نقش دورههای آموزش مجازی ضمن خدمت در توانمندسازی شغلی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیمحبوبه آسیمه 1 , امیر سلسله گر 2 , مریم شریف زاده 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
3 - عضو هیئتعلمی گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
کلید واژه: آموزش مجازی, توانمندسازی شغلی, سازمان جهاد کشاورزی, استان فارس,
چکیده مقاله :
امروزه موفقیت قابلتوجه و پیوستهی یک سازمان بهشدت به سرمایهی انسانی موجود در قالب کارکنان متکی است که این امر از طریق توانمندسازی شغلی کارکنان میسر میشود. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دورههای آموزش مجازی ضمن خدمت در توانمندسازی شغلی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعهی آماری این پژوهش پیمایشی کلیهی 495 نفر کارکنان ساختمان شماره یک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بودهاند که از این میان تعداد 96 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا و پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی صوری آن بر اساس نظرات تعدادی از متخصصان موضوعی و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه (بین 74/0 تا 96/0) تأیید شد. نتایج حاصل از ارزیابی کیفیت آموزشهای مجازی ضمن خدمت نشان داد که کیفیت این آموزشها ازنظر کارکنان در حد نسبتاً مطلوبی میباشد. نتایج مقایسهی میانگین زوجی ابعاد توانمندسازی شغلی قبل و بعد از شرکت در این دورهها نشان داد که احساس شایستگی، خودمختاری و تأثیرگذاری بعد از شرکت در دورهها بهطور معناداری افزایش یافته است. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی بین متغیرها حاکی از آن بود که بین متغیر کیفیت آموزشهای مجازی ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی کارکنان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مدل رگرسیونی نیز نشان داد که متغیر کیفیت آموزشهای مجازی ضمن خدمت بهعنوان مهمترین متغیر پیشبینی کنندهی توانمندسازی شغلی کارکنان میباشد.
Today, a significant and continuous success of an organization relies heavily on human capital in the form of employees, which is possible through the empowerment of employees' jobs. Accordingly, the purpose of this survey study was to investigate the role of in-service virtual training courses in job empowerment of employees of the Fars province Agri-Jihad Organization. The statistical population of the study consisted of all the 495staff of Building No. 1 of the Agri-Jihad Organization of Fars province, of which 96 were selected by simple random sampling method. The data gathering tool included a questionnaire on psychological empowerment of Spreitzer and Mishra, and a researcher-made questionnaire for assessing the quality of in-service virtual education. Its face validity confirmed by a number of experts and its reliability calculated by calculating the Cronbach's Alpha coefficient for different measures (ranged between 0.74 and 0.96). The results of the evaluation of the quality of in-service virtual training showed that the quality of these trainings is relatively favorable from the staffs’ viewpoint. The results of the comparison of the job empowerment dimensions before and after participation in these courses showed that the sense of competence, autonomy and influence were significantly increased after the participation in the courses. The correlation matrix results indicated that there is a positive and significant relationship between the quality of in-service training and job empowerment of employees. Also, the results of regression analysis showed that quality of in-service training was the most important predictor of employee empowerment.
آتش پور، س. ح.، آقایی، ا.، و کریمی، ح. (۱۳۸۴). مؤلفههای رفتاری سازمان، مدیریت و کارکنان. اصفهان، انتشارات رعنا.
جهانبین، ف. ا. (۱۳۹۷). بررسی تأثیر دورههای آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی روانشناختی و بهرهوری دبیران زبان انگلیسی مقطع متوسطه اول شهرستان بویر احمد. مطالعات علوم اجتماعی، سال 4، شماره ۲، صفحات 67-57.
حق شناس کاشانی، ف.، رمضانی، ک.، و جمشیدی اوانکی، م. (۱۳93). ارتباط بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان دانشگاه. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 4، شماره 3، صفحات 65-86.
حمیدی، م.، و سرتیپی یار احمدی، ر. (1388). کاربرد فنآوری اطلاعات در توانمندسازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه ۵ دانشگاه آزاد اسلامی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، سال 2، شماره 5، صفحات 59-71.
دعایی، ح. ا.، مرتضوی، س.، و کوشازاده، س. ع. (۱۳۸۹). اثر توانمندسازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال 2، شماره (3 و 4)، صفحات 147-121.
زارعی متین، ح.، محمدی الیاسی، ق.، و صنعتی، ز. (1386). بررسی رابطهی بین آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان (در سازمان جهاد کشاورزی استان قم). فرهنگ مدیریت، سال 5، شماره 16، صفحات 116-87.
