والتر بنیامین و هنر بازتولیدپذیر
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: تکنولوژی, کارکرد آیینی, کارکرد نمایشی, کارکرد اجتماعی, هاله, بازتولیدپذیری
, 
, تکنیکی, اثر هنری بازتولیدپذیر, عکاسی, سنت,
چکیده مقاله :
والتر بنیامین (1940-1892)فیلسوف، منتقد ادبی و فرهنگی آلمانی، در مقاله ی با عنوان "اثرهنری در عصر بازتولیدپذیری تکنیکی"تأثیر بسیاری بر رویکردهای مختلف به هنر داشت. مسئله ای که بنیامین در این مقاله به آن م یپردازد به بحث گسترش تکنولوژی و زندگی ماشینی بازمی گرددکه به تبع آن ماهیت هنر هم در عصر حاضر دچار یک دگردیسی شده است. از نظر بنیامین، درک ودریافت مخاطب امروزی از هنر متحول شده و این امر با جایگزین شدن کارکرد آیینی هنر با کارکردنمایشی آن در پیوند است. به زعم او، آنچه در اثر هنریِ بازتولیدپذیرِ امروزی از بین میرود هالهیاثر هنری نامیده می شود. هنرهای امروزی همچون عکاسی و سینما جریان ناپدید شدن این هاله راسرعت میبخشند. بنیامین عنوان میکند که این تجربهی جدید و امرِ بازتولیدپذیر سبب شده منشآیینی هنر به نفع منش سیاسی و اجتماعی آن کنار گذاشته شود. در واقع کارکرد اجتماعی هنر ازآیینی به سیاسی تغییر یافته است. البته از نظر او در هنر بازتولیدپذیر عصر حاضر نیرویی نهفته کهمی تواند علیه سنت عمل کند و آن را کنار بزند
Walter Benjamin (1892-1940) was philosopher and cultural and literarycritic. In 1936, he wrote the essay titled "The Work of Art in the Age ofits Mechanical Reproduction". This essay has had a profound influenceon the approaches to art. His main concern was the change in thenature of the art in virtue of its technical reproducibility. Massreproducibility transformed both of the art reception and the impact ofartworks. The change in the impact of artworks on the audiences is dueto the substitution of the ritual function with exhibitional function.Benjamin believes that, which disappears in the age of mechanicalreproduction is the "aura" of the artwork. Mechanical reproduction inphotography and film has completed this process in which the auraslowly disappears. He maintains that, this new experience alters theconcept of art itself and recoils the function in favor of political andsocial behaviors; to say exactly, social function of art has changed fromritual to political one. He believed that, there is a hidden force inreproductive artwork in present age which can function againsttradition.