بررسی جامعه شناختی تبلیغات رسانه ای (تلویزیون) و تاثیر آن بر مصرف کالاهای خانگی (تحقیقی در تهران 1394)
محورهای موضوعی :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
نرگس شادجو
1
,
باقر ساروخانی
2
,
مهرداد نوابخش
3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Emil: central_iau@yahoo.com
2 - استاد جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) (Emil: Sarokhani@ut.ac.ir)
3 - استاد جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (Emil: Mehrdad_Navabakhsh@yahoo.com
تاریخ دریافت : 1395/09/03
تاریخ پذیرش : 1398/03/12
تاریخ انتشار : 1398/05/01
کلید واژه:
مصرف,
تبلیغ,
مصرف کننده,
کالا,
توسعه فرهنگی,
رسانه,
چکیده مقاله :
امروزه تبلیغات رسانه های جمعی در امر رونق بخشیدن به کسب و کار و جذب مشتری جایگاه ویژه ای دارند. فرستندگان پیام های تبلیغاتی با هدف جذب هرچه بیشتر مخاطب برای تشویق آنها به کنش اقتصادی یعنی خرید و به تبع آن مصرف کالا اقدام به ارسال پیام می کنند. تبلیغات رسانه ای سبب بوجود آمدن تغییرات بسیاری در سبک زندگی، ارزش ها و فرهنگ مصرف کنندگان شده اند. در پژوهش انجام شده با عنوان بررسی جامعه شناختی تبلیغات رسانه ای (تلویزیون) و تاثیر آن بر مصرف کالاهای خانگی، ابتدا به بررسی و مطالعه منابع موجود از جمله کتاب ها، مجله ها و اینترنت پرداخته شده است. هدف در این پژوهش، بررسی تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر انتخاب کالاهای خانگی و افزایش تمایل به خرید و مصرف است. روش پژوهش در این بررسی، روش پیمایشی و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ای با طیف لیکرت بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان زن و مرد سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و حجم نمونه نیز با جدول مورگان تعداد 317 نفر و برای اعتبار بیشتر 350 نفر درنظر گرفته شد. اعتبار پرسشنامه 96/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فرضبه های پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تجربه مثبت و یا منفی یک مصرف کننده به دیگران عاملی است که خرید و یا مصرف یک پیشنهاد را از طرف آنها تحت تأثیر خود قرار می دهد. نظریه های مربوط هم مبتنی است بر اینکه کلمات شفاهی از منابع مهم اطلاعاتی میان کنشگران است و به وسیله مکالمات غیررسمی خریداران نظرات خود را در خصوص نوع و کیفیت کالاها به دیگر خریداران انتقال می دهند و سبب افزایش تمایل به خرید و مصرف کالا می شوند. همچنین مشخص شد که از میان منابع اطلاعاتی تبلیغات (تلویزیون، رادیو، ماهواره، اینترنت، دوستان، خویشاوندان و دیگر خریداران) بیشترین سهم کسب اطلاعات از دو منبع تبلیغات تلویزیون و خویشاوندان میباشد که نشان دهنده تایید موضوع پژوهش یعنی تاثیر تبلیغات بر مصرف کالای خانگی است. مطابق با نظریه رونالد اینگلهارت تبلیغات و پیام های تجاری تلویزیون باعث جهت گیری ارزشی مصرف گرایانه، ایجاد ابزار اقتصادی، تغییر گرایش و انگیزش، اثرگذاری بر رفتار مصرف کنندگان، بکارگیری کالاهای مصرفی توسط مخاطبان در محیطهای فرهنگی میشوند و در نهایت به خرید بیشتر کالاها و نیز یافتن مخاطبان پر و پا قرص محصولات و ایجاد ارزش های جدید منجر میشود. فرض پژوهش یعنی تبلیغات با تغییر در گرایش و انگیزش مصرف کننده باعث افزایش خرید کالاهای خانگی میشود، نیز مورد تایید قرار گرفت.
چکیده انگلیسی:
Today, mass media ads have a special place in promoting business and attracting customers. The senders of the message are sent to send the message in order to attract the more the audience to encourage them to act in an economic manner, that is, to buy and then to consume goods. Media advertising has brought about many changes in the lifestyle, consumer values and culture. In a study titled "The Sociological Review of Media Advertising (TV) and its Impact on Household Goods Consumption (Research in Tehran, 1394)," first, the study of available resources, including books, magazines and the Internet has been addressed. The purpose of this research is to investigate the effect of television advertising on the choice of household goods and increase the tendency to buy and use. Research method in this study, a survey method and a research tool were a Likert scale. The statistical population consisted of male and female employees of Central Organization of Islamic Azad University, and the sample size was 317 with Morgan table and 350 others were considered. The validity of the questionnaire was 967. Descriptive and inferential statistical tests were used to analyze the data. The results of this study showed that the research hypotheses were confirmed at a completely significant level. According to the results, the effect of TV advertising on the audience's attitude towards the consumption of household goods was confirmed.
