فرصت ها و چالش های توسعه فضاهای شهری ویژه بانوان (مورد مطالعه :مراکز و پارک های ویژه بانوان در تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرصت ها و چالش ها, فضای شهری, پارک ها و فضاهای بانوان , شهر تهران,
چکیده مقاله :
فضاهای شهری ویژه بانوان به عنوان راهکاری برای توسعه فعالیت های زنان خصوصاً در زمینه اوقات فراغت و ورزش ،در جهت کم رنگ کردن برخی محدودیت های عرفی و مذهبی، برنامه ریزی و اجرا شده است. این تحقیق تلاش می کند تا بررسی یافته های میدانی و نظرات کارشناسان و دست اندرکاران به شناختی از فرصت ها و چالش های این فضاها دست یابد. روش تحقیق ترکیبی و کیفی است و از روش های اسنادی و تحقیق عملی و مشارکتی استفاده شده است . در بخش اسنادی از یافته های 22 مقاله ده سال اخیر و در تحقیق عملی و مشارکتی از نظرات 40 نفر از مطلعین کلیدی در این زمینه استفاده شده است. شوبه تحلیل داده تحلیل محتوای کیفی و تحلیل سوات (SWOT) است. یافته ها نشان دهنده نیاز و علاقه زنان به استفاده از این فضاهاست، هرچند نقاط ضعفی در خصوص مکان یابی، شرح خدمات و برنامه و نحوه تعامل با مشارکت کنندگان و بانوان وجودارد. ضعف اعتماد عمومی به شهرداری و نهادهای دولتی، اولویت نداشتن مسائل زنان و تاکید بر رویکرد شعاری و تبلیغاتی و تمایل به فضاهای دوجنسیتی و خانوادگی از چالش های این فضاهاست
Women's urban spaces are implemented as a solution for the development of women's activities, especially in the field of leisure and sports, so that women can use urban spaces more by reducing some customary and religious restrictions. This research tries to examine the field findings and the opinions of experts and informants to gain an understanding of the opportunities and challenges of these spaces. The research method is mixed and qualitative. Documentary methods and practical and collaborative research have been used. In the documentary part, the findings of 22 articles of the last ten years have been used, and in the practical and collaborative research, the opinions of 40 key informants in this field have been used. The branch of data analysis is qualitative content analysis and SWOT analysis. The findings show that women need and are interested in these spaces. However, there are some weak points such as: inappropriate location, insufficient description of services and program, and how to interact with participants and women. Weak public trust in the municipality and government institutions, not prioritizing women's issues and emphasizing sloganeering and advertising approaches and the desire for bisexual and family spaces are some of the challenges of these spaces