بررسی رفتار اطلاعیابی آموزشگران شرکتهای خدمات مشاوره کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن (موردمطالعه: استان ایلام)
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیعلیرضا پورسعید 1 , امیر بهادر محمودی 2
1 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران
کلید واژه: آموزشگر, اطلاعات, رفتار اطلاعیابی, کشاورزی, استان ایلام,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعیابی آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای کشاورزی استان ایلام و شناسایی عوامل مرتبط با آن انجامشده است. تحقیق از نوع همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران کشاورزی استان ایلام بودند (950=N). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 175 نفر برآورد گردید (175=n). نمونهگیری به روش طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی محتوایی آن با نظر جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تائید شد. جهت سنجش میزان پایایی پرسشنامه، آلفای کرونباخ در مرحله پیشآزمون، برای بخشهای مختلف پرسشنامه، بالاتر از 79/0= α محاسبه شد. میانگین رفتار اطلاعیابی افراد 81/2 حاصل گردید که در نتیجه سطح رفتار اطلاعیابی افراد بهطور میانگین در حد ضعیف می باشد. معادله رگرسیونی نشان داد که میزان آشنایی به زبان انگلیسی، ساعات کار با کامپیوتر در شبانهروز، معدل آخرین مقطع تحصیلی و ساعات کار با اینترنت در شبانهروز حدود 29 درصد از تغییرات رفتار اطلاعیابی را تبیین نموده است.
The purpose of this study was to assessing of agricultural consulting services companies educators' information seeking behavior and in Ilam province and factors affecting it. The research method was correlation and used survey method. The statistical population consisted of agricultural educators (N =950). By using Krejcie and Morgan's (1970) Tale, 175 agricultural educators were selected as sample (n =175). Samples were selected through proportional stratified sampling method. A questionnaire used to collect the data. Content validity of the questionnaire was confirmed based on opinions of some of agricultural extension and education experts. Cronbach's alpha coefficient for different parts of the questionnaire was higher than 0.79 The research’s result showed that the average level of information seeking behavior (Average 2.81) was weak. The findings of regressions revealed that the amount of amount of time the work with computer, amount of time the work with internet Proficiency in English and GPA degree varieties explained 29 percent of the variation in information seeking behavior.
احمدوند، م.، و کرمی، ع. (1386). نظام اطلاعات کشاورزی استان همدان: تعیینکنندههای موفقیت علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 1، شماره 3، صفحات 96-83.
اسدی، ع.، شریفزاده، ا.، و شریفی، م. (1387). بررسی انگارههای رفتار اطلاعیابی کشاورزان گوجهفرنگی کار (مطالعه موردی بادوله در استان بوشهر). فصلنامه اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 1، شماره 39، صفحات 43-31.
رضویه، ا.، و فیاضی، م. (1389). بررسی تأثیر اینترنت بر رفتار اطلاعیابی آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 2، صفحات 1-16.
رعنایی، ح.، مرتضوی، م.، و مهرابی، ع. (1385). استقرار و نهادینهسازی نظام ملی نوآوری کشاورزی در ایران. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، دوره 56، شماره 14، صفحات 108-77.
سوختان لو، م. (1389). بررسی نقش منابع انسانی و ویژگیهای روانشناسی بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی. کتابداری و اطلاعرسانی، بازیابی شده در تاریخ اردیبهشت 1392 از سایت http:// ensani.ir/fa/content/246685/defult.aspx.
شریعتی، م. (1385). کارکرد مطالب نوشتاری و کتابخانهها در نظام اطلاعرسانی پرورش آبزیان ایران. فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 1، شماره 2، صفحات 84-73.
صبوری، م.، ملک محمدی، ا.، چیذری، م.، و حسینی، م. (1390). جهتگیریهای آتی نقشهای ترویج در توسعه کشاورزی ازنظر کنشگران نظام دانش و اطلاعات کشاورزی. فصلنامه روستا و توسعه، دوره 4، شماره 14، صفحات 26-1.
