اهمیت مد لسازی در علم
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: مدل, مدل سازی, یادگیری, فیزیک و مکانیک,
چکیده مقاله :
مفهوم مدل یکی از مفاهیم اساسیِ فلسف هی علم و معرفت شناسیِ معاصر است. فیزیک دانان یکمسأله ی واقعی را حل نم یکنند، بلکه به جای آن مسأله، مدلی را به وجود م یآورند تا به کمک آنمسأله را حل کنند. واژه ی مد لسازی در فیزیک بسیار فراگیر شده است و آموزش مد لسازینمونه ای از کلِ یک برنام هی آموزشی بر پای هی مدل سازی است. با وجود این، فراگیران در کلا سهایدرک روشنی ندارند و در نتیجه متوجه نقش این مفهوم در مدل سنتیِ درسِ فیزیک از مفهومفیزیک نمی شوند. اصول بنیادیِ مکانیک نیوتونی را می توان دستگاهی از قاعده ها در نظر گرفت کهدسته ای از بازی های مدل سازی را تعریف م یکنند. هدف مشترک این باز یها توسعه ی مدل هایی ازپدیده های فیزیکی است. این نقط هی شروع، رهیافتی جدید به آموزش فیزیک است که در آن بهایده ی اصلی آموزش، . نام بازی مدل سازی است فراگیران از ابتدا یاد داده م یشود که در علومدستگاهی از اصول صریح مدل سازی و روش هاست تا شاگردان با مجموعه ای بنیادی از مدل هایفیزیکی آشنا شوند. آنها با تمرین فراوان در جهت مد لسازی و اعتبار بخشی به مدل م یتوانندپدیده های فیزیکی را توجیه، پیش بینی و توصیف کنند. این مقاله مبنای منطقی، فیزیکی،معرفت شناسی، تاریخی و آموزشی این رهیافت را تعیین می کند.
Model concept is one of the fundamental concepts in philosophy ofscience and epistemology. The physicists do not solve a real problem,but instead they create a model to solve the problem with it. The wordmodeling is so comprehensive and to teach modeling is an example of awhole educational plan. Nevertheless, the students in traditional classesof physics course do not have a clear understanding of the wordmodeling, consequently, do not notice the role of this concept inphysics. The fundamental principles of Newtonian mechanics can beconsidered as a system of regulations which defines the mixture ofmodeling games. The common goal of these games is to developmodels of physical phenomena. This is a preliminary point for a newapproach to physic education in which the students are taught from thebeginning that the name of game is modeling in science. The main ideaof systematic education is of explicit principles of modeling and themethods to make student familiar with a fundamental set of physicalmodels, and exercise of modeling, authentication of model withexperiment, and preparing model for justification of prediction anddescription of physical phenomena. This paper defines the physical,epistemological, historical and educational basis rationale of thisapproach.