تحلیل ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی: رویکرد تصمیم گیری چندشاخصه مبتنی بر مشتری
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
1 - دانشيار گروه ترويج و آموزش کشاورزی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ايران.
کلید واژه: ترویج و آموزش کشاورزی, تحلیل سلسله مراتبی, تحلیل شبکه ای, ارزش ویژه برند, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر تعیین معیارها، زیر معیارها و اولویت های ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی بود. به منظور اولویت بندی و وزندهی گزیدارهای ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی از رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه (ANP) استفاده گردید. با توجه به اینکه ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مد نظر بود 28 دانشجو دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران که از دانش و ادراک بالاتری برخوردار بودند بعنوان جامعه آماری از طریق نمونه گیری غیراحتمالی (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بر اساس طیف ساعتی 9-1 بود. به منظور مقایسه نتایج تحلیل سلسله مراتبی با تحلیل شبکه ای برای ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی از خروجی اولویتهای زیرمعیارها بر اساس وزن حاصل از نرم افزارهای Expert choice و Super decision استفاده گردید.
This study aimed to determine the criteria, sub-criteria, and priorities of brand equity (BE) in the agricultural extension and education (AEAE) field at Islamic Azad University. Prioritization and weighting of the BE alternatives of the AEAE field were performed by the use of the Analytic Hierarchy Process (AHP) and Analytic Network Process (ANP) approaches. Given the fact that we targeted customer-based brand equity (CBBE), 28 Ph.D. students with higher knowledge and understanding in the field of AEAE were selected from the Islamic Azad University of Iran using purposive sampling. A questionnaire based on the 1-9 Saati scale was considered our main research tool. The outputs of the sub-criteria priorities based on the weights derived from the Expert Choice and Super Decision software were used to compare the results obtained from the AHP and ANP approaches for the BE in the AEAE field. The results of this study can be utilized by managers and marketers of higher education in the field of agriculture and specifically in (AEAE).