تحلیل کیفیت محیط فضاهای داخلی دانشکده معماری با تاکید بر آسایش حرارتی و عملکرد شناختی دانشجویان (مورد پژوهی: دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریحامد احمدی 1 , مجتبی نوراللهی 2 , محمدرضا سلیمانی 3 , احسان بی طرف 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
mojtaba.noorllahi@gmail.com (نویسنده مسئول)
3 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
soleimani.mohmmadreza@wtiau.acir
4 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
bitaraf.Ehsan@wtiau.ac.ir
کلید واژه: فضاهای داخلی, دانشکده معماری, آسایش حرارتی, عملکرد شناختی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه طراحی و ساخت دانشکده های معماری به منظور ارتقاء کیفیت آموزشی و همچنین افزایش خلاقیت در دانشجویان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد اهمیتی که در ارتباط مستقیم با آسایش حرارتی در فضاهای داخلی می باشد آسایشی که می تواند در عملکرد شناختی دانشجویان اثر گذار باشد. به همین دلیل به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های انسان در نیم قرن گذشته محسوب می شود و بسیار مورد توجه پژوهشگران بوده است. در این پژوهش به بررسی و مقایسه عملکرد شناختی افراد در محدوده واقعی در کلاس های درس پرداخته شد. برای بررسی عملکرد آنان در محدوده های مختلف دمایی، 220 نفر از دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. وضعیت آسایش حرارتی و عملکردهای شناختی افراد پس از اندازهگیری عوامل محیطی از طریق پرسشنامه و نرم افزارهای استاندارد عملکرد شناختی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش این طور نشان میدهد که وضعیت آسایش حرارتی دانشکده معماری در محدوده استانداردهای بین المللی نمی باشد، و بازه های مختلف دمایی به ثبت رسیده است. همچنین طبق آمار به دست آمده دانشجویان حس تعلق خوبی را به دانشکده دارند، و این حس بالای تعلق باعث پیشرفت در عملکرد شناختی دانشجویان شده است. نتیجه گیری: عملکرد شناختی دانشجویان در این پژوهش آمار قابول قبولی داشته اند که در این باره می توان اینگونه گفت که اختلاف نتایج میدانی و پیش بینی های استاندارهای معتبری مانند اشری ممکن است ناشی از عادت کردن و خو گرفتن به شرایط محیطی باشد که آزمون در آن برگزار شده است و در مطالعات دیگر نیز به آن اشاره شده است.
Introduction and purpose of the research: Today, the design and construction of architecture schools in order to improve the quality of education and also increase creativity among students is of great importance. Be effective in the cognitive performance of students. For this reason, it is considered as one of the most important concerns of human beings in the last half century and has been of great interest to researchers. In this research, it was investigated and compared the cognitive performance of people in the real range in the classrooms. To investigate their performance in different temperature ranges, 220 architecture students of Ilam branch of Islamic Azad University were selected by systematic random sampling method. The state of thermal comfort and cognitive functions of people were evaluated after measuring environmental factors through questionnaires and standard cognitive function software. Findings: The results of this research show that the thermal comfort of the Faculty of Architecture is not within the range of international standards, and different temperature ranges have been recorded. Also, according to the obtained statistics, students have a good sense of belonging to the faculty, and this high sense of belonging has led to improvement in students' cognitive performance. Conclusion: The cognitive performance of the students in this research was statistically acceptable, and in this regard, it can be said that the difference between the field results and the predictions of reliable standards such as Ashri may be due to getting used to the environmental conditions. In which the test was held and it was also mentioned in other studies.
رحیمیمند، مریم. عباسپور، عباس. (1394). تاثیر شیوههای جدید آموزش بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4 (4). 119- 142
زیادی، موسی، کرامتاله. احمدخلیلی، پژوهان. (1391). سنجش هویت شهری در شهرهای جدید ایران بر اساس اصول هویت بخش مکتب اصفهان. مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای 5 (18), 139-154.
سرمد، زهره، حجازی، الهه. عباس بازرگان (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.
