طراحی مدل ارزیابی مسئولیت اجتماعی بانک کشاورزی پیرامون توسعه کارآفرینی پایدار کشاورزی نواحی روستایی خراسان جنوبی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیرضا امینی شاهرخت 1 , کوروش روستا 2 , علی قلی حیدری 3 , سیدمجتبی حسینی 4
1 - دانشجويِ دکتريِ ترويِج و آموزش کشاورزيِ، واحد بيِرجند، دانشگاه آزاد اسلاميِ، بيِرجند، ايِران
2 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
3 - مدرس دانشگاه ورئیس انجمن علمی تعاون ایران، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
4 - گروه ترویج و اموزش کشاورزی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
کلید واژه: ", مسئولیت اجتماعی", , ", بانک کشاورزی", , ", توسعه کارآفرینی پایدار", , ", نظریه بنیانی", ,
چکیده مقاله :
با توجه به شرایط محیطی و انسانی استان خراسان جنوبی، این استان دارای تنگناها و چالشهای خاصی در بخش کشاورزی میباشد که شناخت شان میتواند بر کاهش محرومیتها بهویژه در نواحی روستایی، فقرزدایی، افزایش فرصتهای شغلی؛ و مهمتر از همه مدیریت منابع طبیعی مؤثر باشد. در این راستا بانک کشاورزی بهعنوان تنها بانک تخصصی در بخش کشاورزی سهم عمدهای از منابع مورد نیاز را تأمین میکند؛ و به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، بهویژه مردم نواحی روستایی، تأثیر قابلتوجهی در معیشت آنان دارد. لذا پژوهش حاضر به تدوین مدل ارزیابی مسئولیت اجتماعی بانک کشاورزی پیرامون توسعه کارآفرینی پایدار کشاورزی نواحی روستایی در استان خراسان جنوبی با استفاده از نظریه بنیانی پرداخته است. اطلاعات مورد نیاز به کمک مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 نفر نمونه برگزیده از خبرگان مرتبط با مسئولیت اجتماعی بانک کشاورزی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ترکیبی موارد نوعی و بارز و تکنیک گلوله برفی به دست آمد. با استفاده از فرایند رایج در نظریه بنیانی، اطلاعات بهدستآمده مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس مقولههای کدگذاری شده مفاهیمی که به ارزیابی مسئولیت اجتماعی بانک کشاورزی برمیگردند، پنج طبقه اصلی را تشکیل میدهند. امجموع کدهای توسعه پایدار و حفاظت از محیطزیست، کسب مزیت رقابتی، توسعه اقتصادی، بهرهوری سازمانی و استقرار عدالت اجتماعی، پیامدهای الگوی موردنظر را تشکیل میدهند.
Abstract • The South Khorasan, because of its environmental condition and manpower has special shortcomings and challenges in the agriculture sector the acquaintance of which can be decisive in alleviative poverty, increasing job opportunities; and most of all management of natural resources. In accord with the above, agricultural Bank – as the only specialized bank – provides the major share of the financial sources for the agriculture sector. The bank has a direct effect on the livelihood of rural people. Thus, the present Research has developed a model for assessing the social responsibility of the agricultural Bank regarding the development of sustainable agricultural