجیده شده بود. صد در صد پرسشنامه های توزیع شده دریافت شد. یافته ها: بررسی میزان اضطراب اینترنتی پاسخ گویان نشان داد که اکثریت (8/73) درصد آن ها پایین تر از حد متوسط (نمره 60) دچار اضطراب اینترنتی بودند، با این حال، توزیع نمره اضطراب اینترنتی در جامعه مورد مطالعه نرمال بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش، تفاوت معناداری را بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی جامعه مورد مطالعه و نمره متوسط اضطراب اینترنتی (نمره 60) نشان داد و مشخص شد که اضطراب آن ها به طور معناداری در جامعه از سطح متوسط پایین تر است. همچنین، بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان مرد و زن تفاوت معناداری مشاهده شد، به نحوی که میانگین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان زن بیشتر از دانشجویان مرد بود. با این حال، بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان حوزه های تحصیلی مورد مطالعه تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
Purpose: Nowadays Internet play an important role in the process of information searching. This new technology has create the new shape of anxiety with itself which is called internet anxiety that a few researches has worked about it. The aim of this study is to identify the Internet anxiety rate of postgraduate students of shiraz & medical science of Shiraz universities. Methodology: research methodology is analytical survey and the research population is comprised of 5702 graduate students with degree of M.A. in shiraz & medical science of shiraz universities. The volume of sampling was 442 person. Sampling method is randomly by category & data collection instrument, is the questionnaire which one research which validity & reliability of it formerly measured. Findings: The survey of extent of Internet anxiety of respondents showed that most of them 73/8 percent of them is lower than normal (60 ) had internet anxiety, but internet anxiety distribution in the studied society was normal. Conclusion: Research results showed the significant difference between Internet anxiety mean & normal mark of internet anxiety (60 mark) and determined that the anxiety of them is significantly lower than normal scale in the society. Also, it was shown that the significant difference between Internet anxiety mean of male & females students & Internet anxiety mean of female students is more than male students, but did not show significant difference between internet anxiety mean of studied academic areas students.
اکبریبورنگ، محمد؛رضاییان، حمید(1387). "اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با کارآمدی رایانه". روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 41(1)،92-90.
حسنزاده، رمضان؛ محمودی، قهرمان؛ جوادیان، مریم(1388). "بررسی میزان اضطراب کامپیوتر در اعضای هیات علمی و مدیران". افقدانش،(1)15. بازیابی شده از
http://www.aftabir.com/articles/view/computer-internet-information-technology/computer-science
حسینی، وجیهه(1389). نظریههای رفتار اطلاعیابی. بازیابی شده از
http://www.modiryar.com/index-management/cultural/relation/3733-1389-09-08-06-59-14.html .
خدیوی، شهناز(1383). "مروری بر اضطراب کتابخانهای درکتابخانههای دانشگاهی". فصلنامه کتاب، 15(1)،114-109.
خدیوی، شهناز؛ عابدی، شعبانی (1386). "بررسی اضطراب کتابخانهای و اضطراب منابع الکترونیک در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان". علوم تربیتی و روانشناسی، 8(3)،130-115
رحیمی، فروغ (1389). "ارتباط بین خطاهای استنادی و اضطراب کتابخانهای : مطالعه تجربی دانشجویان دکتری". ماهنامه ارتباط علمی، (16) 2. بازیابی شده از
رحیمی، مهرک؛ یداللهی، سمانه(1388). بررسی اضطراب رایانه دانش آموزان دوره متوسطه و ارتباط آن با میزان استفاده از رایانه و تملک رایانه شخصی. بازیابی شده از
http://www.civilica.com/Paper-ICELEARNING04- ICELEARNING04_018.html
طاهریان، آمنه؛ جوکار، عبدالرسول(1387) "بررسی و مقایسه میزان اضطراب کتابخانهای دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بر پایه معیار اضطراب کتابخانهای بوستیک". پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، 4(1)،159-135.
غلامعلی لواسانی، مسعود(1381). "بررسی رابطه متغیرهای فردی با میزان اضطراب رایانه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران". روانشناسی و علوم تربیتی، 32(2)،139-133.
غلامعلی لواسانی، مسعود(1383). "تدارک مدل معادلات ساختاری اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه تهران".34(1)،97-77.
نارمنجی، مهدی؛ نوکاریزی، محسن (1388). "بررسی اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای بیرجند و فردوسی در فرایند جستجوی اطلاعات". علوم و فناوری اطلاعات 25(1):129-111.
قربانجهرمی، رضا؛ غلامعلی لواسانی؛ مسعود؛ رستگار، احمد(1388). "ارائه مدلی برای اضطراب رایانه بر پایه باورهای معرفتشناختی و اهداف پیشرفت". روانشناسی و علوم تربیتی، 39(2)،121-101.
نوکاریزی، محسن؛ داورپناه، محمدرضا (1385). "تحلیل الگوهای رفتار اطلاعیابی". کتابداری و اطلاعرسانی. 9(2)،
152-119.
BenOmran, A. I. (2001). Library Anxiety and Internet Anxiety among Graduate Students of a Major Research University. Ph.D. Dissertation. University of Pittsburgh.
Byron, S. M. )1999(. Information Seeking in a Virtual Learning Environment. Ph.D. Dissertation. University of North Texas.
Chou, C. )2003(. "Incidences and correlates of Internet anxiety among high school teachers in Taiwan" . Computers in Human Behavior, 19 ,731-749.
Ealy, D. A. (1999). The Effects of an Internet Skill-Building Module on Safety and
Inviromental Graduate Students Internet Anxiety, Likelihood to Use the Internet, and Learning Internet/Intranet Content. Dissertation. West Virginia University.
Kracker, J. (2002)." Research anxiety and students perceptions of research : an
experiment. part I. effect of teaching Kuhlthau’s ISP model". Journal of the American Society for Information Science and Technology,53(4), 282–294.
Joiner, R., et.al. (2005). "Gender, Internet identification, and Internet anxiety : correlates of Internet use". Cyberpsychology & Behavior,8(4), 371-378.
Joiner, R. Brosnan, M., Duffield,J. Gavin, J., & Maras, P. (2007). "The relationship
between Internet Identification, Internet anxiety and Internet use". Computers in Human Behavior, 23, 1408-1420.
Presno, C. (1998). "Taking the byte out of Internet anxiety: instructional techniques that reduce computer/Internet anxiety in the classroom". Journal of Educational Computing Research, 18(2), 147–161.
Sam,H.K., Otman,K.E., & Nordin, Z.Sh. (2005). "Computer self- efficacy, computer
anxiety toward the internet : A study among under graduates in uinmas. Journal of Educational technology and society,8(4), 205-219.
Shamo, E. E. (2001). University Students and the Internet : Information Seeking Study. Ph.D. Dissertation. University of North Texas.
Sun, S. (2008). "An examination of disposition, motivation, and involvement in the new technology context". Computers in Human Behavior, 24, 2723-2740.
Yang, S. W. (2003). Internet Use by Preservice Teachers in Elementary Education Instruction. Ed.D Dissertation. Idaho StateUniversity.
Zhang, Y. (2002). "Comparison of Internet attitudes between industrial employees and college students". Cyberpsychology & Behavior, 5(2), 143-149.