شبکه های اجتماعی سایبری و توسعه فرهنگی
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
مستوره عزت زاده
1
1 - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1399/11/21
تاریخ پذیرش : 1399/11/21
تاریخ انتشار : 1399/12/01
کلید واژه:
شبکه های اجتماعی,
توسعه فرهنگی,
سواد فرهنگی,
سواد فرهنگی فردی,
سواد فرهنگی اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش استفاده از شبکه های اجتماعی در توسعه فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای می باشد. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 285 نفر مشخص شد. روایی پرسشنامه پس از ارائه به اساتید علوم ارتباطات و علوم اجتماعی تائید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر مستقل (استفاده از شبکه های اجتماعی) و متغیر وابسته تحقیق (سواد فرهنگی و ابعاد آن) بیانگر بالابودن همبستگی درونی گویه ها و بالابودن پایایی ابزار تحقیق است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد فراوانی، و در سطح استنباطی نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و همچنین با استفاده از آزمون خی دو و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شده است.نتایج تحلیل همبستگی نشان می دهد که شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی اعضاء هیئت علمی دانشگاه تاثیر مثبت دارد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی در افزایش سطح سواد فرهنگی (فردی و اجتماعی) نقش دارد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to investigate the role of social networks in increasing the cultural literacy of Faculty members (Islamic Azad University, Central Tehran Branch) with a cultural development. The research method is survey and a questionnaire is used to collect information. The sampling method is multi-stage cluster random sampling. The sample size is determined by using the Cochran's test 285 people. The validity of the questionnaire is confirmed by communication and social science experts. Cronbach's alpha coefficient for the independent variable (use of social networks) and the dependent variable of the research (Cultural literacy and its dimensions) indicate the high internal relation of the items and in other words the reliability of the research tool reliability. Analysis of data at the descriptive level using statistical characteristics such as frequency, frequency percentage, At the inferential level, it was done using SPSS software and also using Chi-square test and Spearman correlation coefficient. Findings of correlation analysis shows that use social networks have a positive effect on increasing the level of cultural literacy of university faculty members. The use of social networks also plays a role in increasing the level of cultural literacy (individual and social faculty members).
منابع و مأخذ:
آذرنگ، عبدالحسین(1384). پدیده جهانی شدن وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، تهران: انتشارات آگه.
اکبریه، محمدرضا(1391). نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر جلب مشارکت اجتماعی؛ بررسی دیدگاه های دانشجویان کاربر فیس بوک در دانشگاه های شهر تهران، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
اولسون، دیوید، 1377، رسانه ها و نماده: صورت های بیان، ارتباط و آموزش، ترجمه: محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
جعفری مصطفی و نرگس رییس میرزایی، 1393، تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار، IESM’14 © ، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، 23 و 24 مهرماه.
رومیانی, فاطمه(1394). تاثیر سواد فرهنگی بر جامعه ی دانایی محور، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
سورین، ورنر وتانکارد، جیمز(1384). نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.شیروانی. 1383. وب سایت جام جم.
Alexander, B. (2008). “Web 2.0: A new wave of Innovation for Teaching and Learning”, University of Southern California, October
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of taste, Routledge
Ellison, B. (2007). N. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication.
Castells, M. (2007).Communication, power and Counter –power in the net work society International Journal of Communication, vol17, pp. 238-266.
Schwartz, B. (2017). Developing Cultural Literacy through Social Media in the Russian Language Classroom.Berkeley Language Center, University of California, Berkeley, August 7.
Schweize, B. (2009). "Cultural Literacy: Is It Time to Revisit the Debate?" Thought & Action 25.
Hirsch, E.D. (1987). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Boston: Houghton Mifflin. ISBN 0-395-43095-X.
Hirsch, E.D. (1988). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. New York: Vintage Books. pp. xiv–xv, xvii, 20–21, xiii, 115, 21, 23–24.
