بازخوانی قانون درجه بندی شهرداریها در جهت توانمندسازی شهرداریهای درجه 1 الی 7 برای تحقق درآمدهای پایدار (مطالعه استان اصفهان)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریحامد اخگر 1 , حسین ذبیحی 2 , علی ساعدی 3
1 - دانشجو دکتری شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
Hamed.akhgar8@gmail.com
2 - دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
hosseinzabihi@hotmail.com
3 - کارشناس ارشد علوم سیاسی، فرماندار شهرستان فلاورجان، اصفهان
alisaedi1371@yahoo.com
کلید واژه: درآمد پایدار, شهرداری, درجه بندی شهرداری, توانمندسازی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: نظام نامه درجه بندی شهرداریها به عنوان یک قانون با ویژگیهای مختلف که صرفاً اکنون در حوزه حقوق و دستمزد شهردار و همچنین ملاکها و معیارهای انتخاب شهردار مورد توجه است و این در حالیست که معیارهای درجه بندی مذکور که از 1 برای شهرهای با جمعیت پایین و یا تازه تاسیس میباشد تا 12 برای کلانشهرها شامل جمعیت، درآمد شهرداری و برخورداری آن شهر است تا در جهت توانمندسازی شهرداریهای درجه 1 الی 7 برای تحقق درآمدهای پایدار دست یابد روش پژوهش: روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و بررسی شهرداریهای درجه 1 الی 7 استان اصفهان با پیمایش از مدیران شهری صورت پذیرفته است و سپس با استفاده از مدل سوات (SWOT) روشهای درآمدی موجود جمع بندی شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آنست که در شهرداریهای با درجه پایین تر میزان وابستگی درآمدی شهرداری به کمکهای دولتی و غیره بیشتر است و این در حالیست که مدیریت هزینه در این نوع از شهرداریها وجود ندارد و از طرفی نقش شورای شهر در این شهرها بسیار کمرنگ تر است نتیجه گیری: قانونگذارن مانند مجلس و هیئت وزیران باید تلاش کنند که در متن قانون شهرداری به عنوان یک نهاد و در عمومیت متن مطرح نشود و لحاظ کردن درجه بندی شهرداریها به عنوان یک قانون میتواند نقش موثری در اثر گذاری بیشتر متن قانون در تحقق درآمدهای پایدار داشته باشد.
Introduction & Objective:The municipal classification system is considered as a rule of varying characteristics that is now considered merely in the area of the mayor's salary and the criteria for the selection of the mayor, while the grading criteria out of 1 for towns with populations Lower or newly established, up to 12 metropolitan cities, including the population, municipal income and the city, to achieve the empowerment of first-degree municipalities to achieve sustainable incomes. Research method: Analytical-descriptive research and survey of municipalities of grade 1-7 in Isfahan province have been carried out by navigating the urban managers. Then, using SWOT model, the existing income methods are summarized. Findings: Research findings indicate that in municipalities with a lower degree of dependence of the municipality's income on state aid and so on, while there is no cost management in this type of municipalities, and, on the other hand, the role of the city council in these cities It is much smaller. Conclusion: Legislators such as the Parliament and the Cabinet of Ministers should endeavor not to be included in the text of the municipal law as an institution and in the general text of the text, and considering the grading of municipalities as a law can play an effective role in influencing the text of the law in the realization of sustainable incomes Have.
اخگر، حامد. (1390). ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی با تاکید بر توانمندسازی، مطالعه موردی محمودآباد اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: مرتضی طلاچیان، تهران، دانشگاه علوم و تحقیقات.
اکبری، نعمت اله و یارمحمدیان، ناصر. (1391). محاسبه میزان پایداری درآمد شهرداری در صورت تقسیط عوارض ساختمانی. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری شماره اول زمستان صص. 103-115.
انصاری،محمدباقر. (1393). قانون و مقررات شهرداریها و شوراها. اصفهان: انتشارات عروج.
جاجرمی، حسین ایمانی و نوابی، آیدا. (1393). بررسی راههای دستیابی دهیاری به درآمدهای پایدار بر اساس ظرفیت اجتماع محلی. مجله توسعۀ روستایی دوره ششم شماره 2 صص. 233-254.
ذاکری، محمد.، شجاع، حسین و اصغری، حرمت. (1391) عوامل مؤثر بر دستیابی دولتهای محلی به منابع درآمدی پایدار (مورد مطالعه: شهرداری فیروزکوه، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری سال چهارم شماره یازدهم صص. 47-56.
رجب صلاحی، حسین. (1381). ساختار حکومت محلی و مدیریت شهرداری، برنامه ریزی و مدیریت شهری، مسائل نظری و چالشهای تجربی. تهران: انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
رزازیان، محسن. (1378). کارایی بخشی نظام تشخیص و وصول درآمد. همایش مالیه شهرداری مشکلات و راهکارها تهران: شهرداری تهران.
