نقش شهرداری در ارتقای اخلاق شهروندی (شهرداری منطقه ١٧تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریمهدیه اودرخانی 1 , سیدرضا صالحی امیری 2 , مهدی پورقاسم میانجی 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: برنامههای شهرداری, اخلاق شهروندی, شهرداری, سازمانها و نهادهای فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله به نقش شهرداری در ارتقا اخلاق شهروندی پرداخته شده است. مهمترین مسئلهای که مورد پیگیری قرار میگیرد این است که برنامههای شهرداری (آموزشی، خدماتی، تبلیغات و اطلاعرسانی و شیوههای مدیریتی) و اجرای آن در مناطق مختلف و سرای محلات تهران تا چه اندازه در ارتقای سطح اخلاق شهروندان تأثیرگذار است؟ و ابزارهای ارتقا اخلاق شهروندی از دیدگاه مردم چیست؟در راستای این اهداف و سؤالات به شناسایی مفهوم اخلاق شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایدههای اندیشمندان دورههای مختلف تاریخی و مکاتب مختلف بیان شده است. روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش چهار فرضیه با استفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه با حجم 45 سؤال در نمونهای به تعداد ٣٨٤ نفر از شهروندان شهر تهران در شهرداری منطقه ١٧ نمونهگیری در نظر گرفته شده است. یافتهها: بیش از نیمی از جامعه مورد مطالعه (شهروندان منطقه 17) رضایت خود را از برنامههای شهرداری ابراز نمودند میزان رضایت از برنامههای آموزشی شهرداری 66.5 درصد میباشد که بالاترین رضایت را در بین دیگر برنامهها دارد شیوههای خدماتی 63.3 درصد، شیوههای تبلیغاتی و اطلاعرسانی با 56.4 و شیوههای مدیریتی 59.9 درصد میزان رضایت شهروندان را به میزان زیاد در برداشته است. در مورد شاخصهای اخلاق شهروندی، شاخص همزیستی در محله زمزم بیشترین میانگین را دارد اما در محله جلیلی، وصفنارد و باغ خزانه زیر میانگین است. شاخص مقررات شهری در ابوذر غربی، جلیلی و باغ خزانه زیر نمره میانگین قرار دارد اما در زمزم بالاترین نمره را آورده است، شاخص مسئولیتپذیری در جلیلی کمترین نمره و در زمزم بیشترین نمره را آورده است، امانتداری در زمزم و سجاد بالاترین نمره و در جلیلی و باغ خزانه کمتر از میانگین نمره آورده است و درنهایت نوع دوستی در زمزم بیشترین نمره و در محله جلیلی کمترین نمره و زیر نمره میانگین نمره آورده است. نتیجهگیری: شیوههای برنامههای شهرداری موجب ارتقای اثربخشی و کارایی شهرداری و ارتقای اخلاق شهروندی میشود. مردان در مقابل زنان منطقه 17 تأثیر برنامههای آموزشی، تبلیغاتی و مدیریتی را بیشتر دانستهاند و در مقابل زنان تأثیر شیوههای خدماتی را موثرتر از مردان ارزیابی کردند. در نهایت با پیشنهاد ارائه سند جامع ارتقا اخلاق شهروندی و با توجه به تنوع نظریات و تئوریهای ارائه شده در قالب القا اخلاق شهروندی نیازمند یک برنامه جامع با تعیین یک سازمان متولی جهت اجرای سند پیشنهادی میباشد
Introduction and research purpose: the present research was drawn up in five chapters under title of “role of municipality in the promotion of citizenship morality”. The most important issues which should be followed is this question: the municipality plans including (training, services, advertising, information and management methods) and its execution in the various regions and Tehran districts to what extent are effective in promotion of the level of the citizens morality? The factor of citizenship morality is given from the various items including (civil laws, tradition and religious factors). For achieving these purposes and questions we fulfilled to identify the meaning of the citizenship morality in Iran and in the world and study of the theoretical principles research and we expressed ideas and the points of view of the scientists of the Different historical periods and the different doctrines. Method: In order to execution of the research it has considered four hypotheses by using of field methods and questionnaire technique with 45 questions which is distributed among 384 persons in Tehran in municipality of District 17. Results:More than half of the people, who were studied on them, mentioned their satisfaction from municipality plans. The range of satisfaction from municipality educational planning is 66.5% which has the most range of satisfaction among the others planning; service methods 66.3% ; advertising methods and information 56.4%; management methods 59.9%. Conclusion: These municipality planning promote the functions and effectiveness of the municipality and citizenship morality. In municipality of District 17, in men’s opinion the educational, advertising and management planning is more effective in compare with women’s opinion and in contrast, in women’s opinion the service methods is more effective in compare with men’s opinion. Finally with the proposition of presentation of comprehensive prove for promotion of citizen morality and according to the various opinions and presented theories in the form of induction of citizenship morality a comprehensive plan shall be required.