طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دانشجو معلمان تربیت بدنی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمجید رفیعی 1 , سید عبداله حجتی 2 , علی ایمان زاده 3
1 - دانشجوی دکتری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه برنامهریزی درسی (دکتری)، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی (دکتری)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: کلمات کلیدی: الگوی برنامه درسی, شایستگی, دانشجو معلمان, رشته تربیت بدنی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دانشجو معلمان تربیت بدنی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی می باشد. جامعه آماری متشکل از ۵ گروه می باشد. اول، متخصصان دانشگاهی رشته برنامهریزی درسی. دوم، کارفرمایان، سوم، دانش آموختگان دوره معلّمی تربیت بدنی فارغ التحصیل از دانشگاهها چهارم، اسناد داخلی مرتبط با رشته معلّمی تربیت بدنی و پنجم، منابع علمی و پژوهش های داخلی و خارجی منتشر شده مرتبط با برنامه درسی مبتنی بر شایستگی می باشند. جهت شناسایی شایستگیهای دانشجو معلّمان تربیت بدنی و همچنین طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی تا رسیدن به حد اشباع نظری، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که شایستگیهای مورد انتظار از دانشجو معلمان تربیتبدنی در سه درونمایه و هفتطبقه جای میگیرند. یافتههای این پژوهش در درونمایههای شایستگیهای شناختی (با سه طبقه دانش تخصصی تربیتبدنی، شایستگیهای شناختی عمومی و دانش عمومی)؛ شایستگیهای مهارتی (با دو طبقه مهارتهای تخصصی برنامه درسی تربیتبدنی و مهارتهای عمومی) و شایستگیهای نگرشی و عاطفی(با دوطبقه شایستگیهای نگرشی برنامه درسی تربیتبدنی و شایستگیهای نگرشی عمومی) به دست آمدعناصر و ویژگیهای عناصر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی دانشجو معلّمان تربیتبدنی شامل هدفها، محتوا و فعالیتهای یادگیری، روش، ارزشیابی می باشد. در انتها نیز اعتباریابی یا بازبینی توسط مصاحبهشوندگان صورت گرفت و مورد تایید واقع شد.
The purpose of the current research is to design and validate a competency-based curriculum model for student physical education teachers. The current research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of method. The statistical population consists of 5 groups. First, academic experts in the field of curriculum planning. Second, employers, third, students of physical education teacher course who graduated from universities, fourth, internal documents related to the field of physical education teacher and fifth, scientific resources and published internal and external researches related to the competency-based curriculum. In order to identify the competencies of student physical education teachers and also to design a competency-based curriculum model, semi-structured individual interviews were used until reaching theoretical saturation. Content analysis was used to analyze the data.The results showed that the competencies expected from student teachers of physical education are placed in three sub-themes and seven levels. The findings of this research in the content of cognitive skills (with three categories of specialized knowledge of physical education, general cognitive skills and general knowledge); Skill competencies (with two categories of specialized skills of the physical education curriculum and general skills) and attitudinal and emotional competencies (with two categories of attitudinal competencies of the physical education curriculum and general attitudinal competencies) were obtained. are content and learning activities, method, evaluation.At the end, validation or review was done by the interviewees and it was approved.
1. مرادی، رحیم، مرادی، مرتضی، ملکی، حسن، عبدلی، افسانه (1394). طراحی و ارائه مدل شایستگی برای برنامه ریزان درسی. پژوهش های کیفی در برنامه درسی مطالعات فرهنگی.
2. مومنی مهموئی، حسین. (١٣٨٦). برنامهریزی درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی؛ گامی در جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها، رویش (سازمان همیاری اشتغال) سال پنجم پاییز١٣٨٦ شماره ١٩.
3. مومنی مهموئی، حسین؛ شریعتمداری، علی. (١٣٨٧). طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دوفصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره١، شماره١٤٩:٢-١٢٨
4. مومنی مهموئی، حسین، کاظم پور، اسماعیل، تفرشی، محمد. (1390). برنامه ریزی درسی مبتنی برشایستگی، راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگی اساسی. ؛ فصلنامه راهبرهای آموزش، دوره٢،شماره١٤٩:٣-١٤٣.