entrepreneurship in the rural areas of South Khorasan using fundamental theory. The necessary data of the study was obtained through semi-structured interviews with 30 socially responsible scholars; using objective sampling applying snowball technique. Using the common information procedure obtained from Grounded theory through interviews, According to the coded items the concepts referring to agriculture Bank revealed five principal domains covering causative conditions including supporting, the onset of new technology, emergence of electronic banking, and having an effective role. The back ground conditions include the foundational and structuring codes for organizational social responsibility. The modifying conditions include the codes of laws, regulations and governing mechanisms and strategies, including the codes of policy making and drafting of business strategies. The total codes of sustainable development and environmental protection, gaining competitive advantage, economic development, organizational productivity and establishment of social justice from the consequences of the desired model
ابراهيِميِ ،م. اکبريِ دولت اباد،م.و اسکندريِ، ج.(1401)ارزيِابيِ مسئوليِت پذيِريِ اجتماعيِ در سازمان هايِ مرتبط با توسعه روستايِيِ (مطالعه مورديِ سازمان جهاد کشاورزيِ استان اصفهان) فصلنامه روستا و توسعه پايِدار فضا،دوره سوم ،شماره اول ،پيِاپيِ نهم ،بهار 1401صص80-61
اسماعيِل پور ،م .و ارام،ف. (1396)تاثيِر مسئوليِت اجتماعيِ بانک ها بر ادراک مشتريِان از تصويِر برند انها،مجله مديِريِت برند ،دوره چهارم ،شماره 11،سال 1396صص142-109
اشترواس، ا . و کوربيِن، ج. (1390 ) مبانيِ پژوهش کيِفيِ: فنون و مراحل توليِد نظريِه زميِنه اي. ترجمه ابـراهيِم افشـار. تهـران: انتشارات نيِ
اشرف طالش، هـ . فرساد امان الهيِ ،غ.کيِقباديِ ،ا. و لشکريِ ،ز. (1399)تاثيِر عملکرد زيِست محيِطيِ و مسئوليِت اجتماعيِ بر ارزش بازار :نقش واسطه ايِ عمر شرکت ،فصلنامه علميِ دانش حسابداريِ ماليِ ،مقاله پژوهشيِ ،دوره 8 ،شماره 3،پيِاپيِ 30پايِيِز 1400 صص 267-229
اعتماديِ فرد،ع. طباطبايِيِان ، ک. پيِله وريِ ،ن. و خمسه ،ع. (1400)طراحيِ مدل توسعه يِکپارچه نواوريِ خدمات بانکداريِ الکترونيِک براساس قابليِت هايِ پويِا با استفاده از ميِک مک فازيِ ،فصلنامه نواوريِ و ارزش افريِنيِ ،دوره دهم ،شماره بيِستم ،پايِيِز و زمستان 1400صص 166-147
ايِزديِ ،ح. خسرويِ پور ،ب وسواريِ ممبنيِ ،امنه (1400)تبيِيِن سازه هايِ پيِش بيِنيِ کننده گرايِش به کار افريِنيِ در بيِن زنان روستايِيِ ،مجله پژوهش هايِ ترويِج و اموزش کشاورزيِ ،سال چهاردهم ،شماره 4،زمستان 1400،پيِاپيِ 56،صص83-67
بانک کشاورزيِ ايِران . (1392). گزارش عملکرد سالانه بانک کشاورزيِ در ايِران ، رسالت اجتماعيِ بانک.صص 196.-185
بانک کشاورزيِ استان خراسان جنوبيِ (1400)سالنامه اماريِ ،اخذ شده از واحد امار و اطلاعات مديِريِت شعب بانک در استان خراسان جنوبيِ
