بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی : مطالعه موردی واحد نجفآباد
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیعاصفه عاصمی 1 , سعید رجایی پور 2 , نرگس اورعی 3 , علی اکبر اکبر میرزایی 4
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه اصفهان
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
4 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
کلید واژه: رفتار اطلاعیابی, نیاز اطلاعاتی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی, دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد است. روش: روش انجام پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرج سای و مورگان 327 نفر برآورد گردید. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که مهمترین منبع اطلاعاتی برای دانشجویان، شخص آگاه در موضوع؛ مهمترین هدف اطلاعیابی، نگارش پایاننامه و مهمترین ابزار مورد استفاده، نرمافزار کتابخانه است. در هنگام استفاده از کتابخانه دانشگاه مهمترین منبع اطلاعاتی، کتابهای درسی؛ مهمترین هدف از جستجوی اطلاعات در کتابخانه، انجام تکلیف درسی؛ مؤثرترین ابزار مورد استفاده، نرمافزار کتابخانه، و مهمترین منبع خدمات اطلاعاتی مورد استفاده، خدمات مرجع است. در مطالعات تخصصی و غیرتخصصی، مهمترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده،کتاب؛ بیشترین مکان مطالعه، منزل و راه تهیه منابع اطلاعاتی اکثر دانشجویان خرید کتاب است. نتیجه: نتایج این پژوهش حاکی از این است که کتابخانه دانشگاهی و مهمتر از آن کتابداران نتوانسته اند نقش مهمی را در بر طرفکردن نیازهای اطلاعاتی و هدایت رفتارهای اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد نجفآباد ایفا نمایند،که به عنوان ضعف بزرگی محسوب شده و ناشی از ضعف برنامه ریزی و آگاهی در این زمینه می باشد
Purpose: The aim of this research is toinvestigate the information seeking behavior of Islamic Azad University of Najafabad Master students. Methodology: A descriptive-survey method was used and the statistical population of this research was the students of the first semester of 2010-2011 academic year. The research tool was a researcher-developed questionnaire. Findings: The findings showed that the main source of information for student was a knowledgeable person in the subject. The main purpose was writing thesis, and the most important instrument was library software. About the university library: most of the information resources were textbooks, the primary purpose of information seeking in the library was doing homeworks, and the most used tools, was library software and the most information resource services used in library was library reference services. Conclusions: The results of this study indicate that academic libraries and librarians failed to meet the information needs and conduct information seeking behavior of graduate students, which is due to the weaknesses of the planning and investment.
خسروی، مریم (1388). بررسی و مقایسه رفتار اطلاعیابی مراجعان به کتابخانه پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. فصلنامه کتاب، 20(1)، 174-159.
سرمد، زهره و بازرگان، عباس (1383). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه، چاپ نهم.
شوقپور، داوود، غلامی، زهرا، و سلیمانی، محمدرضا (1389). بررسی رفتار اطلاعیابی هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه (دو). فراسوی مدیریت، (12)، 183-206.
مختارپور، رضا (1386). بررسی و مقایسه رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. نما (مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات ومدارک علمی ایران)، 7 (2).
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم (1374). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی. چاپ چهارم، تهران: دفترتحقیقات و انتشارات بدر.
نوروزی، یعقوب، تلخایی، زهرا، و حافظی، مهدی(1389). بررسی رفتار اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک در استفاده از اینترنت.
دانش شناسی، (10)، 81-93.
Abdoulaye, K. (2002). Information – seeking behavior of African students in Malaysia: Aresearchstudy. Information Development, 18(3), 191-195.
Catalano, M. (2013). Patterns of graduate students’ information seeking behavior: a meta-synthesis of the literature. Journal of Documentation,69(2), 243-27.
Francis, Hannah (2005). The information-seeking behavior of social science faculty at the University of the WestIndies, St. Augustine campus. The Journal of Academic Librarianship, 31(1), 67-72.
Halder, Santoshi., Ray, A., & Chakrabarty, P. K. (2010). Gender differences in information seeking behavior in three universities in West Bengal, India. The International Information & Library Review, 42(4), 242-251.
Makri, S. (2008). Investigating the information-seeking behavior of academic lawyers: from Ellismodel to design. Information Processing and Management, 44, 613-634.
Marouf , L. and Anwar ,M.A.(2010). Information-seeking behavior of the social sciences faculty at Kuwait University. Library Review, 59 (7), 532-547.
Niu, X., B. Hemminger, M., Lown, C., Adams, S, Brown, C., Level, A. (2010). National study of information seeking behavior of academic researchers in the United States. Journalof the American Society for Information Science and Technology, 61(5), 869-890.
Sheeja, N.K.(2010). Science vs social science :A study of information-seeking behavior and user perceptions of academic researchers. Library Review, 59 (7), 522-531.
Wickramanayake, L. (2010). Information-seeking behavior of management and commerce .Library Review, 59 (8), 624-636.