بررسی جایگاه چابهار در ترانزیت شمال جنوب و نقش آن در توسعه شهر های همجوار
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسیعزت اله عزتی 1 , شمس الدین شکری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: ژئوپلیتیک, ژئواکونومی, ترانزیت, منطقه آزاد اقتصادی,
چکیده مقاله :
در دهه های اخیر توجه به گفتمان ژئواکونومی و نقش برتر اقتصاد در مناسبات جهانی، ژئوپلیتیک انرژی و انتقال وامنیت آن از جایگاه بالا تری در مناسبات بین المللی برخوردار شده است. بندر راهبردی چابهار که تنها بندر اقیانوسیایران در شمال دریای عمان بوده، نزدیک ترین و آسان ترین راه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی (که محصور درخشکی اند ) به آبهای آزاد است. مناطق حاشیه ای و مرزی کشور علی رغم ظرفیت ها و توانمندی ها، به علت دوریاز مرکز تصمیم گیری و به لحاظ اتخاذ سیاستهای توسعه ای و برنامه های غیر آزمایشی، پیامدهای نامطلوبی برای اینمناطق به همراه داشته، که مهمترین آن عدم توسعه یافتگی و محرومیت و حاشیه ای بودن این مناطق است .جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایایترانزیتی خوبی بهرمند است. سواحل جنوبی کشور بخصوص سواحل زیبای دریای عمان با دسترسی مستقیم کشور بهدریاهای آزاد و اقیانوسهای پهناور ،توانهای بالقوه زیادی در زمینه ترانزیت کالا و انرژی، که ایران در کانون بیضیانرژی قرار داشته و ایجاد منطقه آزاد و قرار گیری در کریدور ترانزیت شمال جنوب، نقش مهمی ایفا می نمایند، کهدر آینده توسعه و امنیت منطقه و کشور را به دنبال خواهد داشت. در این مقاله جایگاه چابهار به لحاظ ژئوپلیتیک وژئواکونومی در ترانزیت شمال- جنوب و اهمیت آن در توسعه و امنیت جنوب کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد .
In recent decades attention to the geo economy discourse and super role of economy ininternational relations, energy Geopolitics and transmission and its security has high worth inthe international relations. Chabahar Strategic Bandar which is only oceanic Bandar in thenorth of gulf of Oman in Iran, is the nearest and easiest way of central Asia countries (whichare surrounded in the land) to the high seas. Marginal areas of Iran despite capacities andcapabilities, in cause of being away from the decision making center and in terms of catchingdevelopment policies and non- experimental plans for these districts has worse consequences,which the most important of them is lack of development of these districts and beingmarginal. Islamic Republic Of Iran, is one of the countries which has many transit advantagesin terms of placing in the suitable geographic positions. South coasts of Iran, specially coastsof Oman is in center of ovalenergy in cause of direct access to the high seas and widthoceans, potential powers in field of goods and energy transmission, also placing in the Northwesttransit path plays important role, which in the future leads to the development andsecurity of district and Iran. In this article Chabahar dignity in terms of geopolitics and geoeconomy In North-west transit and its important in development and security in west havebeen examined.