رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری در بین کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تربیت مدرس، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و علوم پزشکی تهران
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیمحمد حسنزاده 1 , ابراهیم زارعی 2 , فاطمه هلالیان 3
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس
2 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
3 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تریت مدرس
کلید واژه: تسهیم دانش, خلاقیت, نوآوری, مدیریت دانش, کتابخانههای دانشگاهی, کتابداران,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر از یک سو به دنبال تعیین میزان تسهیم دانش و سطوح خلاقیت و نوآوری و از سوی دیگر در پی نمایاندن رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری است. روش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش را 80 نفر از کتابداران کتابخانههای سه دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل میدهند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسونو آزمون اف وتی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشاندهنده آن است که میزان تسهیم دانش، خلاقیت و نوآوری در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی، آزاد و علوم پزشکی در سطح مطلوبی قرار ندارد. همچنین بین تسهیم دانش و خلاقیت همبستگی معناداری وجود ندارد اما بین متغییرهای تسهیم دانش و نوآوری همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: بین تسهیم دانش و خلاقیت همبستگی معناداری وجود ندارد؛ بدین معنی که هر نوع تغییری که در اشتراک دانش در کتابخانهها صورت گیرد الزاماً اینگونه نیست که تغییر در خلاقیت کتابداران را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، بین تسهیم دانش و نوآوری محیطی، نوآوری فردی، نوآوری فرد- بازخورد نیز همبستگی معناداری وجود ندارد؛ بدین معنی که کم و زیادشدن اشتراک دانش و تجربه، کم و زیادشدن نوآوری محیطی، نوآوری فردی، نوآوری فرد- بازخورد را در پی نخواهد داشت؛ اما تسهیم دانش با نوآوری رهبری، نوآوری بازخورد- محیط و به طور کلی نوآوری، همبستگی مثبتی دارد؛ بدین معنی که هر اندازه که اشتراک دانش و تجربه بیشتر شود، به سبب آن نوآوری رهبری و نوآوری بازخورد- محیط هم بیشتر میشود و بالعکس.
Purpose: The study from direction is sought to determine the level of knowledge sharing and creativity and innovation and On the other hand seeks to illustrate the relationship between knowledge sharing with creativity and innovation. Methodology: This applied research is carried out using survey method. The research population of 80 people from librarians of three university Tarbiat Modares , Islamic Azad of Science and Research Branch and Tehran of Medical Sciences. The data using descriptive and inferential statistics, including Pearson correlation coefficient, the F and T tests were analyzed. Findings: These research findings indicate that is not desirable knowledge sharing, creativity and innovation in central library state university, Islamic Azad Medical Sciences; In addition, there was no significant correlation between knowledge sharing and creativity. however, the variables of knowledge sharing and innovation is a significant relationship. Conclusion: There was no significant correlation between knowledge sharing and creativity; Means that any changes in the knowledge sharing take place in libraries, it is not necessarily associated with a change in the creative librarian. In addition, the knowledge sharing with environmental innovation, personal innovation, feedback-individual innovation there is no significant correlation; Means that the low and the high knowledge sharing and experience will not follow the low and the high environmental innovation, individual innovation, feedback-individual innovation; The low and the high knowledge sharing and experience, more or less peripheral to innovation, personal innovation, feedback-person innovation. However, knowledge sharing has a positive correlation with leadership innovation, feedback- environment innovation and general innovation
خاتمیان فر، پریسا ؛ پریرخ، مهری (1388). بررسی عوامل مشوق و بازدارنده اشتراک دانش در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 10(45)، 223- 246.
خوانساری، جیران ؛ حری، عباس (1387). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق و ارائه الگوی پیشنهادی. مجله کتابداری، 42(47)، 31-62.
زارعی، ابراهیم ؛ مؤمنی، عصمت(1393). رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت در کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه مطالعات دانششناسی1(1)، 20- 31.
علامه، سیدمحسن ؛ موسویزاده نو قابی، الهام سادات ؛ تیموری اصل، شیرین (1391). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر نوآوری در بین مدیران سازمانهای بازرگانی (مطالعه موردی: سازمانهای بازرگانی شهر کرج). اولین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه پیام نور مرکز خوانسار.
علیزاده، فاطمه (1391). بررسی رابطه بین سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانهها. پایاننامه کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
فرج پهلو، عبدالحسین ؛ خجسته فر، مرجان (1390). کاربرد مدل مطالعه زیرساختهای مدیریت دانش در سازمانها در مراکز اطلاعرسانی: مطالعه موردی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27(1)، 207-231.
کشاورزی، علی حسین (1386). موانع و تسهیلکنندههای تسهیم دانش در سازمانها، مرکز همایشهای بینالمللی رازی، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 13- 14 بهمن.
نیر، نجمه ؛ جوکار عبدالرسول (1391). رابطهی بین مدیریت دانش و خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(2) ، 224-232.
هادی زاده مقدم، اکرم ؛ قلیج لی، بهروز ؛ محبی، پروین (1391). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری سازمانهای خدمات مالی: بانک رفاه کارگران. پژوهشهای مدیریت در ایران، 17(1)، 201-220.
یوسفی، احسان ؛ صادق فیضی، جعفر ؛ سلیمانی، محمد (1390). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری (در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،1 (3)، 29-51.
Chen, Y. S. Lin, M. J. J. & Chang, C. H. (2009). The positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets. Industrial Marketing Management,38(2), 152-158.
Chicago Chicago Huysman, M. & de Wit, D (2000.( Knowledge management in practice. In Edwards, J. & Kidd, J. (Eds.) Knowledge Management Conference (KMAC 2000), Birmingham,UK.
Damanpour, F (1991(. Organizational innovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of management journal, 34(3), 555-590.
Davenport, T. H. & Prusak, L (2000(. Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.
Ettlie, J. E (1990(. What makes a manufacturing firm innovative? The Executive, 4(4), 7-20.
Lin, H. F ( 2007(. Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of Manpower, 28(3/4), 315-332.
Parnaby, J )1991(. Designing effective organizations. International Journal of Technology Management, 6(1-2), 1-2.
Sáenz, J. Aramburu, N. & Rivera, O )2009(. Knowledge sharing and innovation performance: a comparison between high-tech and low-tech companies. Journal of Intellectual Capital, 10(1), 22-36.
Shepard, S )2000(. Telecommunications convergence: how to profit from the convergence of technologies, services, and companies. McGraw-Hill, Inc.
Yeşil, Salih; Kaya, Ahmet(2012). The Role of Organizational Culture on Innovation Capability: An Empirical Study. International Journal of Information Technology and Business Management, 6(1), 11-25.