ارزیابی مولفه های تاثیرگذار عوامل کالبدی مشارکت اجتماعی در معماری مجموعه های اردوگاهی دانش آموزی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایراننسترن عبداله پور 1 , جمال الدین سهیلی 2
1 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین، ایران.
2 - استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد واحد قزوین، قزوین، ایران.
کلید واژه: ذهنیت و عینیت, اردوگاه دانش آموزی, معماری جمعی, مشارکت اجتماعی,
چکیده مقاله :
اردو، فعالیتی سازمان یافته، نظام مند و هدفمند است که به صورت گروهی با برنامه های معین، تحت نظارت و هدف مربی در محیطی خارج از مدرسه و بیرون از محدوده فعالیت های روزمره و در فضایی کاملاً متنوع، مساعد و بانشاط و با هدف تربیت و سازندگی برگزار می گردد. یکی از مهترین عواملی که به تداوم حیات بشر کمک کرده، همکاری و مشارکت میان انسان هاست، هدف تحقیق شناسایی مولفه های تاثیرگذار عوامل کالبدی مشارکت اجتماعی در معماری مجموعه های اردوگاهی دانش آموزی است و این خود امری است اجتماعی و فرهنگی، تعیین کننده روابط و رفتارهای فردی در گروه های اجتماعی که می تواند خود به عنوان عاملی اصلی شکل گیری رفتار اجتماعی باشد. روش تحقیق حاضر پیمایشی می باشد و پرسشنامه ابزار گردآوری اطلاعات است و روش استدلال استقرایی است. جامعه آماری از بین کودکان 11، 12 و 13 سال می باشد که پاسخگوی سوالات پرسشنامه می باشند. تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار تحلیلی21 spss به آنالیز پاسخ ها پرداخته و در نهایت با توجه به مولفه های تاثیرگذار بر مشارکت اجتماعی همچون؛ ایجاد حس تعلق فرد به مکان، تبدیل ذهنیت به عینیت و وحدت در ساخت فضاهای جمعی به معماری مشارکتی در مجموعه های اردوگاهی دانش آموزی و رضایت مدار دست خواهد یافت.
camp is an organized, systematic and purposeful activity which is held in a group with specific programs and supervised by coach in an environment outside the school, out of daily activities scope and in a completely diverse, friendly, jolly environment with the goal of training and construction. One of the most important factors contributing to the continuity of human life is the cooperation and participation of human beings. The purpose of the research is to identify the components of the physical factors of social participation in the architecture of Students Camp, and this is a social and cultural issue which determines individual relationship and behavior on social groups that can be considered predominant factor in shaping social behavior. The method of this research is survey and based on the questionnaire of information gathering tool and the method of inductive reasoning. The statistical population is the kids of 11, 12 and 13 years old who answer the questionnaire questions. The present study uses SPSS analytical software to analyze the responses and ultimately, with respect to the components affecting social participation such as creating a sense of belonging to a place, converting the subjectivity to the objectivity and unity in the creation of communal spaces Participatory architecture will be achieved in Students Camp learning and satisfaction.
_||_