منابع و مأخذ:
Arbabi, MohammadAli. (1971)."Business Advertisment”, Tehran, Publications of the Faculty of Social Communication Sciences.
Aghajani, Noshin &Naderinejad, Parichehr. (2011). Investigating the Role of Mass Media (Press, Radio, and Television) in Promoting Public Sports Culture, Communication culture, Vol. 1.
Azad Armaki, Taghi. (2015). “Speech on Cultural Dangers”, National Student Conference on Developmental Sociology, Mashhad, Ferdosi university.
www.desubord.blogfa.com
Ekrami, Mahmood. (2007).”Advertisment Anthropology”, Mashhad, Ivar Publication.
Loui, Porsche. (1970).”New industrial society from the point of view of Gallbrith", Mehdi Mozafari, Tehran, Tehran university publication.
Dupuis, Xavier. (1995).”Culture and Development”, Fatemeh Farahani & Zarin Ghalam, UNESCO.
Jirvand, Abdolah. (1988). “Economic Development”, No.3, Molavi Publication.
Kaur Ahluwalia, Amardeep & Preet, Kamal. (2016). "Sources of Motivation for Purchases/Purchase Requests Made by Children and Effects of TV Ads on Buying Products", http://www.jaipuria.ac.in.
Kotler, p., Armstrong, G., Sonders, J. &Wong, V. (2001).”PrincipleofMarketing”, 3rh, Prentice-Hall.
Markuze, Herbert. (1983).” Single human”, Mohsen Moayed, Tehran, Amirkabir Publication.
Moon, John &Minor, Michele. (2007). “Consumer Bahvior”, Abbas SalehArdestani, Tehran, Aan Publication.
Mousaee, Meisam. (1995). “Islam and Culture, Economi Development”, Economi Researches Journal, No.31.
Movahhad, Majid & Abbasi, Mohammad Taghi & Marhemati, Neda. (2010). “Media, gender and consumerism (study of the relationship between the use of mass media and the consumerism tendencies of youth in Shiraz)”. Journal of Strategic Studies, Women's Cultural and Social Council, No.47.
Peiman, Habibolah. (2008).”Periorities of Economic Development”, Iran of Future journal, No.4.
Piroozmand, Alireza. (2001).” Pathology of Relationship between Religion, Government and Culture after the Islamic Revolution”, Conference of Religion, Cultural Development and Third Program.
Postman, Nill. (1996).”Technopoli”, Sadegh Tabatabaee, Tehran, Soroosh.
Shams, Azadeh.)2014).”T.V. Management and Satelite in Family”, Yadafarin, Tehran.
Sarookhani, Bagher. (2014).” New Sociology of Communication (Media in Today's World) ", Tehran, Information publication.
Shahhoseini, Moghgan. (2003).” Investigating the Structure of Commercial Banners for Voice and Imaging (JSA) (Analyzing the Content of Commercial Bands Between Serials in First and Third Networks)”, Tehran, Center for Research and Evaluation of Sound and Television Program
Roosta, Ahmmad & Ghorbani, Hassan. (2009).”Consumer Behavior”, Sargol Publication, No.1.
Razaghi, Afshin. (2002).” Theories of social communication”, Tehran, Peikan Publication.
Talebi, Dalir & Akbari, Hossein. (2014).” Media and consumption, Media and Culture, Humanities and cultural studies institute, No.2.
Toodaro, Micheal. (1991).Gholamali Farjadi, No.1,Tehran, Programmimg and Boudget Organization Publication
Torabi, AliAkbar. (2002).”Advertisment Sociology”, Foroozesh, Tehran.
Razavizadeh, Nooredin. (2007).” Investigating the Effect of Media Consumption on the Lifestyle of Residents of Tehran”, Tehran: Institute of Culture and Arts and Communication.
Rasooli,Mohammad reza.(2011).Investigating the role of mass media in the formation of social capital among citizens of Yazd city, Journal of Culture of Communication, Vol. 1, No.1.
Vardinejad, Fereydoon. (2010).” Theories of persuasion and communicational”, Tehran, Management Department.
Vimer, Rojer.D & Dominique, o, joseph. (2005).”Research in Mass Media”, Kavous Seyed Emami, Tehran, Soroush Publication.
Zoragh, Mohammad Hassan. (1992).” Advertising Fundamentals”Soroush Publication, Tehran.
