رابطه بین میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیسکینه خاتون مهدوی 1 , سلما کشاورزیان 2 , سودابه شاپوری 3
1 - کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی و رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان نکا، مازندران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3 - استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن مازندران
کلید واژه: مهارتهای ارتباطی, کتابداران, کتابخانههای عمومی.,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی رابطه میان میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سال 1394 تشکیل میدهند و از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی 18 سوالی مهارتهای ارتباطی بارتون است و بر اساس پژوهش بهزادجزی در سال 1386 روایی آن توسط اساتید و متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی آن 76/0 ذکر گردیده است. دادهها با نرم افزار SPSS و با استقاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردیده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان میزان مهارت های ارتباطی با سن، جنسیت، سابقه خدمت کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود ندارد اما میان میزان مهارتهای ارتباطی با سطح تحصیلات و رشته تحصیلی کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند در هنگام استخدام نیروی انسانی در کتابخانههای عمومی نسبت به شناسایی افراد با مهارتهای ارتباطی بالاکمک نماید و نیز با شناسایی ضعفهای موجود در حوزه مهارتهای ارتباطی در کتابخانههای عمومی زمینه را برای رشد و ترقی این مهارتها از طریق کارگاههای آموزشی فراهم آورد تا کتابداران در ارائه خدمات به کاربران نهایت بهرهمندی از مهارتهای ارتباطی خود را ببرند و در مراجعه مجدد کاربر بهترین روش ارتباط را اتخاذ نمایند.
Purpose: This study aimed to evaluate the relationship between communication skills and personal traits among librarians of Mazandaran public libraries. Methodology: The population census is used for the study, which included all librarians of Mazandaran public libraries. The survey method was used and the 18-item questionnaire of Barton communication skills was used to collect required data. In analyzing the data, according to the research hypotheses, Pearson correlation coefficient and chi-square test was used. Findings: The findings show that there is no significant between the communication skills with age, gender, and work experience of librarians. Also, significant relationship exists between the Communication skill and level and degree of education for librarians. Conclusion: The field of education has a very important role in the development of communication skills and graduates of information science and knowledge in universities accounting courses such as principles of reference, and General Psychology internship spend that teaches them how to act in communications.
ابزاری، مهدی (1380).نقش روابط عمومی در افزایش کارآئی سازمان. دو ماهنامه تحقیقات روابط عمومی، 11،17-21.
اشرفیریزی، حسن؛ و همکاران (1391). مولفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آنها با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی 2(1)، 79-92.
امینی، اکرم (1389). ارزیابی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد،. دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
برکو، ری ام (1384). مدیریت ارتباطات : فردی وعمومی. ترجمه سید محمد اعرابی و داود یزدی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بهزادجزی، سمیه (1386). ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با ویژگیهای شخصیتی مدیران مدارس دورههای مختلف تحصیلی شهر اصفهان در سال تحصیلی 86-1385. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
رهادوست، فاطمه (1386). فلسفه کتابداری واطلاعرسانی. تهران: کتابدار.
رهنما، ساناز (1393). بررسی میزان و عوامل موثر بر برخورداری کتابداران از مهارتهای ارتباطی: مطالعه موردی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،30 (3)، 875-898.
عباسی، روح ا... (1389). نحوهی اتخاذ راهبردهای مدیریت تعارض در میان کتابداران کتابخانههای عمومی: بررسی نقش خلاقیت. فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی وکتابخانههای عمومی، 16 (2)، 29-44.
فتاحی، رحمت الله (1388). ارزشها و جذابیتهای کتابداری واطلاعرسانی. تهران: کتابدار.
قنادی، مجید (1387). مهارتهای ارتباطی. مجله بانک ملی ایران. 5، 61-91.کولتنر، جان دابلیو (1369). " ارتباط گفتاری میان مردم" . ترجمه اکبر میرحسینی و قاسم کبیری. تهران : امیرکبیر.
گلمن، دانیل(1383). ویژگیهای یک رهبر. ترجمه مریم شریفیان ثانی. مجله گزیده مدیریت، 36، 12-10.
مقیمی، محمد (1385). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.
نشتاحسینی، مجید (1386). بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران شهری با رضایت شغلی کارمندان در شهرداریهای غرب مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
نعیم، سارا (1387). رابطه مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
وود، جولیا. تی(1379). ارتباطات میان فردی روانشناسی تعامل اجنماعی. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: مهتاب.
Durrance, J. C. (1995). Factors that Influence Reference Success: What Makes Questioners Willing to Return? The Reference Librarian, 23(49-50), 243-265.
Gresham, F. M and Elliot, S. N (1987). The relationship between adaptive Behavior and social skills: Issuesin definition and assessment. The journal of special education, 21(1), 167-181.
Michalis, G., Afrodite, M., Pavlos I (2015). Skills in the market: an analysis of skills and qualifications for American librarians. Library Review, 64 (1/2), 21– 35.
Schneider, B. H. Rubin, K. H (1985). "Childrens peer relation: issues in assessment and intervention". New York: Brunner Routledge.
Schermerborn, John R (1993). Management for Productivity".New York: Wiley, Fourth edition.
Verderber, Rudolph F. & Verderber, Kathleen S. (1998). “Inter-Act, using interpersonal communication skills". Wads worth publishing company, eighth edition.