بداغيِ ،د. اسلامبولچيِ ،ع. و ربيِعيِ مندجيِن ،م. (1398)طراحيِ مدل مسئوليِت اجتماعيِ و سنجش ان در سازمان تاميِن اجتماعيِ ،فصلنامه علميِ پژوهشيِ علوم اجتماعيِ دانشگاه ازاد اسلاميِ واحد شوشتر ،دوره 14،شماره 2-شماره پيِاپيِ 49،تابستان 1399صص60-45
تودارو،م. (1390)توسعه اقتصاديِ در جهان سوم ،مترجم غلامرضا فرجاديِ ،انتشارات کوهسار ،چاپ هجدهم صص 255-250
حيِدريِ ساربان ،و. باختر ،س. و زيِارتيِ ،م.(1396)تاثيِر سرمايِه اجتماعيِ بر توسعه پايِدار کشاورزيِ در مناطق روستايِيِ (مطالعه مورديِ روستاهايِ استان کرمانشاه )مجله جغرافيِا و پايِداريِ محيِط ،سال هشتم ،شماره 27،تابستان 1397صص 74-59
راه نورد، ع. (1395). مسئوليِت پذيِريِ اجتماعيِ شرکتيِ در مؤسسات ماليِ، تهران. انتشارات راز نهان
رفيِعيِ م. قربان ملک ،م. (1391)بررسيِ تاثيِر حمايِت مديِريِت ارشد بر کارافريِنيِ سازمانيِ ،اوليِن همايِش مليِ مديِريِت و کارافريِنيِ ،خوانسار،اخذ شده از سايِت https://civilica.com/doc
رضايِيِان ،ع . ربيِعيِ ،م . وداديِ ،ا. و جعفريِ ،ح. (1399)طراحيِ الگويِ مسئوليِت اجتماعيِ در نظام بانکيِ کشور ،فصلنامه پژوهش هايِ پوليِ –بانکيِ،سال سيِزدهم شماره 43،بهار 1399 صص 68-25
سرابيِ ،ب .زند،ا و خسرويِ ،ف (1401)راهکارهايِ ايِجاد اشتغال در بخش کشاورزيِ و جلوگيِريِ از مهاجرت جوانان روستايِيِ (مطالعه مورديِ شهرستان کبودر اهنگ همدان )مجله پژوهش هايِ ترويِج و اموزش کشاورزيِ ،سال پانزدهم ،شماره 3،پايِيِز 1401،پيِاپيِ 59،صص34-19
سازمان جهاد کشاورزيِ استان خراسان جنوبيِ (1401)راهکارهايِ حفظ و احيِا منابع تسهيِلاتيِ بانک کشاورزيِ ،اخذ شده از دبيِرخانه الکترونيِک به نشانيِ http:/www.j-agrijahad.ir
شعبانيِ، ا، حبيِبيِ، ر. و عليِزاده، م. (1396). بررسيِ تاثيِر مسئوليِت اجتماعيِ بانک ها برنگرش و رفتار مشتريِان. دو فصلنامه علميِ تحقيِقاتيِ ماليِ اسلاميِ، سال نهم، شماره اول، (پيِاپيِ 17)، پايِيِز و زمستان 1398.صص 113-111.
صفريِ، ز. (1395). تأثيِر ادراک کارکنان، بانکها از فعاليِتهايِ CSR بر عملکرد سازمانيِ. پايِان نامه کارشناسيِ ارشد، موسسه ماليِ، اموزشيِ، بانکداريِ ايِران، تهران
عميِديِ ،ش. و قربانيِ ،م. (1397)ارزيِابيِ مسئوليِت اجتماعيِ نهادها و سازمان هايِ مرتبط با توسعه روستايِيِ در رابطه با اشتغال پايِدار ،دوميِن همايِش مليِ چشم انداز توسعه پايِدار روستايِيِ ايِران ،تهران ،اخذ شده از سايِت http://civilica.com/doc
عزيِزيِ، ن. و محسنيِ، ر. (1397). فعاليِتهايِ داخليِ و خارجيِ مسئوليِت اجتماعيِ سازمان در نظام بانکيِ و بررسيِ رابطه ان با سرمايِه اجتماعيِ. فصلنامه جامعه شناسيِ نهادهايِ اجتماعيِ، دوره پنجم شماره 11، بهار و تابستان 97.صص340 -312.
فال سليِمان ،م . و صادقيِ ،ح. (1392)تحليِل توانمنديِ هايِ بخش کشاورزيِ استان خراسان جنوبيِ در راستايِ توسعه پايِداربا استفاده از مدل swot،مجله جغرافيِا و توسعه شماره 20بهار 1392صص 156-139
کاشانيِ پور، م. کاظم پور، م. و اسماعيِل پور،ف. (1397). مسئوليِت پذيِريِ اجتماعيِ در صنعت بانکداريِ کشورهايِ مختلف جهان. فصلنامه علميِ و پژوهشيِ مطالعات حسابداريِ و حسابرسيِ، شماره 27پايِيِز97 صص34-9.