Zhirar, Agustín. (1993).”Cultural development”, Abdolmajid ZarinGhalam, Parvaneh Sepordeh & Ali Hashemi Gilani, Tehran.
_||_
Arbabi, MohammadAli. (1971)."Business Advertisment”, Tehran, Publications of the Faculty of Social Communication Sciences.
Aghajani, Noshin &Naderinejad, Parichehr. (2011). Investigating the Role of Mass Media (Press, Radio, and Television) in Promoting Public Sports Culture, Communication culture, Vol. 1.
Azad Armaki, Taghi. (2015). “Speech on Cultural Dangers”, National Student Conference on Developmental Sociology, Mashhad, Ferdosi university.
www.desubord.blogfa.com
Ekrami, Mahmood. (2007).”Advertisment Anthropology”, Mashhad, Ivar Publication.
Loui, Porsche. (1970).”New industrial society from the point of view of Gallbrith", Mehdi Mozafari, Tehran, Tehran university publication.
Dupuis, Xavier. (1995).”Culture and Development”, Fatemeh Farahani & Zarin Ghalam, UNESCO.
Jirvand, Abdolah. (1988). “Economic Development”, No.3, Molavi Publication.
Kaur Ahluwalia, Amardeep & Preet, Kamal. (2016). "Sources of Motivation for Purchases/Purchase Requests Made by Children and Effects of TV Ads on Buying Products", http://www.jaipuria.ac.in.
Kotler, p., Armstrong, G., Sonders, J. &Wong, V. (2001).”PrincipleofMarketing”, 3rh, Prentice-Hall.
Markuze, Herbert. (1983).” Single human”, Mohsen Moayed, Tehran, Amirkabir Publication.
Moon, John &Minor, Michele. (2007). “Consumer Bahvior”, Abbas SalehArdestani, Tehran, Aan Publication.
Mousaee, Meisam. (1995). “Islam and Culture, Economi Development”, Economi Researches Journal, No.31.
Movahhad, Majid & Abbasi, Mohammad Taghi & Marhemati, Neda. (2010). “Media, gender and consumerism (study of the relationship between the use of mass media and the consumerism tendencies of youth in Shiraz)”. Journal of Strategic Studies, Women's Cultural and Social Council, No.47.
Peiman, Habibolah. (2008).”Periorities of Economic Development”, Iran of Future journal, No.4.
Piroozmand, Alireza. (2001).” Pathology of Relationship between Religion, Government and Culture after the Islamic Revolution”, Conference of Religion, Cultural Development and Third Program.
Postman, Nill. (1996).”Technopoli”, Sadegh Tabatabaee, Tehran, Soroosh.
Shams, Azadeh.)2014).”T.V. Management and Satelite in Family”, Yadafarin, Tehran.
Sarookhani, Bagher. (2014).” New Sociology of Communication (Media in Today's World) ", Tehran, Information publication.
Shahhoseini, Moghgan. (2003).” Investigating the Structure of Commercial Banners for Voice and Imaging (JSA) (Analyzing the Content of Commercial Bands Between Serials in First and Third Networks)”, Tehran, Center for Research and Evaluation of Sound and Television Program
Roosta, Ahmmad & Ghorbani, Hassan. (2009).”Consumer Behavior”, Sargol Publication, No.1.
Razaghi, Afshin. (2002).” Theories of social communication”, Tehran, Peikan Publication.
Talebi, Dalir & Akbari, Hossein. (2014).” Media and consumption, Media and Culture, Humanities and cultural studies institute, No.2.
Toodaro, Micheal. (1991).Gholamali Farjadi, No.1,Tehran, Programmimg and Boudget Organization Publication
Torabi, AliAkbar. (2002).”Advertisment Sociology”, Foroozesh, Tehran.
Razavizadeh, Nooredin. (2007).” Investigating the Effect of Media Consumption on the Lifestyle of Residents of Tehran”, Tehran: Institute of Culture and Arts and Communication.
Rasooli,Mohammad reza.(2011).Investigating the role of mass media in the formation of social capital among citizens of Yazd city, Journal of Culture of Communication, Vol. 1, No.1.
Vardinejad, Fereydoon. (2010).” Theories of persuasion and communicational”, Tehran, Management Department.
Vimer, Rojer.D & Dominique, o, joseph. (2005).”Research in Mass Media”, Kavous Seyed Emami, Tehran, Soroush Publication.
Zoragh, Mohammad Hassan. (1992).” Advertising Fundamentals”Soroush Publication, Tehran.
Zhirar, Agustín. (1993).”Cultural development”, Abdolmajid ZarinGhalam, Parvaneh Sepordeh & Ali Hashemi Gilani, Tehran.