رابطه بین ذهنیت فلسفی با تسهیم دانش و تعهد سازمانی آنها در دانشجویان گروه رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
1 - استادیار فلسفه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران
کلید واژه: ذهنیت فلسفی, تسهیم دانش, تعهد سازمانی, دانشجویان رشته ترویج و توسعه ر,
چکیده مقاله :
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با تسهیم دانش و تعهد سازمانی در دانشجویان گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز میباشد. روش تحقیق توصیفی - همبستگی می باشد که برای جمعآوری داده ها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 143 نفر بودند که کل اعضای جامعه بهصورت سرشماری در تحقیق شرکت داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه استاندارد؛ ذهنیت فلسفی اسمیت، تسهیم دانش وانگ و وانگ و تعهد سازمانی آلن و مییر میباشد. پایایی ابزار اندازهگیری نیز از طریق یک آزمون مقدماتی و ارزیابی مقدار ضریب آلفا کرونباخ سؤالات پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت که مقدار آن برای قسمتهای مختلف پرسشنامه بالاتر از 72/0 =α به دست آمد که نشان از قابلیت پایایی پرسشنامه دارد. نتایج بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با تسهیم دانش و تعهد سازمانی نشان داد: رابطه معنادار مثبت و مستقیم بین متغیرهای؛ ذهنیت فلسفی و ابعاد آن با تسهیم دانش، تسهیم دانش و ابعاد آن با تعهد سازمانی و ذهنیت فلسفی و ابعاد آن با تعهد سازمانی وجود دارد. تفاوت معناداری در میزان ذهنیت فلسفی دانشجویان مرد و زن وجود ندارد. تفاوت معناداری در میانگین تعهد سازمانی دانشجویان مرد و زن وجود دارد بهنحویکه دانشجویان زن متعهدتر از دانشجویان مرد هستند. میانگین نمره ذهنیت فلسفی، تسهیم دانش و تعهد سازمانی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است
The main purpose of this research was to study the relationship of philosophical mindset of students with knowledge sharing and their organizational commitment among the department of Extension and Rural Development of college of Agricultural students in Tabriz University. Research method Was Descriptive-correlational and scrolling technique and questionnaire tool was used for gathering data, The statistical population included 143 students that all of them were selected as the sample based on the census sampling method. The tool for collecting data is three standard questionnaires: the Smith’s Philosophical Mindset, Wang and Wang Knowledge Sharing Questionnaire, and the Allen and Meyer organizational commitment. The reliability of the instrument was also evaluated through a preliminary test and evaluation of the Cronbach's alpha value. The questionnaire was examined and its value for different parts of the questionnaire was higher than α = 0.72, indicating the reliability of the questionnaire. The study findings showed that there is a direct and significant positive relationship between philosophical mindset (and its dimensions) with knowledge sharing, knowledge sharing (and its dimensions) with organizational commitment, and philosophical mindset (and its dimensions) and with commitment. No significant difference was observed between male and female students in terms of philosophical mindset. The study findings indicated that there is a significant difference between male and female students in terms of organizational commitment, as female students are more committed than males. The results revealed that mean scores of philosophical mindset, knowledge sharing, and organizational commitment for students participated in this study were higher than the average.
احمدی، ع. ا.، و صالحی، ع. (1391). مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دوم، صفحه 388.
ارمغان، ن. (1393). موانع فرهنگی در تسهیم دانش از منظر مدیریت تغییر. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 2، شماره 3، صفحات 108-85.
افسانه پور، س.ع.، کلاته سفیری، م.، ابراهیمی، ر.، و عابدی، ا. (1395). اثر سرسختی ذهنی و جامعهپذیری سازمانی بر تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی استان گلستان. پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 12، شمارۀ 23، صفحات 294-281.
امینی، م.، امینی، ی.، و حسینیان، س. (1394). رابطۀ ویژگیهای شخصیتی با تعهد سازمانی کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان ارومیه. مطالعات پژوهشی راهور، شماره 13، صفحات 88-69.
ایمان زاده، ع. (1396). رابطه بین تسهیم و اشتراکگذاری دانش با نوآوری در دانشجویان گروه رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال 10، شماره 2، صفحات 56-47.
ایمان زاده، ع.، سلحشوری، ا.، و میرزایی رافع، م. (1392). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت (با تأکید بر آرای اندیشمندان مسلمان). همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا، چاپ اول، 214 صفحه.
ایمان زاده، ع.، و پلنگی، ک. (1395). رابطۀ بین تسهیم دانش و تعهد سازمانی درکتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، سال 2، شماره 8، صفحات 60-41.
بهرنگی، م.ر.، نوه ابراهیم، ع.، و یوسف زاده اندواری، ر. (1393). ذهنیت فلسفی دانشجویان مدارس متوسطه آمل در ارتباط باروحیۀ دبیران در پذیرش الگوی مدیریت آموزش علوم. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال 5، شماره 1، صفحات 20-1.