سربلند، خ. ا.، کیومرثی اجیرلو، ق.، و کریمی گیگلو، ش. (1396). بررسی رابطهی بین آموزش الکترونیکی با توانمندسازی معلمان دوره متوسطه شهر پارسآباد. پنجمین کنفرانس رویکردهای پژوهشی در علوم انسانی و مدیریت. ۲۴ آذر ماه.
شاهکرمی پور، ز.، و تیرگر، ه. (۱۳۹۱). رابطهی دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان. راهبردهای آموزش، دوره ۵، شماره ۴، صفحات 235-231.
فتحی، م. (۱۳۸۳). بررسی الگوهای آموزش مجازی بهمنظور تهیه و تدوین الگوی مناسب. پایاننامهی کارشناسی ارشد: دانشگاه تربیت معلم، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی.
قائد امینی، س. (۱۳۹۲). بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان سازمان فنی و حرفهای استان چهارمحال و بختیاری. پایاننامهی کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشگاه شهید بهشتی.
کاظمپور، ا.، و غفاری، خ. (۱۳۹۰). امکان سنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 2، شماره 5، صفحات 193-167.
کاظمی قرهچه، م.، و امین خندقی، م. (۱۳93). ارزشیابی کیفیت محتوای الکترونیکی از منظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 4، شماره 4، صفحات 93-75.
کاکایی، ف.، و حکیم زاده، ر. (۱۳95). ارزیابی کیفیت برنامه آموزش الکترونیکی دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 6، شماره 3، صفحات 109-85.
کمالیان، ا. م.، سالارزهی، ح. ا.، و اولیایی، خ. (1392). نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفهای. نقش فناوری اطلاعات در توانمندسازی کارکنان، سال 4، شماره ۲، صفحات 48-39.
مولایی، ن.، گلدار، ز.، و امدادی فر، ا. (1389). بررسی رابطه آموزشهای هنگام خدمت و ابعاد توانمندسازی نیروی انسانی در کارکنان و مدیران ستادی و عملیاتی پالایشگاه نفت شازند اراک. مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال 4، شماره 11، صفحات 101-126.
نادری، ن.، رجائی پور، س.، و جمشیدیان، ع. (1388). مقایسه توانمندیهای روانشناختی کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان بر اساس نوع فعالیت، سمت و تحصیلات. پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، سال 4، شماره 2، صفحات 48-39.
نادی، م. ع.، حسینی، م. ا.، و زمانی، ب. ع. (۱۳۹۳). مقایسه روشهای آموزش کارکنان در شرکت پالایش نفت اصفهان. مدیریت و منابع انسانی صنعت نفت، سال 6، شماره 21، صفحات 267-233.
یزدانی، ف. (۱۳93). سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 5، شماره ۲، صفحات 122-97.
علوی، س. ش.، و شریعتی، م. (1389). رضایت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران از دورههای آموزش ضمن خدمت الکترونیکی. آموزش در علوم پزشکی، سال 10، شماره 3، صفحات 210-200.
Baker, D. K. (2000). An examination of the relationship between employee empowerment and organizational commitment. The University of I,WA.DAIA61.11.
Buckley, R., and Caple, J. (2009).The theory and practice of training. Kogan Page Publishers.
Cheung, C., Baum, T.G., and Wong, A. (2010) .Factors affecting employee empowerment practices in China hotels. Journal of Business Research. ISSN 0148-2963.
Koppermann, H. (1996). Empowerment: schlummernde potentiale wecken. In: Buchner D, Lasko WW (eds) Vorsprung im wettbewerb: ganzheitliche veranderungen, netzwerke, synergie, empowerment, coaching. Gabler, Wiesbaden, Germany: 291–306.
Lippin, T. M. (2001). Empowerment Base Health and Safety Training & Development. Alexandria, 5(7): 54.
Mohaghegh, N., Raiesi Dehkordi, P., Alibeik, M. R., Ghashghaee, A., and Janbozorgi, M. (2016). Virtual in-service training from the librarians' point of view in libraries of medical sciences universities in Tehran. Journal of the Islamic Republic of Iran, 30 (1): 1163-1168.
Morris, L. (1996). Training: Empowerment and Change. Training & DevelopmentAlexandria, 5 (7): 51.
Rahmati, M. H., Hosseinifard, S. M., and Alimadadi. A. (2014). Investigating Effectiveness of In-Service Training in the Public Sector. Iranian Journal of Management Studies, 7(2): 305-327.
Thomas, K.W., and Velthouse, B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An "In-terpretive" Model of Intrinsic Task Motivation. The Academy of Management Review, 15(4): 666-681.
Yang, X. (2010). The importance of staff training in the hotel industry. vaasan university of applied science: 1-57.
_||_