رهنما، محمد رحیم (1386)، موانع، مشکلات و راهکارهای جهانی شدن شهرهای ایران، مجله جغرافیا و توسعه، بهار و تابستان، شماره 8، تهران.
زیاری، کرامت اله.، مهدی، علی و مهدیان بهنمیری، معصومه. (1392). مطالعه و شناخت منابع مالی و ارائه راهکارهایی برای بهبود پایداری درآمد شهرداری ها؛مورد پژوهش؛ شهرداری شهر مهاباد. مجله مدیریت شهری شماره 31 صص. 107-124.
شرزه ایی، غلامعلی و ماجد،وحید. (1390). تامین مالی پایدار شهر؛ چگونگی تامین مالی به منظور توسعه پایدار شهری. مجله مدیریت شهری ویژه نامه بهار و تابستان صص. 299-316.
شکوئی، حسین (1374)، دیدگاههای نو در جغرافیای شهری، جلد اول، انتشارات سمت، تهران.
عباس زاده، عبدالرضا. (1390). آشنایی بادرآمدوروشهای افزایش آن درشهرداری ها. تهران: سازمان شهرداری هاودهیاریها ی کل کشور.
عزتی، مرتضی. (1387). توسعه منابع درامدی شهرداری هاوتامین مالی پروژههای عمرانی. تهران: نشر نور علم.
قنبری، ابولفضل.، موسوی، میرنجف.، سعید آبادی، رشید.، کشکولی، علی باقری و امینی، حسن حیسن. (1390) و راهکارهای توانمندسازی افزایش درآمد شهردار یها در شهرهای کوچک (مطالعه موردی: شهر زارچ) مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی شماره پیاپی 42، شماره 2 سال 22 صص. 41-58.
گلکار، کوروش. (1385). مناسب سازی تکنیک تحلیلی سوآت (SWOT) برای کاربرد در طراحی شهری.، نشریه علمی پژوهشی صفه شماره 41 صص. 44-65.
محمودی، محمود.، زمردیان، غلامرضا و آقائی، مرتضی. (1390). بررسی عوامل مربوط به درآمدهای پایدار شهرداری تهران و اولویت بندی آنها. مجله مدیریت شهری ویژه نامه شماره بهار و تابستان صص259-276.
نثاری، رضا.، منتظری، رسول و حسین زاده، نعمت. (1394). راهبردهای تأمین منابع مالی پایدار شهرداری تهران در برنامه پنج ساله، با تأکید بر سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی. فصلنامه علمی - پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری سال سوم شماره یازدهم صص 99-116.
وایت، استیون (1380)، خرد، عدالت و نوگرایی-نوشتههای اخیر یورگن هابرماس، ترجمه محمد حریری اکبری، انتشارات قطره، تهران.
یاری، حمید(1386) مروری برروشهای تامین مالی شهرداری. تهران: سازمان همیاریها و شهرداریهای کل کشور.
Borja, J., & Castells, M. (1996). Local and Global:Management of Cities in the Information Age. London: Earthscan.
Bridge,G (2005), Reason in the City of Diffrence,Published by Routledge,USA
Castells,M (2010), The Power of Identity, second edition, Published by Wiley Blackwell, USA.
Castells,M&etc (1999), Critical Education in the Information Age Published by Rowman&littlefield, USA.
Chiras,D and Wann,D (2003), Superbia,31 ways to create sustainable neighborhoods, Published by New Society, USA.
Cowan,R (2005), The Dictionary of Urbanism, Published by Streetwise press, London.
Dunst,C.J,Trivette,C.M and Deal,A.G (1988), Enabling and Empowering Families: principle and Guidelines for Practice, Published by Cambridge: Brookline books.
Friedmann,J (1992), Empowerment, the Politics of Alternative Development , Published by Blackwell, Oxford.
Gilderbloom,I (2008), Invisible City, Poverty, Housing and New Urbanism, Published by University of Texas.USA.
Kulaba, S. (1989). Urban Management and the Delivery of Urban Services in Tanzania. Dar es Salaam: Ardhi Institute.
Neal,P (2003), Urban Village and the Making of Communities, Published by Spon press, USA.
Riddell,R (2004), Sustainable urban planning, Tipping the balance, Published by Blackwell,Oxford.
Stren, R. (1993). Urban management in development assistance: an elusive concept. Citie, 10 (1)s,pp: 125-138.
Vale,L.J and Campanella,T.j (2005), The Resilient City, Published by Oxford university press, London.
Walters,D (2007), Designing Community, Published by Elsevier, USA.
Whitehead,M (2007), Spaces of Sustainability, Geographical Perspective on the Sustainable Society, Published by Routledge, USA.
http://amar.org.ir/Portals /0/PropertyAgent/46 1/Files/2039/
_||_