بیاتی مطهر، ف. (1389). بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و عملکرد دانشجویان مدارس راهنمایی پسرانه شهر همدان در سال تحصیلی 89-88. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا.
بیکزاد، ج.، بیگزاده، ی.، و سلطانداداشی، م. (1390). رابطه هوش اجتماعی دانشجویان، ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس در مقاطع سهگانه آموزشوپرورش شهرستان بناب. مجله مدیریت فرهنگی، سال 5، شماره 12، صفحات 84-69.
حسین زاده شهری، م.، فخریان، س.، و باغچه سرایی، م. (1394). بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال 7، شماره 1، صفحات 38-19.
درختی، م.، و بیک زاد، ج.، و هدایتی خوشمهر، ع. (1394). بررسی رابطه اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس ملی مدیریت و حسابداری، تهران: مؤسسه اطلاعرسانی نار کیش، 25 خرداد، صفحات 17-1.
دهقانیان، ح.، صبور، ا.، و حجتی، ع. ر. (1392). بررسی رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه. پژوهشنامۀ بیمه، سال 28، شماره 2، صفحات 180-153.
رمضانیان، م. ر.، مرادی، م.، و بساق زاده، ن. (1391). تأثیر فرآیند تسهیم دانش و توانایی جذب دانش بر قابلیت نوآوری. چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 11، صفحات 112-91.
زکی، م. ع. (1377). بررسی ابعاد اجتماعی ذهنیت فلسفی دانشجویان. دانش مدیریت، سال 11، شماره 41 و 42، صفحات 159-147.
ساکی، ر.، قلی پور هفتخانی، ز.، و رضایی، م. (1389). بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 6 شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال 4، شماره 3، صفحات 85-61.
سعیدیان، ل. (1389). بررسی رابطه ذهنیت فلسفی دانشجویان باروحیه شغلی معلمان مدارس ابتدائی دخترانه شهر همدان در سال تحصیلی 89-1388. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
سیف هاشمی، ف. ا.، و رجائی پور، س. (1383). بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت دانشجویان مدارس متوسطه شهر اصفهان. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 77، صفحات 64-31.
شاهحسینی، س.، و نادی، م. ع. (1393). تحلیل رابطه تعهد سازمانی و سلامت سازمانی با رفتار تسهیم دانش بین دبیران دوره متوسطه. مجموعه مقالات کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما، 19 اسفند، صفحات 8-1.
شریعتمداری، ع. (1394). اصول و فلسفۀ تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ شصت و دوم،271 صفحه.
صالحی، ع.، و داناییفرد، ح. (1394). بررسی نقش تسهیم دانش در رابطه میان اجزای سرمایههای فکری و رفتار نوآورانه. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 5، شماره 1، صفحات 20-1.
صادقی، ا.، صمصامی، ط.، مقیم بیگی، ع.، و بیک مرادی، ع. (1393). تجزیهوتحلیل تعهد سازمانی پرستاران برحسب مشخصات دموگرافیک آنها در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دوره 22، شماره 4، صفحات 71-61.
طالب پور، م. (1384). تحلیل و تبیین ذهنیت فلسفی دانشجویان، مربیان و ورزشکاران تیمهای منتخب دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور. طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
عطافر، ع.، علامه، س.م.، و قراباغی، ع. (1394). بررسی موانع فرهنگی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در شهرکهای صنعتی استان همدان. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت و آموزش، دانشگاه ملایر، 17 اردیبهشت، صفحات 23-1.
قلیچلی، ب.، و اسدی قراباغی، م. (1394). تأثیر نیت و شایستگیهای تسهیم دانش بر عملکرد شغلی دانشجویان سازمانهای پروژه محور (مطالعه موردی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی). پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 19، شماره 4، صفحات 184-161.
کاملی، م. ج.، و نظری، س. (1393). بررسی رابطه بین اعتماد و تعهد سازمانی در کارکنان کلانتریهای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ. فصلنامه دانش انتظامی، سال شانزدهم، شماره دوم، صفحات 95-79.
کفاش پور، آ.، و شکوری، ن. (1394). بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت برق منطقهای خراسان). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال 6، شماره 19 و 20، صفحات 72-63.
کمال زاده، ح.، خسروی، ص.، و سروقد، س. (1392). بررسی رابطه تعهد سازمانی باکیفیت زندگی کاری و شادکامی. ماهنامۀ علمی تخصصی فنآوری سبحان، شمارۀ 65، صفحات 36-31.
محمدی، ه.، و رضاییان.، م. (1386). بررسی تعهد سازمانی پرسنل فرهنگستان هنر. ره پویه هنر، شماره 2، صفحات 63-55.
