تجزیه و تحلیل توریسم ورزشی در چهارچوب روش سوات در شهر تهران
محورهای موضوعی : جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری
1 - دانشیار، عضو هیت علمی گروه علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: راهبرد تهاجمی, ماتریس ارزیابی, سوات, توریسم ورزشی, تهران,
چکیده مقاله :
صنعت گردشگری در ایران از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. هدف این بررسی تجزیه و تحلیل توریسم ورزشی در چهارچوب روش سوات در شهر تهران بود.روش شناسی: این پژوهش در سه سطح توصیفی، تبیینی و تحلیل چند متغیری با تکنیک های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت پاسخ به سوالات تحقیق از روش های آمار ناپارامتریک دوجمله ای (آزمون نسبت) و آزمون فریدمن و جهت تدوین برنامه ریزی استراتژیک توریسم ورزشی استان تهران از مدل SWOT استفاده شد. یافته ها: تفاوت معنی داری بین اولویتهای نقاط ضعف مشاهده شد (28= df و سطح معنی داری 001/0= p و مقدار خی دو = 009/327). تفاوت معنی داری بین اولویت های نقاط قوت وجود دارد (19= df و سطح معنی داری 001/0= p و مقدار خی دو = 432/43). تفاوت معنی داری بین اولویت های تهدیدها وجود دارد (22= df و سطح معنی داری 001/0= p و مقدار خی دو = 012/149). بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که نقاط قوت توریسم ورزشی در شهر تهران شامل: وجود سیستم حمل و نقل مناسب، دسترسی به خدمات رفاهی، تفریحاتی و تسهیلاتی با قیمت مناسب، توانایی شرکت در لیگ های ملی ورزشی، مراکز آبی مطلوب (دریا، دریاچه، رودخانه و استخرهای شنا) مطلوب و ... است. همچنین فرصتهای اصلی شامل: نشر اصول فلسفه اسلامی و آیین ایرانی از راه توسعه توریسم، وجود زمینه برگزاری جشنواره های ورزشی، ایجاد بستر ارتباط نزدیک با شهرها و کشورهای همسایه و ... به عنوان متغیرهایی محسوب می شوند که زمینه را برای توسعه توریسم ورزشی هموار می سازند و همچنین برخی از مؤلفه ها تأثیر مثبت و مطلوبی از توسعه توریسم ورزشی می پذیرند. این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عمدتاً خارج از قلمرو ورزش و توریسم ورزشی است و به منظور برنامه ریزی جهت توسعه این صنعت باید کلیه نقاط ضعف و قوت و تهدیدات و فرصت ها مورد بررسی موشکافانه قرار گیرد. در بخش مربوط به نقاط ضعف توریسم ورزشی یافته های این مطالعه نشان داد که عدم شفاف و در دسترس بودن آمار درآمد حاصل از این صنعت، ضعف کمک رسانه های جمعی و مطبوعات به توسعه این صنعت، قواعد اداری بوروکراتیک جهت پذیرش و جذب توریست ها، نبود مراکز خدمات طب ورزشی و ... به ترتیب به عنوان متغیرهای مهم و اثرگذار تلقی می شوند که صنعت توریسم ورزشی در شهر تهران در متغیرهای یاد شده یا فاقد آن است و یا از اثربخشی چندانی برخوردار نمیباشد
The tourism industry in Iran has very high capacities for growth and development. The purpose of this study was to analyze sports tourism in the framework of SWOT method in Tehran.Methodology: This research was analyzed in three levels: descriptive, explanatory and multivariate analysis with appropriate techniques. In order to answer the research questions, binomial non-parametric statistics (proportion test) and Friedman's test were used, and SWOT model was used to formulate the strategic planning of sports tourism in Tehran province.Findings: A significant difference was observed between the priorities of weaknesses (df=28, significance level p=0.001, and chi-square value=327.009). There is a significant difference between the priorities of strengths (df = 19 and significance level p = 0.001 and chi-square value = 43.432). There is a significant difference between the priorities of threats (df = 22 and significance level p = 0.001 and chi-square value = 149.012).Discussion and conclusion: The results showed that the strengths of sports tourism in Tehran include: the existence of a suitable transportation system, access to welfare services, recreation and facilities at reasonable prices, the ability to participate in national sports leagues, favorable water centers (sea , lake, river and swimming pools) is desirable and... Also, the main opportunities include: publishing the principles of Islamic philosophy and Iranian religion through the development of tourism, the existence of a field for organizing sports festivals, creating a platform for close communication with neighboring cities and countries, etc. They make smooth and also some components receive a positive and favorable effect from the development of sports tourism. This impact is mainly outside the realm of sports and sports tourism, and in order to plan for the development of this industry, all weaknesses and strengths, threats and opportunities must be carefully examined. In the part related to the weaknesses of sports tourism, the findings of this study showed that the lack of transparency and availability of income statistics from this industry, the weakness of mass media and the press in the development of this industry, bureaucratic administrative rules for accepting and attracting tourists, Absence of sports medicine service centers and... respectively are considered as important and effective variables that the sports tourism industry in the city of Tehran is either lacking in the mentioned variables or is not very effective.
_||_