نقش بی تفاوتی اجتماعی در بحران برند ناشی از رسوایی امنیت غذایی در جوامع رو به توسعه
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانسارا حمیدی 1 , کریم حمدی 2 , محمد حسن بهزادی 3
1 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - هیات علمی مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه آمار، دانشکده علوم پایه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
کلید واژه: وضعیت آنومیک, بحران برند, برندسازی کارفرما, بی حسی مصرف کننده, جوامع رو به توسعه,
چکیده مقاله :
به دلیل استفاده زیاد از تکنولوژی، عرضه سریع و برآورده کردن انتظارات مشتری در دنیای رقابتی و رقابت عظیم در صنعت غذایی، بحران امنیت غذایی به یک پدیده شایع تبدیل شده است (Utkal Khandelwal et al.2018) . هدف اصلی این مقاله نیز، شناسایی شاخص ها و مولفه های بحران برند و پیشایندها و پیامدهای ناشی از آن می باشد. برای این منظور از پارادایم تفسیری، رویکرد کیفی و استراتژی گرند تئوری (داده بنیاد (استفاده شده است. به منظور دسترسی به اساتید و خبرگان حوزه بازاریابی و بالاخص برند، روش نمونه گیری گلوله برفی برگزیده شده و از تاکتیک تحلیل محتوای پنهان برای تجزیه و تحلیل مصاحبه های عمیق و مقالات روز مربوط استفاده شده است. از آنجایی که فرمت داده ها به صورت صوت و متن می باشد از نرم افزار مکس کیودیا پرو 2020 (MAXQDA 2020) برای کدگذاری استفاده شده است. یافته ها و نتایج پژوهش نشان می دهد که برند سازی کارفرما )تعهد کارکنان( ، مدیریت استراتژیک بازاریابی، زیر ساخت های کشور به عنوان پیشایندهای اصلی بحران برند هستند. همچنین بی تفاوت بودن نسبت به انتقام از برند در جوامع روبه توسعه جزء پیامدهای اصلی می باشد. در واقع شکاف اصلی بین جوامع رو به توسعه و کشورهای توسعه یافته در عدم تعهد کارکنان ناشی از وضعیت آنومیک و بی تفاوتی مصرف کنندگان می باشد.
Due to the high use of technology, fast delivery, meeting customer expectations in a competitive world and huge competition in the food industry, food safety scandal has become a common phenomenon (Utkal Khandelwal et al.2018). As a result, the main purpose of this article is to identify the indicators and components of the brand crisis and its antecedents and consequences. For this purpose, interpretive paradigm, qualitative approach, and the theory of grand theory (data foundation) were used. In order to reach professors and experts in the field of marketing, especially the brand, the snowball sampling method was chosen and the tactic of hidden content analysis was used to analyze in-depth interviews and related articles of the day. Since the data format was audio and text, MAXQDA 2020 software was used for coding. Findings and results show that employer branding (employee engagement), strategic marketing management, country infrastructure are the main antecedents of the brand crisis. Indifference to brand revenge is also a major consequence under development societies. In fact, the main gap between developing societies and developed countries in the lack of employee engagement is due to the anomic situation and consumers apathetic.
_||_