مرادی، م.، و جلیلیان، ح.ر. (1394). تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان ناجا، نقش میانجیگری تنش شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی. فصلنامه نظارت و بازرسی، سال 9، شماره 31، صفحات 98-73.
مشاری، ف.، رشادت جو، ح.، و محمدی البرزی، ا. (1394). رابطه رهبری تحولآفرین و تعهد سازمانی در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال 6، شماره 19 و 20، صفحات 90-73.
مظلومی سوینی، ف.، جابری، ا.، و خزائی پول، ج. (1394). طراحی مدلی بهمنظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 6، صفحات 864-847.
یادگاری خندانی، ف.، و محمدی، ح. (1387). بررسی مؤلفههای ذهنیت فلسفی در مدیریت پیامبر اکرم (ص). اندیشه مدیریت. سال 2، شماره 2، صفحات 225-191.
یزدانی، مو، اعتباریان، ا.، و ابزری، م. (1393). بررسی اثر تعدیلی تعهد سازمانی بر رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه روانشناسی صنعتی-سازمانی، سال 5، شماره 18، صفحات 91-81.
یوسفی، س.، مرادی، م.، و تیشه ورز دائم، م. ک. (1389). نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 7، شماره 30، صفحات 23 – 36.
Anyiam-Osigwe, C. (2005). The Mindset Factor in Creative Transformation: A Philosophical Understanding of Human Development. Lagos: Osigwe Anyiam-Osigwe Foundation.
Anvari, R., Abu Mansor, N., Abdul Rahman, S. A. B., Abdull Rahman, R. H. B.,& Hosseinpour Chermahini, S. (2013) . Mediating effects of affective organizational commitment and psychological contract in the relationship between strategic compensation practices and knowledge sharing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Malaysia,129: 111-118
Araujo, M.S.G. De., & Lopes, P.M.P.R. (2015). Virtuous leadership, organizational commitment andindividual performance. Tekhne - Review of Applied Management Studies, 34:1-8.
Bircham-Connolly, H., Corner, J., & Bowden, S. (2005). An Empirical Study of the Impact of Question Structure on Recipient Attitude during Knowledge Sharing. Electronic Journal of Knowledge Management, 3(1):1-10.
Devece, C., Palacios-Marqués, D. &Alguacil, M. P. (2016). Organizational commitment and its effects on organizational citizenship behavior in a high-unemployment environment.. Journal of Business Research, 69(5): 1861-1857.
Huff, J. L., Smith, J. A., Jesiek, B. K., Zoltowski, C. B., Graziano, W. G., & Oakes, W. C. (2014). From methods to methodology: Reflection on keeping the philosophical commitments of interpretative phenomenological analysis. IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) Proceedings. Madrid, Spain.
Hislop, D. (2003). Linking human resource management and knowledge management via commitment: A review and research agenda. Employ Relation, 2(25): 182-202.
Kim, Y. J., Chun, J. U., & Song, J. (2009). Investigating the role of attitude in technology acceptance from an attitude strength perspective. International Journal of Information Management, 29: 67-77.
Lin, S.C., & Yin, M.U. (2005). The Role of Social Capital in the Relationship between Human Capital & Career Mobility.. Journal of Intellectual capital, 2(6): 191-205
Nartgun, S., & Menep, I. (2010). The analysis of perception levels of elementary school teachers with regard to organizational commitment. International Journal of Human Sciences, 7(1):122-131.
Nazem, F., & Mozaiini, M. (2015). Prediction of managers’ effective leadership in Islamic Azad University based on their philosophical mindset. Trends in life sciences, 1(4):407-411.
Niazazari, K., & Khosroabadi, S. (2015). Evaluation of the relationship between philosophical mindset and doing managerial tasks. International letters of social and humanistic sciences ,269-2300(46):76-70.
Noorman Masrek, M., Faiz Osman, M., Ibrahim, Z., & Nazari Mansor, A. (2015). Malaysian Computer Professional: Assessment of Emotional Intelligence and Organizational Commitment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 238:172-245.
Peng, J., Li, D., Zhang, Z., Tian, Y., Miao, W., & Zhang, J. (2014). How can core self-evaluations influence job burnout? The key roles of organizational commitment and job satisfaction.. Journal of Health Psychology,7(3):1-10.
Tsoukas, H., & Chia, R. (2011). Introduction: Why philosophy matters to organization theory. In Philosophy and organization theory.Emerald Group Publishing Limited.
Tong, C., Wah, T., Walder, I., & Wong, A .(2014). The Impact of knowledge Sharing on the Relationship between Organizational culture and Job Satisfaction: The Perception of Information Communication and Technology (ICT) Practitioners in Hong Kong. International Journal of Human Resource Studies,1 (5): 19-47
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review,20(2):115-131
Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications, 10(39): 8899-8908.
_||_