5. میلر، جی، پی. (١٣٩١). نظریه های برنامه درسی؛ ترجمه محمود مهرمحمدی، تهران: سمت.
6. یادگارزاده، غلامرضا، فتحی واجارگاه، کورش، مهرمحمدی، محمود، عارفی، محبوبه. (1392). تحلیل نقش های شغلی و فعالیت های حرفه ای متخصصان برنامه درسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران.
6. یوسفی افراشته، مجید، قاضی طباطبایی، محمود، غروی، محمدجواد، بازرگان، عباس، شکوهی یکتا، محسن. (1393). دستاوردهای یادگیری مورد انتظار از دانش آموختگان کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر کارفرمایان: یک پژوهش کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت.
1. Aghazade, M., & Sene, A. (2013). Physical education in national curriculum. Teaching physical education, 13 (24), 14-19.
2. Andronache, D. Bocoş, M., & Neculau, B. C. (2015). A Systemicinteractionist Model to Design a Competency-based Curriculum. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 715-721.
3. Blaskova, M. Blasko, R., Matuska, E., & Rosak-Szyrocka, J. (2015). Development of key competences of university teachers and managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182, 187-196.
4. Dilmore، T; Moore، D; Bjork، Z. (2011). Implementing Competency-Based Education: AProcess Workbook. University of Pittsburgh Press.
4. Dochy, P. & Nickmans, G. (2005). Competence-based education an assessment. Theory and practice of fexible learning. Utrecht: Lemma.
5. Gibbons، M. (1998). Higher Education Relevance in the 21st Century. Paper presented at the UNESCO World Conference on Higher Education، Paris، 5-9 October، 1998.
6. Gonczi, A. (1996). Reconceptualising Competency-based Education and Training: whit particular reference to education for occupations in Australia. Thesis of doctor of philosophy degree, university of technology, Sidney.
7. Hernández-Pina, Chiru, C. Ciuchete, S. G. Lefter, G.G. & Paduretu, E. (2012). A Cross Country Study on University Graduates Key Competencies. An Employers Perspective. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4258-4262.
8. Koenen, A.K., Dochy, F., & Berghmans, I. (2015). A phenomenographic analysis of the implementation of competence-based education in higher education. Teaching and Teacher Education, 50, 1-12.
9. Koenen, A. K., Dochy, F., & Berghmans, I. (2015). A phenomenographic analysis of the implementation of competence-based education in higher education. Teaching and Teacher Education, 50, 1-12.
10. Lenburg, C. (1999). The framework, concepts and methods of the competency outcomes and performance assessment (COPA) model. Online Journal of Issues in Nursing, 4, (2).
11. Parson, L., Childs, B., & Elzie, P. (2018). Using Competency-Based Curriculum Design to Create a Health Professions Education Certificate Program the Meets the Needs of Students, Administrators, Faculty and Patients. Health Professions Education, 4(3), 207-217.
12. Ryan, S. (2011). Development of a competency-based curriculum in the active management of the third stage of labor for skilled birth attendants (Doctoral dissertation، The Ohio State University).
13. Sroczynski, M., Gravlin, G., SeymourRoute, P., Hoffart, N., & Creelman, P., (2011) Creativity and connections: The future of nursing education and practice: The Massachusetts initiative. Journal of Professional Nursing (online), 27(6): 64‐70.
14. Sudsomboon، W. (2007). Construction of A Competency-Based Curriculum Content Framework For Mechanical Technology Education Program on Automotive Technology Subjects. Proceedings of the ICASE Asian Symposium. Pattaya، Thailand، retrieved on 4th Feb، 2011 from http://www.kmutt. ac.th/rippc/pdf/abs50/5030 03.pdf.
15. Tritton، Brian. (2008). Competency-based Learning in Higher Education. Submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education. Victoria University.
16. Valica, M., & Rohn, T. (2013). Development of the professional competence in the ethics teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 865-872.
17. Walsh, J.L. (2002). Educational of professionals: Is there a role for a competency-based approach?. Australia: University of Queensland Publication.
18. Zeller، M. P. Sherbino، J. Whitman، L. Skeate، R. & Arnold، D. M. (2016). Design and Implementation of a Competency-Based Transfusion Medicine Training Program in Canada. Transfusion medicine reviews.