تبیین نقش بازار بزرگ تهران در توسعه گردشگری شهری تهران
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسیسیما بوذری 1 , ابراهیم خلیفه 2 , مجتبی بابکی نژاد 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: گردشگر, گردشگری شهری, توسعه پایدار گردشگری, بازار بزرگ تهران,
چکیده مقاله :
مدیریت شهری تهران طی دهه های اخیر با چالش های مختلفی بویژه در ساختار اقتصادیمواجه بوده است، این در حالی است که این کلانشهر هم از موقعیت خاص(مرکزیتاداری سیاسی) در جذب سرمایه در کشور برخوردار بوده و هم این که پیشینه تاریخی آن حاکی از وجود توان بالا در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، که در اینراستا بازار بزرگ تهران به علت استقرار در بافت کهن شهری و نیز تنوع عملکردی(تجاری، مذهبی، تفریحی و ... ) قابل ذکر می باشد. این پژوهش سعی بر آن دارد تا باشیوه توصیفی تبیینی به شناخت جامع و تشریح قابلیت های متنوع بازار بزرگ تهران درجهت توسعه گردشگری شهری بپردازد. در این پژوهش با توجه به نوع تحقیق(همبستگی)، محدودیت های مختلف در گردآوری داده ها ،حجم نمونه 150 نفر می باشدکه براساس روش نمونه گیری اتفاقی تعیین و مورد پرسشگری واقع شده اند. با توجه بهفرضیات و مساله تحقیق و جهت سنجش همبستگی میان متغیرها (زیر ساخت های بازاربزرگ و توسعه گردشگری شهری) شاخص های (ارتباطی، اطلاعاتی، خدماتی، مذهبی فرهنگی، تاریخی، تجاری و تفریحی_ سرگرمی ) بررسی گردیدند. نتایج حاصله ازپژوهش (در زمینه بررسی و مقایسه روند تحولات و نقش آفرینی بازار بزرگ تهران)نشان می دهد که ضعف کارکردی قابل توجهی در رابطه با مدیریت و برنامه ریزی توسعهگردشگری (بازار بزرگ تهران) وجود دارد، از این رو بازار بزرگ با توجه به توان هایمختلف فضایی در صورت تدوین برنامه ریزی راهبردی، مدیریت مشارکتی و تامین کمیو کیفی زیرساخت های ارتباطی، خدماتی و اطلاعاتی منطبق بر معیارها و استانداردهایجهانی می تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و تحولات عمیق ومثبت ساختاری کلان شهر تهران و سایر سطوح داشته باشد.
Urban management of Tehran City have been faced to different challenges, special in theeconomic structure, while this mega city has both specific location (administrative – politicalcentrality )to attract the capital in the country and it's historical background indicate that' scapability to attract the inner and outer tourists ,so The Great Bazar of Tehran, because of hislocation in urban old texture and it's various functions (commercial, religious, recreational andso on ) is considerable. This article attempts to know comprehensively of various capabilitiesof The Great Bazar of Tehran with an descriptive- exploratory approach in urban tourismdevelopment. In this article ,according to the research type (correlation), different limitationsin data collection , samples number is 150, that is based on the accidental sampling.According to the hypothesis and research problem and to measure the correlation between thevariables (the infrastructures of The Great Bazar and urban tourism development ), indicatorsinclude( communicative, informal, servicing ,cultural - religious , historical , commercial andrecreational) have been studied. Based on the Conclusions of the research ,about (Studyingand comparison of changes trends of The Great Bazar of Tehran) show that considerablefunctional weakness is on the management and planning of tourism developmentplanning(The Great Bazar of Tehran);Thus The Great Bazar of Tehran, according to it'sspatial potentials , with a strategic planning , participatory management and quantitative andqualitative provision of the communicative, servicing and informal infrastructures ,byadapting to universal standards and criteria, can has so important role to attract inner andouter tourists and positive functional changes in Tehran city and the other levels.