نقش شبکههای اجتماعی مجازی در فرهنگ سیاسی ایران (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاههای تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
مجید طبیبی جبلی
1
(
دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
علیرضا ازغندی
2
(
استاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
ابوالقاسم طاهری
3
(
استاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
وحید شالچی
4
(
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) ، تهران، ایران
)
کلید واژه: شبکههای اجتماعی مجازی, فرهنگ سیاسی سنتی, انفعالی و فعال مثبت و منفی, جهتگیری شناختی, احساسی و ارزشیابانه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بر اساس مطالعه یک نمونه 385 نفری از دانشجویان دانشگاههای تهران با روش پیمایشی و استفاده از تکنیک پرسشنامه است که به تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر فرهنگ سیاسی دانشجویان پرداخته است. در این پژوهش بر مبنای نظریه فرهنگ سیاسی آلموند و وربا سه نوع فرهنگ سیاسی سنتی، تبعی و مشارکتی در نظر گرفته شده است. این سه نوع فرهنگ سیاسی بر اساس سه بعد شناختی، احساسی و ارزشیابانه نسبت به چهار مقوله نظام، دروندادها، بروندادها و خود به عنوان یک بازیگر مشخص میشود. متغیرهای زمینهای و مستقل در این پژوهش عبارتاند از جنسیت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و شبکههای اجتماعی مجازی. نتایج تحقیق نشان میدهد که جمعیت مورد مطالعه الگوهای یکسانی از فرهنگ سیاسی دارند و الگوی غالب در میان آنان الگوی مشارکتی مثبت است اگرچه الگوی مشارکتی منفی نیز در بین آنها وجود دارد که در نظریات آلموند و همکارانش تعریف نشده است.
The present study is based on a study of a sample of 385 students of Tehran universities by survey method and using the questionnaire technique which addresses the impact of virtual social networks on students' political culture. According to Almond and Verba's political culture three types of political cultures including "traditional", "causal" and "participatory" have been considered in this research. These three types of political culture are characterized by three dimensions: "cognitive", "emotional" and "evaluative", in relation to the four categories of "system", "inputs", "outputs" and "oneself as an actor". Grounded and independent variables in this research are gender, field of study, academic degree, university type and virtual social networks. The results of the research show that the population studied has the same patterns of political culture and the prevailing pattern among them is a positive participatory model. Although there is a negative participatory pattern among them, which is not defined in Almond's and his colleagues' views.
_||_