تبیین امکانات و ابزارهای رسانههای جمعی بر شکل گیری حکمرانی خوب در جوامع در حال توسعه (با تاکید بر تجربیات جهانی)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - داانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
کلید واژه: رسانه های ارتباط جمعی, افکار عمومی, حکمرانی خوب, توسعه سیاسی, توسعه پایدار,
چکیده مقاله :
امروزه محیط بین الملل و کشورهای جهان به گونهای درهم تنیده وابسته به مفهوم شبکههای اجتماعی و رسانههای مدرن گردیده است. این مفهوم تاثیرات به سزایی را بر محیطهای اجتماعی و سیاسی کشورها گذاشته و مورد نظر بسیاری از سازمانهای بین المللی نیز قرار گرفته است. مفهوم حکمرانی خوب به عنوان یک هدف، آرمان و راهبرد برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته، از سوی سازمان ملل متحد اعلام گردیده است. این نوع حکومتداری ویژگیهایی را دارد که موجب کرامت انسانی و بهبود فضاهای زیستی سیاسی در کشورهای متبوع میگردد. از این رو مفهوم حکمرانی خوب و راهبردهای آن به عنوان هدف اصلی کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به مفهوم توسعه یافتگی محسوب میگردد. این پژوهش نیز با تاکید بر نقش رسانهها در شکل دهی به مفهوم حکمرانی خوب، تواناییها و عملکردهای رسانههای جمعی را مورد بررسی قرار داده و در گام بعدی امکان مندی و ارتباط دو مفهوم رسانههای جمعی و شکل گیری حکمرانی خوب را مورد تبیین قرار می دهد. این پژوهش به عنوان چهارچوب نظری از الگوهای بیان شدهی حکمرانی خوب از سوی سازمان ملل متحد و شاخصهای آن استفاده برده و درصدد تطبیق این الگوها با تواناییها و امکانات رسانههای جمعی است. شیوهی تجزیه و تحلیل در این تحقیق بر مبنای توصیفی-تحلیلی و استفاده از الگوی کتابخانهای جمع آوری اطلاعات است.
The issue of conflict of interest is at the root of corruption and inefficiency.Given the importance of conflict of interest management in the efficiency and prevention of corruption on the one hand, as well as the important position of IRIB as a pervasive media in the country, on the other hand, the importance of identifying conflicts of interest in the organization in order to structure it more effectively. Makes it necessary. Accordingly, the study was conducted through the study of some documents and interviews with about 20 university experts and professors and a survey with the statistical population of 120 Broadcasting experts and media researchers. The recognized items in the research are: conflict of incomes with duties, conflict of duty with duty, observer and order alliance, executor and lawmaker alliance, simultaneous employment, revolving door, and gift acceptance. According to Fridman testing method, simultaneous and revolving door ranked first while conflict of duty with duty ranked last. In addition, some approaches to deal with the mentioned items are suggested in the research
_||_