شاهحسینی، سعید. اقامحمدی، جواد. (1395). مقایسه تاثیر میزان استفاده از ارتباطات بیواسطه و ارتباطات رسانهای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار خلاقیت در علوم انسانی. (4)، 121- 140
فراستی، فرناز. مظفر، فرهنگ. نصرالهی، فرشاد. مولایی هشجین، نصرالله. (1396). تحلیل کیفیت محیطی فضاهای داخلی مسکن بومی و نواحی کوهستانی گیلان با تاکید بر آسایش حرارتی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامه ریزی سکونتگاههای انسانی. دوره 13. شماره 1
فکوریان، فلورا. حمزهنژاد، مهدی. (1397). ساختمان دانشکده معماری، زمینه پرورش خلاقیت دانشجویان معماری. فصل نامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت و علوم انسانی. دوره هشتم- شماره 2. ص 43- 86
محمودی، امیرسعید. (1388). چالشهای آموزش طراحی معماری در ایران، نشریه هنرهای زیبا، شماره 12
مکیان، راضیه السادات. کلانتر کوشه، سید محمد. (1394). ویژگی های رونسنجی پرسشنامه احسس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانش آموزان شهر تهران، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6 (20): 119-138.
نوفل، سیدعلیرضا. کلبادی، پارین. پورجعفر، محمدرضا. (1388). بررسی و ارزیابی شاخصهای موثر در هویت شهری. نمونه موردی: محله جلفا در شهر اصفهان. معماری و شهرسازی آرمانشهر 3 (2), 57-69
_||_
Fisk W, Rosenfeld A. H.. Estim ates of improved productivity and health from better indoor environm ents. Indoor air, Vols. 1997;7 (3):158-172
Standard A. S. H. R. A. E . Standard 55-2004—therm al environm ental conditions for human occupancy. ASHRAE Inc. 2004
Standard A. S. H. R. A. E .55, Therm al environm ental conditions for hum an occupancy. American Society of Heating, Refrigerating and Air conditioning Engineers, p.1992;145
W an M , Assessm ent of occupational heat strain. University of South Florida. 2006
Kum ar A , Singh I. P, Sud S. K , Therm al comfort feelings assessm ent based on digital signal processor. International Journal of Recent Trends in Engineering, pp.2009;1 (5):159
Indraganti M , Using the adaptive m odel of therm al comfort for obtaining indoor neutral temperature. Findings from a field study in Hyderabad, Building and Environm ent.2010;45 (3):519-536
[6] W ickens C.D , HollandsJ.G , Banbury S , Parasuram an R. Engineering psychology & hum an perform ance. Psychology Press.2015
[7] Fisk W. .J, Rosenfeld A.H , Estim ates of improved productivity and health from better indoor environm ents. Indoor air, pp. 1997;7 (3):158-172
[8] Jian Y, Chang X. W u Y, Gao M, Tia Y. Study on Dynamic Change of Skin Temperatures in Actual Air-conditioned Environm ent and Its Effects on Air Conditioning OFF Behavior. Procedia Engineering, pp. 2017;205:3389-3396
Ashrar, N. (1966). Thermal comfirt conditions. America society of Heating, Refrigerating and Air- Conditiong Engineers, 55- 66
Ism ail A. B , Bakar R. A , Jusoh N , M akhtar N. K , Rahm an M. N. A. , Meier C . Assessment of thermal comfort at Malaysian autom obile industry (2010).Asian International Journal of Science and Technology in Production and Manufacturing Engineerin.
Jacquot C M. , Schellen L , Kingma B. R , van Baak M. A , van Marken Lichtenbelt W. D , Influence of therm ophysiology on therm al behavior: the essentials of categorization . Physiology & behavior, Vols. 2014;128:180-187
Kilbourne, J. R., Scott-Webber, L., & Kapitula, L. R. (2017). An activity-permissible classroom: Impacts of an evidence-based design solution on student engagement and movement in an elementary school classroom. Children, Youth and Environments, 27 (1), 112-134.
Lan L , Lian and L , Pan . Neurobehavioral approach for evaluation of office workers' productivity: The effects of room temperature. Building and Environment, pp. 2009;44 (8)1578-1588
Nayak T, Zhang T, Mao Z, Xu X, Zhang L and Pack D. Prediction of Human Performance Using Electroencephalography under Different Indoor Room Temperatures. Brain sciences. 2018;8 (4):74-90
Renae, A. (2018). Lnnovating Lecturing: spatialchange and staff- studnt pedagogic Relationships for Learuing. Joural of Learning spaces, 7 (1), 1- 15