بررسی میزان فرسودگی شغلی کتابداران دانشگاه اصفهان و رابطه آن با عوامل دموگرافیک
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیرقیه رضاییآدریانی 1 , احمد شعبانی 2 , محمدرضا عابدی 3
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
2 - استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
3 - دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
کلید واژه: فرسودگی شغلی, کتابدار, ویژگیهای دموگرافیک, کتابخانههای دانشگاهی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به شناخت میزان فرسودگی شغلی کتابداران دانشگاه اصفهان و رابطه آن با عوامل دموگرافیک پرداخته است. روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی، و جامعه آماری، در برگیرنده کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه اصفهان به تعداد 61 نفر است. پژوهش به صورت سرشماری اجرا شد و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش به همه کتابداران تحویل داده شد، که تعداد 57 پرسشنامه بازگردانده شد. پایایی پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش در پژوهش حاضر برای خرده آزمونهای سه گانه عبارت است از: خستگی عاطفی با فراوانی 76/0 و شدت 79/0؛ عملکرد شخصی با فراوانی 61/0 و شدت 81/0؛ و مسخ شخصیت با فراوانی 80/0 و شدت 93/0. یافته ها: نتایج نشان داد فرسودگی شغلی کتابداران دانشگاه اصفهان در حد متوسط بوده و در ابعاد خستگی عاطفی و مسخ شخصیت پایین است. از میان عوامل دموگرافیک بین فرسودگی شغلی با جنسیت (فراوانی خستگی عاطفی)، میزان تحصیلات (شدت مسخ شخصیت) و رشته تحصیلی (شدت و فراوانی خستگی عاطفی) رابطه وجود دارد؛ اما بین فرسودگی شغلی با سن، و سمت کتابداران رابطهای وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل شده مسوولان و مدیران بایستی تدابیری جهت پیشگیری از فرسودگی شغلی در کتابداران که وظیفه خطیری در امر اطلاعرسانی به اساتید و دانشجویان دارند به عمل آورند.
Purpose: The present study examined the rate of burnout in librarians of University of Isfahan and its relationship with demographic factors. Methodology: The population consists of 61 librarians of University of Isfahan, the census method was used and questionnaire was delivered to all of them and 57 copies were returned. Findings: The findings showed that burnout in librarians in Personal Performance (frequency and intensity) is at average level and emotional exhaustion and depersonalization is low. The findings in demographic characteristics also showed that there is relationship between job burnout and sex (frequency of emotional exhaustion), degree (intensity of depersonalization), field of study (intensity and frequency of emotional exhaustion), and there is no relationship between job burnout and age, years of service, and position. Conclusions: Considering the results, the officials and managers should consider the measurements to consider burnout in librarians who have an important duty to help teachers and students
Affleck M A (2009).“Burnout among bibliographic instruction librarians”. LibraryandInformation Science Research, 12(2):163-169. Retrieved October from http:// www. Eric. ed. gov/ ERICWebPortal/ search/ detailmini.jsp?_ nfpb= true&_ &ERICExtSearch_ SearchValue_ 0= EJ528004 & ERICExtSearch_ SearchType_0= no&accno= EJ528004
Birch N, Marchant M P, Smith N M.(1986).Perceived role conflict, role ambiguity, and reference librarians burnout in public libraries. Library and Information Science Research, 9(1): 53-65. Retrieved April 5, 2009, from http://www. eric. ed. gov/ ERICWebPortal/ search/ detailmini. jsp?_nfpb= true &_ & ERICExt Search_Search Value_0= EJ337840 & ERICExt Search_SearchType_0= no & accno= EJ337840
Fereudenberger H J.(2009). The Staff burnout syndrome in alternative instituations, pyschotherapy. Theary, Research & Practice1975; 12(1). Ritrieved August 18, 2009, from http://lis. sagepub. com/content/22/4/216. short
Haak M, Jones J W, Roose T.(2009).Occupational burnout among librarians. Drexel Library Quarterly 20(2): 46-72. Retrieved February 28, 2009, from
http:// www. usi. edu/ business/ mamcknight/ publications/ INTHIG281. pdf
Huprich J. (2007). Burnout in academic libraries. Retrieved April 1, 2009, from http://www. ala-apa. org/wellness/Burnout_in_Academic-Libraeis. pdf
Maslash C, Jackson S. )1981). The measurement of experienced burnout. Occupational Behavior,(2):85-86.Retrieved October 24, 2009, from http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ304543&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ304543
Nelson VC.Burnout: a reality for law librarians. Law Library Journal. 79(2): 267-75.
Odelia S. Burnout among librarians in israel universities. Meyda Wesapranwt (1996). 25(1): 3-15. Retrieved April 20, 2009, from http://cat. inist. fr/?aModele=afficheN&cpsidt-993128
Patterson C D, Howell D W. (1990), Library user education: assessing the attitudes of those who teach. Reference Quarterly;29(4): 513-23.
Siamian H, Shahrabi A, Vahedi M, Abbsairad A, Yazdani Cherati J. (2006). Stress and burnout in libraries & information centers. proceeding of the asia-pacific conference on library & information education & practice.Singapore, school of communication & information, Nanyang technological university, 3-6, Retrieved April 1, 2009, From http://arizona. openrepository. com/arizona/... /38. Hasan_siamian_pp263-268_pdf
Smith N M, Nielsen L F. (1984). Burnoe: A survey of corporate librarians. Special Librarians 75(3): 221-227. Ritrieved September 10, 2009, from http://www. eric. ed. gov/ ERICWebPortal/ search/ detailmini. jsp?_nfpb= true &_ & ERICExt Search_ Search Value_0= EJ304543 & ERICExt Search_ Search Type_0=no&accno=EJ304543
Tim & Baird Zahra M. (2005). Running on empty: Dealing with burnout in the library setting. The library & information science professionals career, development center. Retrieved April 1, 2009, from http://www. liscareer. com/bairdburnout. html
Togia A. (2009). Measurement of burnout and the influence of background characteristics in greek academic librarians. Library Management; 26(3): 130-138. Retrieved October 28, 2009, from http://www. emeraldinsight. com/journals. htm? issn=0143-5124 & volume= 26 & issue= 3 & articleid= 1463271 & show=html
Topper, E. F. (2007). Stress in the library workplace. New Library World. 108 (11/12), 561-564. Retrieved October 19, 2009, from http://www. emeraldinsight. com/ journals. htm? issn= 03074803 & volume=108 & issue=11/12 & articleid=1640502 & show=html