بررسی اثر جهانی شدن فرهنگی،سرمایه اجتماعی وفرهنگی بر ارزش های معطوف به توسعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - هیات علمی
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, ارزش اجتماعی, توسعه, جهانی گرایی, سرمایه فرهنگی,
چکیده مقاله :
طرح مساله: هدف این مقاله بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با ارزش ها ی معطوف به توسعه است با توجه به این که پژوهش ها ونظریه ها نشان می دهند که مشارکت اجتماعی و عضویت در انجمن ها و به طور کلی سرمایه های اجتماعی و فرهنگی در توسعه یک جامعه نقش دارد سئوال اصلی مقاله حاضر این است که آیا دستیابی دانشجویان به سرمایه اجتماعی و فرهنگی جهت گیری آنان را به سمت ارزش های توسعه پیش بینی می کند؟روش تحقیق پیمایش، با استفاده از پرسشنامه بود. جامعه آماری دانشجویان منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی است که به روش نمونه گیری خوشه های انتخاب شده و حجم نمونه 323 نفر بوده است، پرسشنامه دارای روایی صوری وروایی سازه است. و برای پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده کرده ایم. نتایج نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی وفرهنگی با ارزش های علم گرایی، رضایت از زندگی، عام گرایی و اعتماد رابطه مستقیم معنیدار وجود دارد. اما بین سرمایه اجتماعی وفرهنگی با جهانی شدن رابطه معنی داری وجود ندارد. سرمایه اجتماعی وفرهنگی برای ارزش معطوف به توسعه پیش بینی کننده مثبت و معنی داری است در حالیکه جهانی شدن فرهنگی اثر منفی بر ارزشهای توسعه مدار داشته است. به عبارتی ارتقای سرمایه فرهنگی واجتماعی دانشجویان در ارتقای ارزش های معطوف به توسعه نقش بسزایی دارد، به عبارتی سرمایه ها یک متغییر تعیین کننده در تجهیز شناختی دانشجویان نسبت به ارزش های معطوف به توسعه است.
Object: Social values have been central concept in social sciences. Individuals and groups differ in their values. Values are applied to characterize societies and individuals, trace changes over time and explain motivational, attitudes and behavior. The main research question is that, do student’s modern values differ across diverse social capital. Therefore, this research has striven to explain the effect of student’s social and cultural capital on their values orientation this study is based on sociological and social psychology theories. The present investigation has been funded value types that included: life satisfies, Universalistic, trust and desire to obtain science. Method: The research method is a survey on 323 students in Islamic Azad University. The questioner has face construct validity and reliability. Cranach’s Alpha is applied to measure reliability and Alpha was above 0/70 for all of scales .Factor analysis is applied to measure construct validity. Findings: Social and cultural capital has a positive affected on Value Orientation toward Development, but cultural globalization has a negative affected on Value Orientation toward DevelopmentConclusion: The result showed relationship between social capital and value orientation toward development. Therefore if we want to reach cultural development, we should promote student’s social and cultural capital.
_||_