Hirsch, E.D. (2002).The New Dictionary of Cultural Literacy (3rd Ed.). Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 0-618-22647-8
Isik, F. (2013). Comparison of The use of Social Network in Education between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 103, Pp. 210-219.
Kuss, DJ. (2011). Online social networking and addiction –a review of the psychological literature.Int JEnviron Rees Public Health 8:3528-3552.
Katz, G., Tally (2010). ‘Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status’, Time and Society, Vol. 19, No. 2.
Pachucki, M. (2015). Networks and Cultural Consumption. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 16. January.
Papacharissi.Z, (2004). The virtual sphere: The internet as a public sphere, in the information society reader, Edited by Frank Webester.London and New York: Routledge.
Pempek, T. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238.
Polistina, K. (2003). towards environmentally sustainable lifestyles through outdoor leisure? In A. Ibbetson, B. Watson and M. Ferguson (eds) Sport, Leisure and Social Inclusion. Eastbourne: Leisure Studies Association
Yildiz, M. (2008). Cultural Literacy Project: Connecting K12 students from Turkey and the U.S. through Web 2.0 technologies. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2008--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4511-4515).
_||_
آذرنگ، عبدالحسین(1384). پدیده جهانی شدن وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، تهران: انتشارات آگه.
اکبریه، محمدرضا(1391). نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر جلب مشارکت اجتماعی؛ بررسی دیدگاه های دانشجویان کاربر فیس بوک در دانشگاه های شهر تهران، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
اولسون، دیوید، 1377، رسانه ها و نماده: صورت های بیان، ارتباط و آموزش، ترجمه: محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
جعفری مصطفی و نرگس رییس میرزایی، 1393، تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار، IESM’14 © ، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، 23 و 24 مهرماه.
رومیانی, فاطمه(1394). تاثیر سواد فرهنگی بر جامعه ی دانایی محور، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
سورین، ورنر وتانکارد، جیمز(1384). نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.شیروانی. 1383. وب سایت جام جم.
Alexander, B. (2008). “Web 2.0: A new wave of Innovation for Teaching and Learning”, University of Southern California, October
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of taste, Routledge
Ellison, B. (2007). N. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication.
Castells, M. (2007).Communication, power and Counter –power in the net work society International Journal of Communication, vol17, pp. 238-266.
Schwartz, B. (2017). Developing Cultural Literacy through Social Media in the Russian Language Classroom.Berkeley Language Center, University of California, Berkeley, August 7.
Schweize, B. (2009). "Cultural Literacy: Is It Time to Revisit the Debate?" Thought & Action 25.
Hirsch, E.D. (1987). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. Boston: Houghton Mifflin. ISBN 0-395-43095-X.
Hirsch, E.D. (1988). Cultural Literacy: What Every American Needs to Know. New York: Vintage Books. pp. xiv–xv, xvii, 20–21, xiii, 115, 21, 23–24.
Hirsch, E.D. (2002).The New Dictionary of Cultural Literacy (3rd Ed.). Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 0-618-22647-8
Isik, F. (2013). Comparison of The use of Social Network in Education between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 103, Pp. 210-219.
Kuss, DJ. (2011). Online social networking and addiction –a review of the psychological literature.Int JEnviron Rees Public Health 8:3528-3552.
Katz, G., Tally (2010). ‘Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status’, Time and Society, Vol. 19, No. 2.
Pachucki, M. (2015). Networks and Cultural Consumption. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 16. January.
Papacharissi.Z, (2004). The virtual sphere: The internet as a public sphere, in the information society reader, Edited by Frank Webester.London and New York: Routledge.
Pempek, T. (2009). “College students' social networking experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238.
Polistina, K. (2003). towards environmentally sustainable lifestyles through outdoor leisure? In A. Ibbetson, B. Watson and M. Ferguson (eds) Sport, Leisure and Social Inclusion. Eastbourne: Leisure Studies Association
Yildiz, M. (2008). Cultural Literacy Project: Connecting K12 students from Turkey and the U.S. through Web 2.0 technologies. In J. Luca & E. Weippl (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2008--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 4511-4515).