علم بیگی، ا.، پایخسته، پ.، و حجازی، ی. (1394). سـطح احسـاس مثبـت از تدریـس آموزشـگران کشـاورزی بـر پایه احسـاس خودکارآمـدی تدریـس آنان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 35، صفحات 124- 107.
فعلی نهاوند، س.، کریمی، ا.، و رسولیآذر، س. (1395). رفتار اطلاعیابی آموزشگران مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس در فعالیتهای آموزشی- پژوهش. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 36، صفحات 77-89.
فلسفی، پ.، و حسینی، م. (1384). طراحی نظام دو سویه دانش و اطلاعات کشاورزی به منظور نهادینه کردن مشارکت کشاورزان در تشکلهای تولیدی. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، دوره 52، شماره 13، صفحات 205- 181.
کاظمی، س.، یعقوبی، ج.، و خیری، ش. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار اطلاعیابی کارشناسان جهاد کشاورزی استان زنجان. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار،20 اسفند ماه، تهران: وزارت کشور.
گنجی، ش.، دیانی. م.، و فروغی، ف. (1387). بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی اعضای هیئتعلمی دانشگاه رازی کرمانشاه. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، دوره 4، شماره 12، صفحات 73-96.
مهربان جوبنی، س.، حسومی، ط.، و کوچکی، ا. (1388). بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی پژوهشگران فناوری نانو. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، شماره 3، صفحات 131-117.
نجف لو، پ .، و یعقوبی، ج. (1393). وضعیت دانش اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه زنجان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 29، صفحات 24-32.
نصیری، م. (1384). بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان و تأثیر استادان بر الگوهای اطلاعیابی. مجله کتابداری، شماره 43، صفحات 153-181.
نوروزی، ی.، علی پور، م.، و حافظی، م. (1389). بررسی رفتار اطلاعیابی اعضا هیئتعلمی دانشگاه اراک در استفاده از اینترنت. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، شماره 10، صفحات 81-91.
Brindesi, H., Monopoli, M., & Kapidakis, S. (2013). Information seeking and searching habits of Greek physicists and astronomers: a case study of undergraduate students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73: 785-793.
Chowdhury, S., Gibb, F., & Landoni, M. (2011). Uncertainty in information seeking and retrieval: A study in an academic environment. Information Processing & Management, 47(2): 157-175.
Dilek-Kayaoglu, H. (2013). Information-seeking behavior of undergraduate, graduate, and doctoral students: A survey of Istanbul University, Turkey. In International Symposium on Information Management in a Changing World (pp. 123-136). Springer, Berlin, Heidelberg.
Head, A., & Eisenberg, M. (2011). How college students use the Web to conduct everyday life research. Available at: www.journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article /view/3484/2857/.
Julien, H., & Barker, S. (2009). How high-school students find and evaluate scientific information: A basis for information literacy skills development. Library & Information Science Research, 31(1), 12-17.
Hoseini, S.H., & Khodabande, N. (2010). Investigation the success of agricultural consulting, technical and engineering services ventures in achieving the goals of 44 principles and delivering applicable suggestions. National conference on the role of agriculture and natural resources in development of Islamic Republic of Iran in 1404.
Glendenning, C. J., Babu, S. C., & Asenso-Okyere, K. (2012). Information Search Behaviors of Indian Farmers: Implications for Extension Services. The Journal of Agricultural Education and Extension, 18(5), 493-507.
Malliari, A., Korobili, S., & Zapounidou, S. (2011). Exploring the information seeking behavior of Greek graduate students: A case study set in the University of Macedonia. The International Information & Library Review, 43(2): 79-91.
Owolade, E. O., & Kayode, A. (2012). Information-seeking behavior and utilization among snail farmers in Oyo State, Nigeria: Implications for sustainable animal production. Journal of International Agricultural and Extension
_||_