ملک سعيِديِ ،ح . بخشيِ جهرميِ، ا ومنفرد ،نوروز(1395)تحليِل هزيِنه کرد تسهيِلات بانک کشاورزيِ برايِ اشتغال زايِيِ در بخش کشاورزيِ ،مورد کشاورزان استان بوشهر ،فصلنامه پژوهش هايِ ترويِج و اموزش کشاورزيِ سال نهم ،شماره 3،پايِيِز 95،پيِاپيِ35 صص 42-35
ميِر نظاميِ ،ف. قاسميِ ،ب. وداديِ ،ا. وعليِقليِ ،م. (1399)نقش مسئوليِت هايِ اجتماعيِ در الگويِ رقابت پذيِريِ بانک هايِ ايِران ،فصلنامه علميِ ،پژوهشيِ سبک زندگيِ با محوريِت سلامت ،دوره 4،زمستان 1399صص253-240
محمد پور زرنديِ ،ح. و طباطبايِيِ مرزاباديِ ،م.(1395)بانکداريِ اجتماعيِ با نگاهيِ به اقتصاد شهريِ و اموزش منابع انسانيِ ،چاپ سوم ،تهران مرکز نشر اکاداميِک
نعمت الهيِ ،ز. فکوريِ، ن.شاهپوريِ ،ا. و اشک تراب ،ن.(1391)تاثيِر سيِاست هايِ حمايِتيِ دولت بر رشد
کشاورزيِ ايِران ،دهميِن کنفرانس دو سالانه اقتصادو کشاورزيِ ايِران
نصرتيِ ،م . ملک محمديِ ،ا . و حسيِنيِ ،س. (1399)طراحيِ مدل مشارکت بانک کشاورزيِ در ترويِج و اموزش نواوريِ و کارافريِنيِ بخش کشاورزيِ ،مجله علوم ترويِج و اموزش کشاورزيِ ايِران ،جلد 17ويِژه نامه ،سال 1400.صص 167-159.
Alsahlawi, R.,(2016). “CSR Disclosure of the Banking Sector in Saudi Arabia”. Available At: visar.csustan.edu/aaba/Alsahlawi2016.pdf
Anderbereg, s, (2020). ,The Contribution of organic agriculture to Poverty Reduction, in Breiling M., and V. Anbumozhi ) eds(. vulnerability of Agricultural Production Networks and Global Food Value Chains Due to Natural Disasters. (pp. 42-72). Jakarta Indonesia: Economic Research Institute for ASEAN and East Asia
Anvari, E. (2013). The Impac of Social Responsibility on the Loyalty of Customers of Refah Bank (MA Thesis). Islamic Azad University of Saveh Branch, Iran.
Auger, P.; Devinney, T. M.; & Louviere, J. J. (2007). Using Best–Worst Scaling Methodology to Investigate Consumer Ethical Beliefs across Countries. Journal of Business Ethics, 70(3), 299-326.
Biedma Ferrer, J. M., López Fernández, M., & Romero Fernández, P. M. (2016). “The collective labour agreement as a key tool for driving corporate social responsibility; banking sector analyzing,” Cuadernos de Gestión, 17(2), 135 .
Carroll, A.B. (1999). “Corporate social esponsibility: evolution of a definitional construct”. Bus. Soc. 38, 268e295
Davis, K, (1960), business afford to ignore its social responsibility? .California management review, vol. 2 no. 3, pp .70-76
Degli. G. Antoni E .Portale)2011(The Effect of Corporate Social Responsibility on Social capital Creation in Social Cooperatives. Business .Nonprofit and voluntary Sector Quarterly.
