مطالعه جامعه شناختی تأثیر استفاده از تکنولوژی های ارتباطی در ساختار هوّیت اجتماعی (مورد مطالعه: جوانان استان اردبیل)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمهدی نظیری 1 , سیدمحمدرضا رشیدی آل هاشم 2 , اقباله عزیزخانی 3 , محمدرضا حافظی صفت 4
1 - دانشجوی مقطع دکتری رشته جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - استادیار جامعه شناسی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار رشته جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4 - مدرس و پژوهشگر دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام، تهران، ایران.
کلید واژه: هوّیت اجتماعی, برداشت از خود, جوانان, سطوح هویت, تکنولوژیهای ارتباطی,
چکیده مقاله :
ساختار هویت اجتماعی موجب معنابخشی به زندگی است که در فرآیند جامعه پذیری شکل می گیرد. این پژوهش با هدف تبیین ساختار هویت اجتماعی جوانان با تکنولوژی های ارتباطی به مثابه عنصر مهم جامعه پذیری، با استفاده از نظریه روزنبرگ و کاستلز انجام شده است. گردآوری داده ها در بین382 نفر از افراد 15-29ساله با روش پیمایش انجام شد. نتایج یافته ها نشان داد ساختار هویت اجتماعی جوانان متفاوت است؛ بطوریکه 17 درصد آن ها دارای برداشت از نوع خود موجود، 42درصد برداشت خود وانمودی و 41درصد دارای برداشت خود دلخواه هستند. تحلیل آزمونهای چند متغیره بیانگر آن است که استفاده از تکنولوژی های ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری در برداشت از خود دلخواه و خود آرمانی و تأثیر معکوسی با برداشت از خود موجود دارد. همچنین تحلیل داده ها نشان داد استفاده از تکنولوژی های ارتباطی تأثیر مستقیم و معناداری در شکل گیری سطوح هویتی جهانی و قومی دارند، اما تأثیر استفاده از تکنولوژی بر سطوح دینی و ملّی تأیید نشد.
The structure of social identity gives meaning to life that is formed in the process of socialization. This study aims to explain the structure of youth social identity with communication technologies as an important element of socialization, using the theory of Rosenberg and Castells. Data were collected among 382 people aged 15-29 years by survey method. The results showed that the structure of youth social identity is different; So that 17% of them have their own existing harvest, 42% have their own imaginary harvest and 41% have their own harvest. Analysis of multivariate tests indicates that the use of communication technologies has a positive and significant effect on self-perception and self-ideal and the opposite effect on self-perception. Data analysis also showed that the use of communication technologies has a direct and significant effect on the formation of global and ethnic identity levels, but the effect of technology use on religious and national levels was not confirmed.
_||_