بررسی تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان 18-40 ساله منطقه 2 و 5 شهر تهران(1394-1395)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمحبوبه معظمی گودرزی 1 , داود دعاگویان 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد جنوب
2 - دانشگاه علوم انتظامی امین
کلید واژه: "فضای مجازی", "شبکه اجتماعی", "سبک زندگی زنان",
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناخت تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان شهر تهران با روش توصیفی پیمایشی و هدف کاربردی اجرا گردید. جامعه آماری زنان 18-40 ساله شهر تهران 1395-1394 به تعداد 316996 نفر و نمونه آماری 384 نفر که با روش تصادفی خوشهای و تصادفی ساده با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان از دو منطقه 2 و 5 تهران انتخاب میشوند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقّق ساختهای 46 گویهای پنج گزینهای با استفاده از مقیاس پنج درجهای لیکرت میباشد. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و ده نفراز صاحبنظران بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه و ضریب پایایی پرسشنامه 97/0 به دست آمد. در آمار توصیفی فراوانی و درصد و میانگین، میانه، مد و انحراف معیار محاسبه شد. جهت بررسی میزان تاثیر متغیرها از آزمون باینومیال و تحلیل رگرسیون در آمار استنباطی استفاده شد و با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل صورت گرفت و نتایج بهدست آمده نشان داد که از مجموع 46 گویه که زیر مجموعه پیام صوتی، تصویری، تبلیغات فرهنگی، تعاملات اجتماعی، برنامههای غیراخلاقی و آراستگی ظاهری است، برنامههای غیراخلاقی بیشترین و تعاملات اجتماعی کمترین تأثیر را بر سبک زندگی زنان داشتند.
The present research has been done with the purpose of cyberspace effect on Tehranian women؛s lifestyle.Statistical community of 18-40 year old women in Tehran 2015-2016 was up to 316996 people.The statistical samples of 384 persons which are randomly classified by using Morgans determining sample size chart from areas 2 and 5. Instrument for data collection has done the questionnaire based on Likert،s Five-Point scale comparising of 46 items in 5 choices. The validity of the questionnaire has been evaluated by supervisor professor and 10 expert and the reliability evaluated and calculated by means of Cronbach Alpha as well and the final coefficient for the total questionnaire was 0/97. In descriptive statistics، abundance and average percentage، Median and extension and standard deviation are calculated. To investigate the effect of variables Biomial test and Regression analysis were used in inferentioal statistics. Using SPSS application to analysis data and achieved following consequences: from total of 46 questions which are subclasses of Audio message، Visual message، Cultural advertises، Social interaction، Immoral programs and Adornment appearence which immoral programs had the most and social interactions had the least affect on the women،s lifestyle
_||_