Del-Castillo-Feito ،C , Alicia Blanco-Gonzalez ،A, , Hernandez-Perlines ،F، (2022), The impacts of socially responsible human resources management on organizational legitimacy، Technological Forecasting & Social Change journal homepage 174: 2022، 121274 www.elsevier.com/locate/techfore
Ebner D (2008) Assessing Corporate Social Responsibility Csr Scan. Corporate responsibility research conference Queens University Belfast pp 1-18
Gangi , Francesco ; Mustilli, Mario ; Varrone Nicola , (2019 ) . “The impact of corporate social responsibility (CSR) knowledge on corporate financial performance: evidence from the European banking industry , ” Journal of Knowledge Management, doi.org/10.1108/JKM -04 -2018 -0267 .
Gustavson, D. E., & Miyake, A. (2017). Academic procrastination and goal accomplishment: A combined experimental and individual differences investigation. Learning and Individual Differences, 54: 160-172
Holtsberg,C.(2000). Swedish support to agricultural development”natural resources management division,Sida.
Hossain, S. & M.R. Khan. (2016). “Corporate Social Responsibility (CSR) in Banking Sector: An Empirical Study on the Hong Kong and Shanghai Banking Corporation (HSBC) Limited,” IOSR Journal of Business and Management, 18 (4).
Hosseini., S. M., Roosta, K., Zamanipour. A,. Teimoori. M. (2017). Farmers' Perception of Drought Consequences by Phenomenological Approach (Case study: South Khorasan Province), Agricultural Extension and Education Research, 9 (4): 59-70
https://www.bostonfed.org/-/media/Documents/education/pubs/begin.pdf
Johnson, R. T. (1999). Historical Beginnings: The Federal Reserve, Available at:
-Jovanovic, M., Mas, A., Mesquida, A., and Lalic, B. (2017). Transition of organizational roles in agile transformation process: A grounded theory approach. The Journal of Systems & Software, 133(11), 174-198.
Kim ,j. & fong,c.)2014( Retailers CSR: the effects of legitimacy and cocial capital, international jornal ofretail& Distribution Management 42 )2 (DO1:1 10.1108 /1JRDM- 10- 2012- 0092
Lu Tanga, , Hongmei Li(2009) Corporate social responsibility communication of Chinese and global corporations in China -Public Relations Review 35,pp, 199–212
Madhu.(2022). Role of Corporate social responsibility in agriculture devel opment,achieving sustainability and csr legal framework in indi,International Journal of Advanced Research in Commerce, Management & Social Science (IJARCMSS) 127 ISSN : 2581-7930, Impact Factor : 6.809 , Volume 05, No. 03(I), July - September, 2022, pp 127-133 of organizational roles in agile transformation process: A grounded theory approach. The Journal of Systems & Software, 133(11), 174.
Marcello Coppaa, Krishnamurthy Sriramesh(2013) Corporate social responsibility among SMEs in Italy, Public Relations Review 39, pp,30–39
Matthew, B , W)., 2007.( Assessing the infjuence of corporate social responsibility on consumer attitudes in the sport industry sport management, Florida state university, doctor of philosophy, pp .203
Poolthong, Y., & Mandhachitara, R. (2009). Customer Expectations of CSR, Perceived Service Quality and Brand Effect in Thai Retail Banking. International Journal of Bank Marketing.
Teimoori, M., Mirdamadi, S.M and F. Hosseini .,S. J . (2019), Modeling of Climate Change Effects on Groundwater Resources: The Application of Dynamic Systems Approach, International Journal of Agricultural Management and Development, 9(2), 107-118
Teimoori, M., Mirdamadi, S.M., Farajollah hosseini, S. J., Rahimi Sourah, S., & AfsharKazmi, M.A. (2014). Survey of Poverty Line- Vulnerability of Rural Households and the Determining factors in the Province of Southern Khorasan, Iran. In ternational Journal of Plant, Animal and Environmental Sciences, 4(3), 395-402
Vilanova, M , Lozano ,G M,. Arenas,) ,. 2008(. Explorig the Nature of the Relaationship between CSR and Competitiveness, journal of Business Ethics , DOI : 10, 1007/ s 10551-008- 9812-2.