تحلیل جامعه شناختی تاثیر گروه های مرجع نوین بر فرایند شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات 99)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمعصومه باشی 1 , سیف اله سیف اللهی 2 , نیر پیراهری 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه های اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
کلید واژه: اخلاق شهروندی, گروه های مرجع نوین, فضای مجازی, رسانه های جمعی, عوامل درون جامعه و برون جامعه,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی تاثیر گروه های مرجع نوین بر فرایند شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر در سال تحصیلی 99-98 به اجرا درآمد. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران بود. چارچوب نظری تلفیقی از نظریه های دورکیم، پارسونز، هابرماس، والرشتاین، گیدنز، سیف اللهی و مرتون بود. روش پیمایشی، تکنیک پرسشنامه محقق ساخته، نمونه گیری خوشه ای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران(369 نفر) بود. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با نرم افزارamos انجام شد.نتایج آزمون همبستگی پیرسون تاثیر مثبت و معنادار عوامل برون جامعه، درون جامعه و رسانه های جمعی را بر شکل گیری گروه های مرجع نوین تایید کرد. نتایج تحلیل مسیر تاثیر مثبت و معنادار فضای مجازی را بر شکل گیری گروه های مرجع نوین تایید کرد و بیشترین تاثیر این فضا مربوط به اینستاگرام بر سلبریتی ها به عنوان گروه مرجع نوین بود. همچنین نتایج تحلیل مسیر تاثیر مثبت و معنادار گروه های مرجع نوین را بر شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران تایید کرد. بیشترین تاثیر نیز بر روی شاخص های احترام به دیگران، مسئولیت پذیری و پذیرش انتقاد به دست آمد.
The present study was conducted with the aim of sociological analysis of the effectof new reference groups on the process in formation of citizenship ethics in Iran in the last three decades in the educational year 2020. The study population were students of the Faculty of Social Sciences, units the Central Tehran and Research the Sciences in Islamic Azad University in Tehran. The theoretical framework was a combination of the theories of "Durkheim, Parsons, Habermas, Wallerstein, Giddens, Seyfollahi and Merton". Survey method, researcher-made questionnaire technique, cluster sampling and sample size were determined based on Cochran's formula (369 people). Data analysis was performed with Amos software. The results of the Pearson correlation coefficient confirmed the positive and significant relationship between the external Community Factors, internal Community Factors and mass media and in formation of new reference groups affecting citizenship ethics. The results of path analysis also confirmed the positive effect of cyberspace in formation of new reference groups, and the most effect of this space was related to Instagram on celebrities as a new reference group. The results of path analysis also confirmed the positive and significant effect of new reference groups in formation of citizenship ethics in Iran. The most effect was also achieved on the indicators of respect for others, responsibility and acceptance of criticism.
_||_