رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری در بین کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تربیت مدرس، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و علوم پزشکی تهران
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیمحمد حسنزاده 1 , ابراهیم زارعی 2 , فاطمه هلالیان 3
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس
2 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
3 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تریت مدرس
کلید واژه: تسهیم دانش, خلاقیت, نوآوری, مدیریت دانش, کتابخانههای دانشگاهی, کتابداران,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر از یک سو به دنبال تعیین میزان تسهیم دانش و سطوح خلاقیت و نوآوری و از سوی دیگر در پی نمایاندن رابطه تسهیم دانش با خلاقیت و نوآوری است. روش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش را 80 نفر از کتابداران کتابخانههای سه دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل میدهند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسونو آزمون اف وتی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشاندهنده آن است که میزان تسهیم دانش، خلاقیت و نوآوری در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی، آزاد و علوم پزشکی در سطح مطلوبی قرار ندارد. همچنین بین تسهیم دانش و خلاقیت همبستگی معناداری وجود ندارد اما بین متغییرهای تسهیم دانش و نوآوری همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: بین تسهیم دانش و خلاقیت همبستگی معناداری وجود ندارد؛ بدین معنی که هر نوع تغییری که در اشتراک دانش در کتابخانهها صورت گیرد الزاماً اینگونه نیست که تغییر در خلاقیت کتابداران را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، بین تسهیم دانش و نوآوری محیطی، نوآوری فردی، نوآوری فرد- بازخورد نیز همبستگی معناداری وجود ندارد؛ بدین معنی که کم و زیادشدن اشتراک دانش و تجربه، کم و زیادشدن نوآوری محیطی، نوآوری فردی، نوآوری فرد- بازخورد را در پی نخواهد داشت؛ اما تسهیم دانش با نوآوری رهبری، نوآوری بازخورد- محیط و به طور کلی نوآوری، همبستگی مثبتی دارد؛ بدین معنی که هر اندازه که اشتراک دانش و تجربه بیشتر شود، به سبب آن نوآوری رهبری و نوآوری بازخورد- محیط هم بیشتر میشود و بالعکس.
Purpose: The study from direction is sought to determine the level of knowledge sharing and creativity and innovation and On the other hand seeks to illustrate the relationship between knowledge sharing with creativity and innovation. Methodology: This applied research is carried out using survey method. The research population of 80 people from librarians of three university Tarbiat Modares , Islamic Azad of Science and Research Branch and Tehran of Medical Sciences. The data using descriptive and inferential statistics, including Pearson correlation coefficient, the F and T tests were analyzed. Findings: These research findings indicate that is not desirable knowledge sharing, creativity and innovation in central library state university, Islamic Azad Medical Sciences; In addition, there was no significant correlation between knowledge sharing and creativity. however, the variables of knowledge sharing and innovation is a significant relationship. Conclusion: There was no significant correlation between knowledge sharing and creativity; Means that any changes in the knowledge sharing take place in libraries, it is not necessarily associated with a change in the creative librarian. In addition, the knowledge sharing with environmental innovation, personal innovation, feedback-individual innovation there is no significant correlation; Means that the low and the high knowledge sharing and experience will not follow the low and the high environmental innovation, individual innovation, feedback-individual innovation; The low and the high knowledge sharing and experience, more or less peripheral to innovation, personal innovation, feedback-person innovation. However, knowledge sharing has a positive correlation with leadership innovation, feedback- environment innovation and general innovation
