سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
کلید واژه: سواد اطلاعاتی, دانشجویان علم اطلاعات و دانشش, دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان سالهای اول، دوم، سوم و چهارم کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (ورودیهای 1390 تا 1393) و بررسی ارتباط سواد اطلاعاتی این دانشجویان با متغیرهای آموزشی و جمعیت شناختی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سیامک و داورپناه (1378) بود. جامعه موردمطالعه، دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود. از آمار توصیفی و استنباطی پارامتریک برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: سواد اطلاعاتی دانشجویان سالهای دوم، سوم و چهارم کمی بالاتر از حد میانگین و برای دانشجویان سال اول کمتر از میانگین بود. با توجه به آزمونتی مستقل، تفاوت معناداری بین میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دختر و پسر وجود داشت. یافتههای آزمون تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان با توجه به سال ورودی آنها وجود دارد. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معناداری بین معدل دانشجویان و میزان سواد اطلاعاتی آنها وجود داشت.بر اساس آزمون تحلیل واریانس تفاوت معناداری در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان با توجه به نوع دیپلم دانشجویان (ریاضی، تجربی و انسانی) وجود نداشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سواد اطلاعاتی دانشجویان سال اول کمتر از دیگر گروهها است. دانشجویانی که پیشرفت تحصیلی بهتری دارند، دارای میانگین سواد اطلاعاتی بالاتری هستند درمجموع سواد اطلاعاتی دانشجویان کمی بالاتر از حد میانگین و با در نظر گرفتن رشته تحصیلی، با حد مطلوب فاصله دارد.
Purpose: The aim of this research study was to determine the information literacy of students and its relation with education and demographic variables. Methodology: In this applied study quantitative approach and survey method was used. Research instrument was a questionnaire validated by Davarpanah and Siamak (2000). Population of the study was undergraduate students of Knowledge and Information Science in Azarbaijan Shahid Madani university. Data analysis was done using descriptive and inferential parametric statistics and SPSS Findings: Information literacy score for second year, junior and senior students was a little more than midpoint. Information literacy score of freshman students was lower than midpoint. Based on independent T test, there was significant difference in mean score of information literacy between girl and boy students. Based on ANOVA test there was significant difference in mean score of information literacy based on entrance year of the students. Result of the Pearson correlation showed that there was positive and significant relation between Grade Point Average (GPA) of students and their information literacy score. Result of ANOVA test showed that there was no significant difference in mean score of information literacy among three groups of students based on their type of diploma. Conclusion: Based on the findings it can be concluded that information literacy of freshman students was lower than three other groups. The students who had better GPA, they also had higher information literacy. Although, the mean score of information literacy for students was above the midpoint, but with considering their field of study, it was unpleasant.
