برنامه ریزی حمل و نقل کلا نشهری و تاثیر آن در توسعه شهر پایدار (مطالعه موردی: شهر تهران)
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسیمهرداد نوابخش 1 , مجید کفاشی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: شهر پایدار, توسعه, حمل و نقل کلان شهری, برنامه ریزی,
چکیده مقاله :
یکی از چالش های اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در اواخر قرن بیستم ، رشد پیوسته میزان ترافیکبوده که دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تاثیر قرارداده است. در نظام های شهری، شبکه معابر وسیستم های حمل و نقل درون شهری تاثیرات مختلفی برتوسعه شهرها و اراضی می گذارند. در مجموعمی توان گفت که شبکه های حمل و نقل نه تنها در جابه جایی کالا و مسافر بلکه بر توسعه نیز تاثیرمی گذراند. شبکه معابر درون شهری امکان توسعه اراضی را در طول معابر افزایش داده و تاثیری خطی برتوسعه را به دنبال دارد ، حال آن که شبکه آزاد راه ها به طور عمده در محل تقاطع ها بر توسعه اراضی اثرمی گذارند.زیست پایدار مستلزم زندگی و همجواری نزدیک با محیط شهری جذاب و متناسب باخواست و توانساکنان است . تحقیقات درباره گزینه های موجود در سطح استراتژیک ، ملاحظات و اقدامات لازم را برایدستیابی به حمل و نقل پایدار در افق 2020 نشان می دهد. رسیدن به این هدف، هم مستلزم استفاده ازفناوری های جدید در حمل و نقل، و هم برقراری ارتباط علمی و منطقی بین حمل و نقل و رشد اقتصادیاست. علاوه براین، برای اجرای اقدامات مؤثر مورد نظر در این زمینه، عزم و مداخله تمام گروه های درگیرضروری است.مقاله حاضر بر آن است تا با ارائه مقدمه ای تاریخی نظری در مورد تولد پدیده کلان شهری جدید،هم زمان با ورود خودرو به صحنه شهرهای موجود، سیر تحول جهانی برخورد با حمل و نقل کلان شهری راطی دهه های پنج گانه 1950 تا 1980 و بعد از آن پی بگیرد، گرایش های محوری هر یک از دوره ها یاراهبردهای حمل و نقلی مطرح در کلان شهرهای دهه ها را مورد بحث و بررسی قرار دهد و آ نها را در قالببه تصویر بکشد . سپس با ارائه ویژگی های عمده برنامه ریزی حمل و نقل شهری و با الهام از جهاننظریه توسعه پایدار شهری، وضعیت سیستم های حمل و نقل عمومی غیر انبوه شهر تهران و تاثیراتی کهشبکه های حمل و نقل بر توسعه شهر تهران دارند را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.
One of most complex problems in urban planning in the late twentieth century wasconfronting the ever increasing metropolitan traffic , which has hindered the process ofdevelopment.In different urban planning, the internal traffic control network has asignificant affact in urban expansion.These network not only manage civilian andmotor traffic but they are partly responsible for metropolitan progress.The intra -citytraffic network, which is responsible for intra - city road side construction ,encourages a linear growth of development, whereas the inter –city traffic networksencourages development in the area around junctions.Achieving a high standard standara of living in a city is directly influenced by itsdwellers.Strategic research has suggested that by the year 2020 urban stability will be obtainedthrough technology in urban transportation when the correct correlation is foundbetween urban transportation systems and economic growth.This paper will provide a world -wide historical overview of the birth of themetropolis focusing on the introducation of automobiles between the 1950' s to the sand beyond. The paper will also attempt to introduce the major concerns ’1980 eachdecade regarding metropolitan transportation so that a framework of interventions ofword -wide metropolitan traffic can be concluded.Morever using guidelines of urbanplanning and considering the theories of sustainable urban development, Tehran spublic transportation system and its affect on urban development will be discussed.